Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 22.04 lts ohjelmat katosivat, kun poistin työpöydältä kuvakkeita(RATKAIST  (Luettu 4124 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Ubuntu 22.04 lts koneessani ohjelmat katosivat, kun poistin työpöydältä kuvakkeita. Tämä on doubleboot läppäri: Windows 11 ja Ubuntu 22.04 lts. Kirjoitin myös aikaisemmin kuvakeongelmasta, koska ne pikkuhiljaa täyttävät työpöydän. Minulla on pakko olla yksi windows-kone, vaikka käytänkin useimmiten linuxia. Toisessa läppärissä (vanhemmassa) minulla on pelkästään Kubuntu 22.04 ja se toimii erinomaisesti. Muutenkin Kubuntu on ehkä paras käyttäjärjestelmä käyttömukavuuden kannalta.
Uuden käyttöjärjestelmän asentamiseen menee aika paljon aikaa, enkä mielelläni tekisi sitä. Nyt kuitenkin päivitän Ubuntun, josko se auttaisi.
« Viimeksi muokattu: 27.10.23 - klo:16.28 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Annoin koneen päivittää ja  se on tehnyt sitä nyt jo ainakin varttitunnin ellei kaemmin. Pitäisikö minun keskeyttää päivitys ja käynnistää kone uudelleen. Epäilen vain, että se ei avaudu silläkään tavalla, mutta rikseeraan ja kokeilen.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Libreoffice ei anna tallentaa ollenkaan windows-levylle. Vaikka yritin tallentaa eri nimellä, se ei onnistunut. Libreoffice tai Ubuntu, en tiedä kumpi, väittää, ettälevylle ei voi tallentaa. Minulla on kirjoitustyö kesken ja on pakko siirtyä Windowsiin. Harmittaa! Asetuksiin en ole tehnyt minkäänlaista muutosta.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Onko tämä jatkoa edelliseen ongelmaan: https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=58366.msg444817#msg444817

Vai saitko jo kertaalleen sovellukset palautettua ja nyt tänään poistit ne uudelleen?

Tuo on joka tapauksessa hieman outo ongelma ja liittyy luultavasti jotenkin siihen miten itse käytät järjestelmää. Täältä foorumin yli on aika vaikea ymmärtää ja selvittää, mitä on tapahtunut.


Libreoffice ei anna tallentaa ollenkaan windows-levylle. Vaikka yritin tallentaa eri nimellä, se ei onnistunut.

Tämäkin kuuluu sarjaan ikuisuusongelmia, joita on puitu foorumilla jo monia kertoja. NTFS on hieman hankala tiedostojärjestelmä Linuxissa, koska se voi helposti mennä read-only-tilaan, jos levylle kirjoitus jää kesken, tai jos Windows on lukinnut osion. Linuxissa ongelmaa ei voi korjata täysin turvallisesti, vaan levy pitää avata kertaalleen Windowsissa. Joskus myös tiedostojärjestelmän korjaus ja tarkistus voi olla tarpeen.

Suosittelisin levypalvelinta, jos haluat käyttää samoja tiedostoja useilla eri tietokoneilla ja käyttöjärjestelmillä.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Sain ongelmani hoidettua, kun menin takaisin Windowsiin. Kysymyksessä oli oma mokani, sama tiedosto, jota yritin tallentaa, oli jäänyt auki Windowsissa. Olen pahoillani väärästä hälytyksestä.
Silti jotain tapahtui Firefoxissa, kun se ei osaa enää ollenkaan lukea suomea, vaan alleviivaa punaisella aaltoviivala kaikki sanat. Hieman kiusallista. Pitäisikö yrittää päivittää Firefox tai asentaa uudelleen.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Silti jotain tapahtui Firefoxissa, kun se ei osaa enää ollenkaan lukea suomea, vaan alleviivaa punaisella aaltoviivala kaikki sanat. Hieman kiusallista. Pitäisikö yrittää päivittää Firefox tai asentaa uudelleen.

Tämä ratkeaa ottamalla oikoluku pois päältä. Firefox ei tue (ainakaan Linuxissa) suomenkielistä oikolukua.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Kiitos tiedosta. Mutta minulla on edelleen yksi ikävä ongelma eikä vain ikävä, vaan tosi harmillinen. Menetin Thunderbirdin kaikki asetukset ja myös postit. Windowsissa ne todennäköisesti ovat, mutta käyttäessäni Ubuntua tarvitse myös postejani.
Ymmärtääkseni postit voiisi jotenkin hakea netistä tai windowsista, muta en tiedä miten. Tietäisikö joku muu?

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Ubuntu 22.04 lts koneessani ohjelmat katosivat, kun poistin työpöydältä kuvakkeita.
Kuten jo aiemmista saamistasi ohjeiden mukaisesti työpöydän kuvakkeiden poistaminen ei poista itse ohjelmaa.
Ohjelman saa käyntiin joko ohjelmavalikoista tai terminaalista sopivalla käynnistyskomennolla.

Jos ohjelma oikeasti poistuisi karvoineen päivineen, voi sen asentaa uudelleen.

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 402
    • Profiili
Kannattaisi välillä ottaa varmuuskopio Ubuntun tiedostoista, sieltä löytyisi myös sähköpostit.
Kannattaa myös miettiä, mitä sähköpostien määrittelyssä tarkoittaa imap ja pop-määrittelyt ja pohtia, kumpi on itselle käyttökelpoisempi.
Mutta vielä kerran, varmuuskopiointi!!! se on niin helppo tehdä ja tärkeä! Esimerkiksi DejaDupilla.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 402
    • Profiili
Kiitos tiedosta. Mutta minulla on edelleen yksi ikävä ongelma eikä vain ikävä, vaan tosi harmillinen. Menetin Thunderbirdin kaikki asetukset ja myös postit. Windowsissa ne todennäköisesti ovat, mutta käyttäessäni Ubuntua tarvitse myös postejani.
Ymmärtääkseni postit voiisi jotenkin hakea netistä tai windowsista, muta en tiedä miten. Tietäisikö joku muu?
Tässä muutama asia ( oikaiskaa, jos on väärää infoa )
1. Sähköpostit ovat operaattorin sähköpostipalvelimella ( IMAP ), palvelimen kautta kulkee aina posti
- varasto kasvaa suureksi ja joutuu ostamaan lisätilaa
+ eri laitteilla pääsee lukemaan sähköposteja
2. Sähköpostit siirretään käyttäjän koneelle, kun sähköposti avataan (POP) ( Olen huomannut, että määrittelyissä nykyään voidaan kysyä, jätetäänkö s-postit myös palvelimelle vai ei ??? )
- tämän jälkeen muilla laitteilla ei pääse lukemaan sähköpostia
+ sähköpostit sijaitsevat .thunderbird kansion sisällä ( piilotiedosto ), voit välillä kopioida toiselle muistivälineelle kyseisen kansion ( = helppo varmuuskopiointimenetelmä )
3. Jos on paljon tärkeitä sähköposteja, kannattaa niitä siirtää uusiin kansioihin
( itse teen joka vuodesta oman kansion, mihin siirrän kaikki kyseisen vuoden tulleet ja lähetetyt viestit )
4. Tutki "Paikalliset kansiot" määrittelyjä
+ kansio sijaitsee omalla koneellasi, polku läytyy määrittelyistä
+ Paikalliset kansiot voit siirtää toiseen paikkaan ja määritellä sille polku
+ Voit vaikka taltioida vanhoja sähköposteja omaan paikalliseen kansioon muistitikulle ja näitä voi siis olla useita. Kun liität muistitikun koneeseen, määrittele "Paikallisten kansioiden " polku ko. muistitikulle.
5. Deja Dub varmuuskopioi koko Koti-kansion, missä on myös sähköposti
+ määrittele automaattinen varmuuskopiointi esim. SD-kortille
+ SD-kortilta voit Deja Dubilla määritellä varmuuskopioinnin purun esim. tyhjälle tikulle, jolloin tiedostot tulevat tuttuun muotoon ( poistaa pakkauksen ). Tuolta puretulta tikulta voit sitten poimia haluttuja tiedostoja, jos on tällainen tarve
6. Pidä tallessa ja päivitä se omaan versionumeroon ( 22.04.2 tms ) oman distrosi asennustikku
+ jos koko homma prakaa, niin asenna uudestaan distro ja sen jälkeen varmuuskopio, niin pääset lähelle menettämääsi tilannetta!

Tämä meni nyt vähän sivuun alkuperäisestä aiheesta, mutta yleisesti, ei ohjelmat koneelta katoa kuvakkeen häviämisen yhteydessä, vain joku kytkös katkeaa.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Kiitoksia hyvistä neuvoista. Olin jo ehtinyt asentaa Thunderbirdin uudelleen ja koska olin valinnut imap tallennusmuodon, sain ainakin suurimman osan posteista palautettua. Samoin kalenterimerkinnät tuntuvat olevan kohdallaan.

Mitä tulee ikonien poistamiseen, tein sen ja ohjelmat toimivat edelleen. Ainoastaan Koti- ikoni jäi työpöydälle. Asetuksissa minulla on suomenkieli valittuna, mutta Mozilla alleviivaa punaisella aaltoviivalla melkein kaikki sanat. Samoin tekee Thunderbird. Toivottavasti alleviivaus ei näy vastaanottajalle lähetetyssä postissa.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Toivottavasti alleviivaus ei näy vastaanottajalle lähetetyssä postissa.
Kysymys on ko. ohjelman oionluvusta.
Asia tarkentuisi lähettäessäsi viestin johonkin muuhun sähköpostiisi - tai ystäväsi osoitteeseen asian varmentamiseksi.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Asetuksissa minulla on suomenkieli valittuna, mutta Mozilla alleviivaa punaisella aaltoviivalla melkein kaikki sanat. Samoin tekee Thunderbird. Toivottavasti alleviivaus ei näy vastaanottajalle lähetetyssä postissa.

Firefoxissa ja Thunderbirdissä ei enää nykyisin ole toimivaa suomen kielen oikolukua, joten oikoluvun voi kytkeä asetuksissa kokonaan pois päältä. Tästäkin aiheesta on puhuttu useaan kertaan.  :)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Thunderbird toimii, mutta oikoluvun puuttuminen on harmillista, koska teen kirjoittessani usein huolimattomuusvirheitä. Windowsissa oikoluku mielestäni toimii. Miten on Evolutionin laita? Toimiiko siinä suomenkielen oikoluku?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Thunderbird toimii, mutta oikoluvun puuttuminen on harmillista, koska teen kirjoittessani usein huolimattomuusvirheitä. Windowsissa oikoluku mielestäni toimii.

Ei toimi Thunderbirdin Windows-versiossakaan. Oikoluku on oletuksena pois päältä, jos kieleksi on asetettu suomi, ja jos kytket sen päälle, tulos on sama kuin Linuxissa.


Miten on Evolutionin laita? Toimiiko siinä suomenkielen oikoluku?

Pitäisi toimia, kun paketti libenchant-voikko on asennettuna.

Koodia: [Valitse]
sudo apt install libenchant-voikko