Teinpä sh-skriptin, joka automatisoi Stellariumin kääntämisen. Olen lisännyt näytön vasempaan laitaan paneelin ja siihen Stellaeriumin käynnistyksen. Ja tämä käynnistää /home/$USER/temp/stellarium/build/unix/src/stellarium tiedoston eli juuri käännetyn ohjelman. Näyttää osaavan hakea asetukset ~/.stellarium -hakemistosta. Toki voisi kääntämisen jälkeen tehdä INSTALL-asennuksen ja käynnistää Stellarium /opt -hakemistosta. Mutta tämäkin toimii. Tietysti omalla koneella huomaan, että /opt sijaitsisi M.2 levyllä kun taas ~/temp hakemistorakenteet olen ohjannut ln -s :llä SATA 3 -levylle. Ohjelman käynnistyminen saattaisi olla nopeampaa ensin mainitulla levyllä.
# Ilpo Kantonen 18th April 2023
pushd
cd /home/$USER/temp/stellarium
git pull https://github.com/Stellarium/stellarium
cd build/unix
cmake -DCMAKE_INSTALL_PREFIX=/opt/stellarium ../..
make -j10
popd
Makessa on -j10, joka ottaa 12 ytimestä 10 käyttöön käännökseen. Tuulettimen ääni voimistuu kuin Prime95-ohjelmaa ajaessa raskaasti. Mutta miksi pitää ytimiä vilttiketjussa, kun ne siellä ovat valmiina tekemään töitä.
Tällä junailulla voi kääntää muitakin ohjelmia päivittäin ja jopa tunneittain, jos ohjelmiston kehittyminen on hektistä.
Olen nimennyt sh-skriptin Stella.sh. Kun komennan Stella ollessani jossain muussa hakemistossa kuin missä ohjelma on käännetty, Kubuntu kertoo, ettei sellaista ohjelmaa ole ja kehoittaa asentamaan sen apt:llä. Mutta kun sanon
$ /usr/local/bin/Stella.sh
niin jo alkaa tapahtua. Tiedostolla on siis chmod a+x.