Kirjoittaja Aihe: Valokuitu taloon vai muu ratkaisu  (Luettu 4741 kertaa)

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Valokuitu taloon vai muu ratkaisu
« : 26.06.23 - klo:17.30 »
Foorumilla ei ole ollutkaan aikoihin kirjoituksia valokuidusta tai vastaavasta.  Nyt on ilmeisesti joka puolella Suomea houkuttelevia tarjouksia valokuidun hankkimiseksi taloon erityisen edullisesti. Valokuituliittymä rakentuu sitoutumalla 2 vuoden ajaksi noin 25 €/kk maksuihin ja maksamalla 150-200 € päätelaitteesta. Lisäksi joutunee ottamaan palvelun joko verkon rakentajalta tai joltain muulta palveluntuottajalta. Palveluhinta lienee vähintään 15-20 €/kk. Kokonaisuutena kuukausihinta noussee luokkaa 40...50 € riippuen liittymän nopeudesta.

Kilpailijana valokuituliittymälle lienee rakentuva 5g-verkko. Elisa, DNA ja Telia toimivat siinä samaan tapaan kuten nyt ja maksamalla heille noin 30€/kk saadaan nykyistä suurempi nopeus (200...300 Mbit).

Nyt käytössäni on Telian hybridi Yhteys kotiin-liittymä 100 Mbit, jonka hinta taitaa olla noin 22 €/kk, mutta nousee ensi kuussa noin 30 €/kk. 

Millähän perusteilla pitäisi päätös tehdä? Nykytilanteessakaan ei ole suuremmin valittamista. Liittymän käyttö on lähinnä nettiselailua ja pankkitoimintoja. TV-puoli hoituu antennilla talon katolla, josta saa kiinni ilmaiset suomalaiset ja venäläiset digiTv-kanavat. Lisänä on sateliittilautanen ja siellä taas kymmenittäin vapaita kanavia. Puuttuuko minulta jotain, jota ehdottomasti pitäisi olla???
« Viimeksi muokattu: 27.06.23 - klo:08.29 kirjoittanut kx »
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

elohope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Valokuitu taloon vai muu ratkaisu
« Vastaus #1 : 27.06.23 - klo:11.45 »
Jos liittymä toimii ongelmitta, voit olla tyytyväinen. Uusien tuotteiden markkinointi luo epätietoisuutta olemassa olevien ratkaisujen toiminnasta. Minulla on 30 Mbit adsl-yhteys, enkä siitä haluaisi luopua, koska langattomat yhteydet saattavat ruuhkautua ennen pitkää.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Valokuitu taloon vai muu ratkaisu
« Vastaus #2 : 28.06.23 - klo:13.20 »
Millähän perusteilla pitäisi päätös tehdä? Nykytilanteessakaan ei ole suuremmin valittamista. Liittymän käyttö on lähinnä nettiselailua ja pankkitoimintoja. TV-puoli hoituu antennilla talon katolla, josta saa kiinni ilmaiset suomalaiset ja venäläiset digiTv-kanavat. Lisänä on sateliittilautanen ja siellä taas kymmenittäin vapaita kanavia. Puuttuuko minulta jotain, jota ehdottomasti pitäisi olla???
Selkeästi ei. Itsellä olisi mahdollista laittaa nyt pariltakin toimittajalta kuitu parin vuoden sisään aika hyvältä vaikuttavilta hinnoilla, eikä mitään kaivantohintoja, joita hetki sitten olisi ollut sinne 500-1000 hintaluokkaan. Pitäisi tutkia tarkalleen ISP-vaihtoehdot ja tietysti itse kuituliittymään liittyvät asiat. Joissain on ollut aika erikoisia ehtoja jos liittymän lopettaa, eli jonkinlaisia kuidun "ylläpito" kk-maksuja yms.

Oikeastaan ainoa mikä itseä kuidussa kiinnostaisi on merkittävästi paremmat latenssit, jotka vaikuttaa kuitenkin aika merkittävästi käyttökokemukseen ja pääsääntöisesti hyvät upit. Voisi oikeasti harkita tehdä sen toimivan ulkoverkon NextCloudin tms. jota nykyisillä mobiililiittymillä ei ole viitsinyt edes yrittää. Toki erikoisesti jossain näytti kuidullekin olevan jo jotain 100/15 tyyppisiä liittymiä. Mitä vuosia sitten katsoin niin kaikki oli jotain 50/50 100/00 jne. Ilmeisesti yksi pihistely mahdollisuus operaattoreille.  ::)

Lainaus käyttäjältä: elohope
Minulla on 30 Mbit adsl-yhteys, enkä siitä haluaisi luopua, koska langattomat yhteydet saattavat ruuhkautua ennen pitkää.
Niin no kuituhan on se kiinteän kuparikaapeloinnin kaapeloinnin jatke.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 775
    • Profiili
Vs: Valokuitu taloon vai muu ratkaisu
« Vastaus #3 : 28.06.23 - klo:22.09 »
Foorumilla ei ole ollutkaan aikoihin kirjoituksia valokuidusta tai vastaavasta.  Nyt on ilmeisesti joka puolella Suomea houkuttelevia tarjouksia valokuidun hankkimiseksi taloon erityisen edullisesti. Valokuituliittymä rakentuu sitoutumalla 2 vuoden ajaksi noin 25 €/kk maksuihin ja maksamalla 150-200 € päätelaitteesta. Lisäksi joutunee ottamaan palvelun joko verkon rakentajalta tai joltain muulta palveluntuottajalta. Palveluhinta lienee vähintään 15-20 €/kk. Kokonaisuutena kuukausihinta noussee luokkaa 40...50 € riippuen liittymän nopeudesta.

Meillekin tarjottiin viime syksynä valokuitua taloyhtiöön:
https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=57736.msg440401#msg440401
Juuri noiden mainitsemiesi ominaisuuksien takia se ei ottanut tulta asukkaiden keskuudessa: liian kallis.

Sittemmin saimme tarjouksen DNA:n kaapelinetistä:
https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=57874.msg441351#msg441351

Tämä otti tulta ja DNA on luvannut tulla 4.7. asentamaan nettinsä. 10/10 mbps -nopeus maksaa asukkaille 2,5 eur/kk ja sitä nopeampia voi tilata kukin rahalla itse. Lisäksi kaapelimodeemi ilmaiseksi.

Minä halusin saada 100 mbps lähinnä siksi, että näkisi futismatsit hyvällä HD-laadulla TV:stä. Mutta kauppias halusi tehdä tarjouksen, josta en voisi kieltäytyä: 400 mbps kympillä kuussa 6 kk:n ajan, jonka jälkeen se kallistuu kahteenkymppiin. No, silloin sitten siirryn takaisin 100 mbps, joka maksaa sen kympin kuussa - HDTV kun ei tarvitse kuin sen 100 megaa.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2952
    • Profiili
Vs: Valokuitu taloon vai muu ratkaisu
« Vastaus #4 : 29.06.23 - klo:09.12 »
Sittemmin saimme tarjouksen DNA:n kaapelinetistä:
https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=57874.msg441351#msg441351

Tämä otti tulta ja DNA on luvannut tulla 4.7. asentamaan nettinsä. 10/10 mbps -nopeus maksaa asukkaille 2,5 eur/kk ja sitä nopeampia voi tilata kukin rahalla itse. Lisäksi kaapelimodeemi ilmaiseksi.

Minä halusin saada 100 mbps lähinnä siksi, että näkisi futismatsit hyvällä HD-laadulla TV:stä. Mutta kauppias halusi tehdä tarjouksen, josta en voisi kieltäytyä: 400 mbps kympillä kuussa 6 kk:n ajan, jonka jälkeen se kallistuu kahteenkymppiin. No, silloin sitten siirryn takaisin 100 mbps, joka maksaa sen kympin kuussa - HDTV kun ei tarvitse kuin sen 100 megaa.

Täytyy kompata. Mekin saimme DNA:lta 150Mbps parilla kympillä. Pidimme sitä vuoden, jonka jälkeen totesimme, että emme tarvitse niin nopeaa nettiä, mutta meillä ei ole NetFlix:iä eikä muitakaan suoratoistopalveluita lukuunottamatta Yle Areenaa.

Yle Areena toimii jopa 10 Mbs:n 4G-liittymällä, joten senkään takia ei yli 100Mbs:n yhteyksiä tarvita. Sen lisäksi DNA:n netti on juurikin sen mitä lupaa ainakin meillä. Ei siis ole juurikaan nopeampi, eikä juurikaan hitaampi. Tämä toki saattaa olla talouskohtainen. 100 Mbps:n yhteys maksaa meille korkeintaan 15 €/kk, joka ei mielestäni ole ollenkaan kohtuuton.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Vs: Valokuitu taloon vai muu ratkaisu
« Vastaus #5 : 30.06.23 - klo:21.06 »
Yle Areena toimii jopa 10 Mbs:n 4G-liittymällä, joten ...
"Maalla" käytän verkkoa puhelin WiFi-asemana (4G), jonka nettinopeus ei päätä huimaa vaikka palveluntarjoa tarjoaa runsaasti Megatavuja. Suoratoistopalvelut toimivat sujuvasti Ylen Areenan ohella. Kaistan leveys tullee vastaan, jos useita laitteita on käytössä yhtä aikaa?
PS. "Maalla" tarkoittaa kaupunkia, jonka katvealueella laitteet sijaitsevat. Aikanaan porukat pyörivät pitkin pihaa löytääkseen tolppia GSM-laitteisiinsa (3G?) (vrt. Pokemon).

Topiax

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 189
  • Ruricus Rusticus Robustus
    • Profiili
    • Posara
Vs: Valokuitu taloon vai muu ratkaisu
« Vastaus #6 : 22.07.23 - klo:14.41 »
Foorumilla ei ole ollutkaan aikoihin kirjoituksia valokuidusta tai vastaavasta.  Nyt on ilmeisesti joka puolella Suomea houkuttelevia tarjouksia valokuidun hankkimiseksi taloon erityisen edullisesti. Valokuituliittymä rakentuu sitoutumalla 2 vuoden ajaksi noin 25 €/kk maksuihin ja maksamalla 150-200 € päätelaitteesta. Lisäksi joutunee ottamaan palvelun joko verkon rakentajalta tai joltain muulta palveluntuottajalta. Palveluhinta lienee vähintään 15-20 €/kk. Kokonaisuutena kuukausihinta noussee luokkaa 40...50 € riippuen liittymän nopeudesta.

Minulla on ollut valokuitu noin viisi vuotta ja olen ollut siihen ja sen hinnoitteluun tyytyväinen.
Liittymäni maksoi 100 €, johon hintaan sisältyi kaapelimodeemi ja Maxivision kanavapaketti.

Palveluhinnat valittavina olevilla liittymillä ovat:

200/200MBPS  50 €/kk
500/500MBPS 69,90 €/kk
1000/1000MBPS 79,90 €/kk

Pidän hintoja kohtuullisina. Olen kokeillut jokaista liittymää ja todennut ne hintansa arvoisiksi.

Nopeudet ovat mittausteni mukaan toteutuneet hieman yli luvatun, lukuunottamatta 1000/1000MBPS liittymää, joka teknisistä syistä jää hienokseltaan aivan vähän alle 1000 MBPS.

Liittymät ovat rakentajan tarjoamia, muut operaattorit eivät ole ainakaan vielä tarjonneet omia palvelujaan tässä verkossa.

On muistettava, että mobiilinetti on hyödyllinen, vaikka muuten käyttäisikin kuituyhteyttä.
« Viimeksi muokattu: 22.07.23 - klo:14.44 kirjoittanut Topiax »
Toivo Miettinen

Sillä ei tarvitse suomenkansa viisautta eikä turkkia se joka löylyssä kylpee.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Valokuitu taloon vai muu ratkaisu
« Vastaus #7 : 22.07.23 - klo:22.04 »
Minulla oli aikaisemmassa asunnossa vuoden pari nopea kuitu mutta nykyiseen asuntoon otin 4G:llä Internetin enkä ole normaalissa käytössä huomannut mitään eroa (En tosin lataa uusia linux jakeluita joka päivä (lue wareta)) mutta äsken lastasin Win10:n ISO:n ja Ubuntun ISO:n ja tulivat muutamissa minuuteissa joka riittää minulle.
Suurin syy ottaa 4G oli tosin se, että saan rakentaa verkkohässäkät mihin haluan, kun kuidun kanssa modeemi olisi aina öbaut siellä mihin kuitu kotia tulee.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 775
    • Profiili
Vs: Valokuitu taloon vai muu ratkaisu
« Vastaus #8 : 23.07.23 - klo:01.35 »
Foorumilla ei ole ollutkaan aikoihin kirjoituksia valokuidusta tai vastaavasta.
Palveluhinnat valittavina olevilla liittymillä ovat:

200/200MBPS  50 €/kk
500/500MBPS 69,90 €/kk
1000/1000MBPS 79,90 €/kk

Kallis. Minulla on DNA:n kaapeliliittymä ja siinä 200 Mbps maksaa vain 15,90 EUR/kk.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4185
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Valokuitu taloon vai muu ratkaisu
« Vastaus #9 : 23.07.23 - klo:03.49 »
Kallis. Minulla on DNA:n kaapeliliittymä ja siinä 200 Mbps maksaa vain 15,90 EUR/kk.

Pilkkahinta, olet onnellisessa asemassa. Minulla on Elisan 5G 300/50Mb/s
Hintaa 29.90€

DNA tai Telia ei toimi vaikka asun kaupunginosan keskustassa. Avaralla paikalla, mäen päällä.
Minulla oli DNA liittymä mutta ei se kyennyt 5G:tä esittämään joten irtisanoin sen Elisa antaa 400-300 Mb/s.
Elisan mukaan matkaa tukiasemaa on ~200m Samassa tolpassa on Elisan lisäksi Telia+DNA yhteisverkko, joka ei vaan toimi.
« Viimeksi muokattu: 23.07.23 - klo:04.39 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski