Kirjoittaja Aihe: Ubuntun jatkuva jumitus  (Luettu 1074 kertaa)

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Ubuntun jatkuva jumitus
« : 22.05.23 - klo:21.40 »
Ubuntu 22.04 alkaa ajoittain jumittaa melkein jokaisella klikkauksella olipa sitten yksinkertainen tekstitiedosto tai yksittäinen selaimen nettisivu auki.
Tulee ilmoitus että se ja se is not responding.
Kun aikansa odottelee niin sitten saa  sivun tai tiedoston  sulkeutumaan. Jos  ei sekään auta niin sitten bootattava kone ja sekin vie jonkun viitisen minuuttia ennenkuin kaikki on taas pystyssä.

Liitteenä Chromiumin jumitus josta tilanne top-komennon tuloksesta.(kuva1)
Kuvassa 2 koneen tietoja.

Selviääkö näistä mitään syytä takkuiluun?

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Vs: Ubuntun jatkuva jumitus
« Vastaus #1 : 22.05.23 - klo:23.06 »
Tulee ilmoitus että se ja se is not responding.
Palvelin ei vastaa selaimesi pyyntöön. Liittynee nettiyhteyteesi ja ehkä nimenomaan nimipalvelimiin, joita käytät. ("Valistunut arvaus")

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Ubuntun jatkuva jumitus
« Vastaus #2 : 23.05.23 - klo:12.57 »
Kurkistapa /etc/hosts-tiedostoon. Jotkin ohjelmat, ennen kaikkea LibreOffice, on minulla joskus mennyt täysin junturaan, kun hosts-tiedostosta puuttuu localhost-rivi tai se on väärin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Ubuntun jatkuva jumitus
« Vastaus #3 : 23.05.23 - klo:18.07 »
Pysyykö toi muistinkäyttö varmasti kurissa kokoajan? 4Gt ja näyttäis olevan tavallinen kiintolevy. Jos osuu swappaukselle, niin toiminta on yhtä tuskaa. Voisi olla sitäkin kun näyttäisi olevan ottohetkellä +600Mt swapissa menossa? 4Gt on varsin vähän. Tällä hetkellä itsellä Chromessa kolme suht kevyttä välilehteä auki ja muistinkäyttö on jo yli 750Mt.

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Ubuntun jatkuva jumitus
« Vastaus #4 : 23.05.23 - klo:19.46 »
Muistia olen itsekin epäillyt. Täällä tosin joskus kerrotiin sen olevan riittävä.
Avasin Firefoxiin ja Chromiumiin useampia sivuja niin swapin käyttö nousi yli 1500 Mt:n ja se alkoi hidastaa konetta.
Swappiahan voi säädellä mutta auttaako se paljoakaan. Minulla ei ole siitä kokemusta.
Onko siinä muuta tehtävissä kuin hommata lisää muistia vai onko järkeä
vanhaan hdd systeemiin tehdä sitäkään?  Uusi konekin on käynyt mielessä monta kertaa.
Koodia: [Valitse]
$ sudo swapon --show

NAME      TYPE      SIZE USED PRIO
/dev/sda6 partition 3.9G 1.4G   -2

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16246
    • Profiili
Vs: Ubuntun jatkuva jumitus
« Vastaus #5 : 23.05.23 - klo:20.14 »
Muistia olen itsekin epäillyt. Täällä tosin joskus kerrotiin sen olevan riittävä.
Avasin Firefoxiin ja Chromiumiin useampia sivuja niin swapin käyttö nousi yli 1500 Mt:n ja se alkoi hidastaa konetta.
Swappiahan voi säädellä mutta auttaako se paljoakaan. Minulla ei ole siitä kokemusta.
Onko siinä muuta tehtävissä kuin hommata lisää muistia vai onko järkeä
vanhaan hdd systeemiin tehdä sitäkään?  Uusi konekin on käynyt mielessä monta kertaa.

Swapin lisääminen ei auta kovin paljon. RAM-muistia pitäisi saada lisää. Selaimet käyttävät helposti 200-500 Mt per välilehti sivustosta riippuen, ja GNOME-työpöytä haukkaa gigan verran. Jos päivität tietokonetta, 16 gigaa on hyvä vähimmäismäärä, koska muisti on tällä hetkellä halpaa.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Ubuntun jatkuva jumitus
« Vastaus #6 : 23.05.23 - klo:22.08 »
Muistia olen itsekin epäillyt. Täällä tosin joskus kerrotiin sen olevan riittävä.
Noh, minä olen kyllä sitä mieltä, että 4Gt on ihan luokattoman vähän nykypäivänä. Tuplaamalla 8Gt tilanne helpottuu merkittävästi, mutta tosiaan kuten mainittua, niin 16Gt sitten jo varsin hyvä. Itse hommasin tuollaisen Applen Mac Mini M1 peruskoneen ja luin monia arvosteluita, joissa väitettiin, että kaikki pärjäävät sen 8Gt muistilla. No tuo väite tuli niin monessa paikassa vastaan, että ajattelin koneen arvon muutenkin olevan korkea, että kokeillaan. Suht iso virhe, koska käytän suht raskasta 3D CAD ohjelmaa ja kone alkaa swappaamaan massamuistille heti jos avaan hiukankaan erikoisemman mallin ja pari välilehteä. Kone sinänsä ei hirmuisesti tuosta nopeuden kannalta kärsi, mutta mitä enemmän kirjoituskertoja SSD asemille, sitä nopeammin ne kuluvat loppuun. 16Gt olisi ollut minulle sopiva muistimäärä tuolle koneelle.

Lainaus
Swappiahan voi säädellä mutta auttaako se paljoakaan. Minulla ei ole siitä kokemusta.
Onko siinä muuta tehtävissä kuin hommata lisää muistia vai onko järkeä
vanhaan hdd systeemiin tehdä sitäkään?  Uusi konekin on käynyt mielessä monta kertaa.
Sanoisin että tapauksessa swapin kanssa kikkailulla ei käytännössä saa yhtään nopeutta lisää. Vanha perinteinen kiintolevy vain on todella hidas. Oma suositukseni olisi, että teet kaksi päivitystä. Hommaat SSD aseman käyttöjärjestelmälle, koska ne ovat varsin huokeita, tyyliin https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/129417/sa400s37-120g/kingston-120gb-a400-ssd-levy-2-5-sata-iii-500-320mb-s-stand-alone
Toki hintaero 256 kokoiseen on vain muutamia euroja, eli suosittelisin siinäkin laittamaan sen pari roposta (3-10e) halvinta enemmän. Sitten keskusmuistia tosiaan lisää ja sitä voi löytyä käytettynäkin monilta kauppasivustoilta.

En ole ihan varma tuosta koneesta, mutta eikös tuo Optiplex malli ollut ihan sellainen ns. minitorni, eikä se todella pieni minipöytätietokone? Jos edellinen, niin voit lähes varmasti jättää tuon kiintolevyn kuitenkin varmuuskopioita tai muuta dataa varten käyttöön. Mutta tosiaan vielä takaisin tuohon SSD kokoon, niin tosiaan jos yhtään asentelet Flatpak, Snap tai ihan muutenkin enemmän sovelluksia koneeseen, niin ehdottomasti se 256 kokoinen asema nykyään.

Tuo SSD tekee nimittäin todella merkittävän eron koneen käyttöön jos on käyttänyt vain tavallisia kiintolevyllisiä koneita. Tietysti pitää muistaa, että mikään päivitys ei helpota jos konetta käyttää sellaisiin hommiin, että mm. prossuteho tulee vastaan. Mutta jos tuo hidastelu häiritsee vain silloin, kuin aseman merkkivalo vilkuttelee kovasti, niin todennäköisesti kone kyllä on vielä päivitysten jälkeen aika pitkään käyttökelpoinen. Itsellä taitaa olla yksi saman sukupolven, tosin i5 prossuinen tietokone ja se on 16Gt muistilla ja SSD:llä minusta ihan hyvä perustietokone, vaikka omistakin radikaalisti tehokkaampaa rautaa noihin CAD yms. hommiin.

Keskusmuisti on siitä hyvä päivitys, että se toimii välimuistina todella hyvin nykykäyttiksillä. Koneella jolla nyt kirjoitan on 32Gt muistia ja sen muistista on nyt yli 6Gt käytössä ja välimuistissa yli 18Gt. Kun katson levytapahtumia, niin käppyrässä ei vain tällä hetkelläkään näy yhtään mitään. Ei lukuja tai kirjoituksia SSD:lle.

*edit*
Kannattaa kokeilla avata pääte taustalle ja laittaa iotop päälle ja seurata sitä kun kone alkaa jämähtelemään. Veikkaan, että näet merkittävästi levytapahtumia juuri silloin. Perinteisen kiintolevyn ollessa kyseessä, todennäköisesti myös kuulet sen.
« Viimeksi muokattu: 23.05.23 - klo:22.11 kirjoittanut qwertyy »