Kirjoittaja Aihe: Vielä windows-koneelle piiloutuneesta Ubuntusta (RATKAISTU)  (Luettu 1444 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Käynnistin Ubuntun käynnistystikulla Windows koneeni, josta Ubuntu oli kadonnut. Ja siellähän se oli omalla osiollaan, kuten minulle on tällä palstalla kerrottu. Kaikki ohjelmanikin olivat tallella.

En kuitenkaan saa millään käynnistettyä Ubuntua, koska en saa vanhaa käynnistysvalikkoa näkyviin. Kun painan asetuksissa F12 näppäintä ohjelmien käynnistysvalikko ei tule näkyviin, vaan siellä näkyy vain asetusten ohjelmia. Grub-valikko ei avaudu. Ilmeisesti käyttämällä käynnistystikkua, voisin kyllä asentaa Ubuntun uudelleen, mutta sen saattaminen siihen kuntoon, missä se oli veisi aika paljon aikaa. Heille, jotka eivät ole lukeneet vanhaa keskustelua, kerron vain, että Ubuntuni oli hyvin viritetty kiitos monien neuvojen.
« Viimeksi muokattu: 29.03.23 - klo:19.31 kirjoittanut Pontus12 »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Vielä windows-koneelle piiloutuneesta Ubuntusta
« Vastaus #1 : 22.03.23 - klo:16.54 »
https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

Todennäköisesti kummatkin on samalla asemalla, eikö? Jos on, niin ylläolevalla linkillä saa yleensä helposti Grub valikon palauteltua.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Vielä windows-koneelle piiloutuneesta Ubuntusta
« Vastaus #2 : 22.03.23 - klo:17.06 »
sullon varmaan secure boot päällä ja ehkä joudut muokkamaan käynnistys valikkoa biosista, windowsistakin kannattaa fast boot ottaa pois päältä.
jos biosia joudut sääteleen niin eti "selec an UEFI file as trusted for executing" ja valitte kovalevy millä ubuntu sijaitsee, kattele efi kansio ja sieltä shimx64 ja valitte se, nimen voit keksiä ite, lisää samasta paikasta vielä grubx64 jos ei tolla shimxllä käynnisty, voinee korjautua pelkällä boot-järjestyksen muuttamisella kunhan windows boot manager ei boottaa ensin
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Vielä windows-koneelle piiloutuneesta Ubuntusta
« Vastaus #3 : 27.03.23 - klo:19.03 »
Minulla ei ole secure boot mielestäni päällä eikä myöskään nopea käynnistys, mutta sain uuden idean ja haluaisin kysyä, onko se mahdollista toteuttaa? Siis lyhyesti!

   Minulla on double-boot Lenovon läppärillä asennettuna sekä Windows 11 että Ubuntu 22.04 lts. Linux katosi samoin kuin koko grub-valikko eikä käynnistysvaihtoehtoa ollut enää.
   Ubuntun katoamisesta on tällä palstalla käyty pitkä keskustelu ja minun kannaltani olennaista siinä oli, että Ubuntu on edelleen koneella omalla partitiollaan. Kun käynnistän sen asennustikulta ja valitsen kokeile Ubuntua, näen sen kaikkine ohjelmineen. Periaatteessa voisin asentaa entisen päälle, koska tärkeät tiedostoni ovat windows-levyllä. En kuitenkaan haluaisi tehdä sitä, koska se on viimeisen päälle viritetty. Siksi kysymys:
   Voinko asentaa pelkän Grubin uudelleen? Poista Windowsin asennuksista nopean käynnistyksen ja valitsen sen toisen hitaamman. Ja saisiko sen käynnistämään tämän koneellani olevan Ubuntun? Jos se ei onnistu, minulle ei taida jäädä muuta vaihtoehtoa kuin asentaa kaikki uudelleen.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Vielä windows-koneelle piiloutuneesta Ubuntusta
« Vastaus #4 : 27.03.23 - klo:19.35 »
Siksi kysymys:
   Voinko asentaa pelkän Grubin uudelleen? Poista Windowsin asennuksista nopean käynnistyksen ja valitsen sen toisen hitaamman. Ja saisiko sen käynnistämään tämän koneellani olevan Ubuntun? Jos se ei onnistu, minulle ei taida jäädä muuta vaihtoehtoa kuin asentaa kaikki uudelleen.

Grubin palauttamista yritettiin sekä boot-repairin avulla että Windowsissa bcdeditillä:
https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=57934.40

Voit yrittää uudelleen samoilla ohjeilla.

Ongelmana vaikutti olevan se, että koneesi NVRAM on lukossa ainakin Linuxin puolella, jolloin myöskään Ubuntun uudelleenasennus ei välttämättä tule ratkaisemaan ongelmaa. Lukitus pitäisi saada ensin avattua. GRUB-shimmin (lataajan) pitäisi edelleen olla paikallaan EFI-osiolla. Ainoa puute on todennäköisesti NVRAM-muistissa sijaitsevassa käynnistysprioriteettilistassa. GRUB on pudonnut sieltä pois tai väärälle prioriteetille, ja se pitäisi saada palautettua joko bios-asetusten kautta tai efibootmgr:llä/boot-repairilla/bcdeditillä, mutta ne eivät tule toimimaan jos NVRAM on lukossa.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Vielä windows-koneelle piiloutuneesta Ubuntusta
« Vastaus #5 : 27.03.23 - klo:21.53 »
Onko mitään keinoa millä nvram:n lukon voisi avata? Tapahtuuko se Windowsissa tai windows päätteellä? Ilmeisesti se on kuitenkin ollut auki, kun asensin Ubuntun, joka toimi kuitenkin joitakin viikkoja. Minulla on Ubuntu tai paremminkin Kubuntu kahdessa vähän vanhemmassa koneessa, mutta ne eivät ole aina mukana, kun liikun. Kun kesä tulee, ajattelin ottaa mökille yhden doubleboot läppärin, sillä osa käyttämitäni ohjelmista on Ubuntussa, osa Windowsissa.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Vielä windows-koneelle piiloutuneesta Ubuntusta
« Vastaus #6 : 29.03.23 - klo:19.30 »
Asensin Ubuntun uudelleen ja nyt asentelen ohjelmia. Merkitsen tämän aiheen "ratkaistuksi", vaikka se ei ratkennutkaan. Mutta nyt minulla on Ubuntu dualboot koneessani ainakin toistaiseksi.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Hei. Kiitos kaikille, jotka yrittivät auttaa. En onnistunut palauttamaan, joten asensin Ubuntun uudelleen. Nyt se on jo melkein sitä, mitä halusin, kun katselin vanhoja ohjeita. Joitakin kummajaisia minulle on jäänyt. En löytänyt pikanäppäimiä työpöydän vaihtamiseen suoraan. Ctrl+alt+nuolinäppäimet kyllä toimivat ja työpöydät vaihtuvat. Joskus kuitenkin olisi hyvä käyttää suoraa siirtymistä työpöydän numeron avulla. Nyt käytän neljää.
Venäjän foneettista en ole toistaiseksi onnistunut asentamaan, mutta ei sitä enää kovinkaan usein tarvitse, kun ei uskalla edes ottaa yhteyttä vanhoihin kavereihin, ettei niille tapahtuisi mitään.

Merkitsen siis tämän aiheen ratkaistuksi ja kyselen neuvoja uusien kysymysten kautta.