Foorumilla ei ole ollutkaan aikoihin kirjoituksia valokuidusta tai vastaavasta. Nyt on ilmeisesti joka puolella Suomea houkuttelevia tarjouksia valokuidun hankkimiseksi taloon erityisen edullisesti. Valokuituliittymä rakentuu sitoutumalla 2 vuoden ajaksi noin 25 €/kk maksuihin ja maksamalla 150-200 € päätelaitteesta. Lisäksi joutunee ottamaan palvelun joko verkon rakentajalta tai joltain muulta palveluntuottajalta. Palveluhinta lienee vähintään 15-20 €/kk. Kokonaisuutena kuukausihinta noussee luokkaa 40...50 € riippuen liittymän nopeudesta.
Minulla on ollut valokuitu noin viisi vuotta ja olen ollut siihen ja sen hinnoitteluun tyytyväinen.
Liittymäni maksoi 100 €, johon hintaan sisältyi kaapelimodeemi ja Maxivision kanavapaketti.
Palveluhinnat valittavina olevilla liittymillä ovat:
200/200MBPS 50 €/kk
500/500MBPS 69,90 €/kk
1000/1000MBPS 79,90 €/kk
Pidän hintoja kohtuullisina. Olen kokeillut jokaista liittymää ja todennut ne hintansa arvoisiksi.
Nopeudet ovat mittausteni mukaan toteutuneet hieman yli luvatun, lukuunottamatta 1000/1000MBPS liittymää, joka teknisistä syistä jää hienokseltaan aivan vähän alle 1000 MBPS.
Liittymät ovat rakentajan tarjoamia, muut operaattorit eivät ole ainakaan vielä tarjonneet omia palvelujaan tässä verkossa.
On muistettava, että mobiilinetti on hyödyllinen, vaikka muuten käyttäisikin kuituyhteyttä.