Kirjoittaja Aihe: Proton VPN  (Luettu 2418 kertaa)

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Proton VPN
« : 04.11.22 - klo:03.05 »
Moi!

Kiinnostaisi hankkia tuollainen VPN yhteys, mutta tiedot siitä melko heikot. Tiedän suurin piirtein mikä VPN on (kuluttajalle) mutta ei juurikaan millaisia versioista siitä on tarjolla ja mitä käyttöönotto vaatii. Netissä varoitellaan paljon ilmaisista VPN-palveluista, mutta sitten tällainen käsittääkseni varsin luotettava taho tarjoaa ilmaistaversiota? Kellään mielipiteitä? (Samasta palvelusta saa myös laajemman maksullisen version)

https://protonvpn.com/

Heidän sivuiltaan voi ladata tuolle jokun ajurin.

https://protonvpn.com/download-linux

Mutta sitten tekstissä mainitaan "if you have any other Linux system, you can still connect to the Proton VPN servers by setting up an OpenVPN connection. " Eli onko Linuxille (Xubuntu) joku oletusyhteysohjelma (openvpn?) vai onko noissa suositeltavaa käyttää palvelutarjoajan omaa? Ts. onko tuo yleisohjelman konfaamminen hankalaa? (En mielelläni asentele netsitä ladattuja ohjelmia).
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Proton VPN
« Vastaus #1 : 04.11.22 - klo:11.03 »
Kokeilin vähän aikaa sitten maksutonta versiota, toimi ihan hyvin. Sillä voi siis yhdistää vain kolmeen maahan, Hollantiin, USAan tai Japaniin, joten täältä katsottuna Hollanti lienee ainoa järkevä vaihtoehto ja sitä silloin kertaalleen kokeilin. Nopeus oli hyvä, ehkä n. 2/3 liittymän normaalista nopeudesta. Käyttöönotto oli todella yksinkertaista.

Palvelimien määrän lisäksi muita rajoituksia on mm. BitTorrent- ja Tor-tuen, että haittaohjelma/mainossuojauksen puute, eikä ilmaista tiliä voi käyttää kuin yhdessä laitteessa. 

Lainaus
Mutta sitten tekstissä mainitaan "if you have any other Linux system, you can still connect to the Proton VPN servers by setting up an OpenVPN connection. " Eli onko Linuxille (Xubuntu) joku oletusyhteysohjelma (openvpn?) vai onko noissa suositeltavaa käyttää palvelutarjoajan omaa? Ts. onko tuo yleisohjelman konfaamminen hankalaa? (En mielelläni asentele netsitä ladattuja ohjelmia).

Joo, käsittääkseni OpenVPN:ssä voi käyttää eri VPN-palvelujen servereitä, jolloin ei kai tarvittaisi mitään erillisiä ohjelmia. OpenVPN löytyy suoraan pakettivarastoista, ei maksa mitään. Konffaamiseen löytyy varmasti hyviä ohjeita netistä.     


Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Proton VPN
« Vastaus #2 : 04.11.22 - klo:11.16 »
Palvelimien määrän lisäksi muita rajoituksia on mm. BitTorrent- ja Tor-tuen, että haittaohjelma/mainossuojauksen puute, eikä ilmaista tiliä voi käyttää kuin yhdessä laitteessa. 

Mulla on kaksi nettiliitymää (känny ja kaapeli) jolloin voisi ehkä ottaa käyttöön kaksi tuollaista VPN:ää? Vaikka ei se 4-5€/kk ole paha maksu palvelustakaan.

Mikä on tor-tuki? Tor-selaintahan voi käyttää ilman VPN-yhteyttä ja ajaa liki saman asian. On ehkä hitaampi ja blokattu monilta keskustelupalstoilta yms. riesaa.

Siirryitkö Protonin maksulliseen vai toiseen palvelutarjoajaan?
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Proton VPN
« Vastaus #3 : 04.11.22 - klo:11.29 »
Minulla on NordVPN jota ei voi suositella, känykkäsovellus hukkaa netin tasaiseen tahtiin.
Voi tietenkin johtua jostain asetuksestakin? Siitä hyvä että sillä on palvelimia Suomessakin.
Pitää syventyä tuohon katkeiluongelmaan. Tietokoneessa se ei katkea vaan toimii päivätolkulla hyvin.

PS (kallis) :)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Proton VPN
« Vastaus #4 : 04.11.22 - klo:11.33 »
Mulla on kaksi nettiliitymää (känny ja kaapeli) jolloin voisi ehkä ottaa käyttöön kaksi tuollaista VPN:ää? Vaikka ei se 4-5€/kk ole paha maksu palvelustakaan.

Joo, kannattaa varmaan ottaa maksullinen versio, jos VPN:ää tarvitaan useampaan laitteeseen.

Mikä on tor-tuki?

Olettaisin, että voi olla myös Tor-verkossa, jos on VPN päällä.

Siirryitkö Protonin maksulliseen vai toiseen palvelutarjoajaan?

En käytä säännöllisesti mitään, mutta minulla on Mullvad-tili, jota joskus harvakseltaan käytän. Sinne maksetaan aina kuukausi kerrallaan silloin kun haluaa. Protonia kokeilin vain uteliaisuuttani. 

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Proton VPN
« Vastaus #5 : 04.11.22 - klo:21.47 »
Minulla on NordVPN jota ei voi suositella, känykkäsovellus hukkaa netin tasaiseen tahtiin.
Voi tietenkin johtua jostain asetuksestakin? Siitä hyvä että sillä on palvelimia Suomessakin.
Pitää syventyä tuohon katkeiluongelmaan. Tietokoneessa se ei katkea vaan toimii päivätolkulla hyvin.

PS (kallis) :)

Minulla ollut NordVpn viitisen vuotta. Pääasiassa tulee käytettyä Nvidia Shield android boxissa sitä, eikä ole juurikaan ongelmia ollut.

Alle 3€kk ei mielestäni kovin paha hinta ole ja tuolla advchina promokoodilla 4kk päälle.

https://nordvpn.com/youtube/?coupon=advchina&utm_medium=affiliate&utm_term&utm_content&utm_campaign=off292&utm_source=aff8358

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Proton VPN
« Vastaus #6 : 04.11.22 - klo:22.29 »
Nyt ois tämmöinen tarjous, jossa saa nopean VPN:n ja laajan sähköpostilaatikon hintaan 7,19€/kk, kun tilaa 28.11 mennessä.

Olen käyttänyt tuota ilmaista sähköpostia ja kokemukset siitä hyviä. Isommassa käytössä siinä rajoituksia, joita ei ole enää maksullisessa. Ajatuksena kiva, ettei koko elämä ole googlen tietokannoissa. :)

https://proton.me/blog/black-friday-2022
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Proton VPN
« Vastaus #7 : 04.11.22 - klo:23.28 »
Minulla on NordVPN jota ei voi suositella, känykkäsovellus hukkaa netin tasaiseen tahtiin.
Voi tietenkin johtua jostain asetuksestakin? Siitä hyvä että sillä on palvelimia Suomessakin.
Pitää syventyä tuohon katkeiluongelmaan. Tietokoneessa se ei katkea vaan toimii päivätolkulla hyvin.

PS (kallis) :)

Minulla ollut NordVpn viitisen vuotta. Pääasiassa tulee käytettyä Nvidia Shield android boxissa sitä, eikä ole juurikaan ongelmia ollut.

Alle 3€kk ei mielestäni kovin paha hinta ole ja tuolla advchina promokoodilla 4kk päälle.

https://nordvpn.com/youtube/?coupon=advchina&utm_medium=affiliate&utm_term&utm_content&utm_campaign=off292&utm_source=aff8358

Uudet tilaukset maksaa 83€/vuosi jaa sehän tekee n 7€/kk, mikä ei sinänsä ole paha hinta, kunhan se vaan toimisi. Pitää ottaa kontaktia asiakaspalvelun kanssa.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Proton VPN
« Vastaus #8 : 05.11.22 - klo:21.40 »
Minulla on NordVPN jota ei voi suositella, känykkäsovellus hukkaa netin tasaiseen tahtiin.
Voi tietenkin johtua jostain asetuksestakin? Siitä hyvä että sillä on palvelimia Suomessakin.
Pitää syventyä tuohon katkeiluongelmaan. Tietokoneessa se ei katkea vaan toimii päivätolkulla hyvin.

PS (kallis) :)

Minulla ollut NordVpn viitisen vuotta. Pääasiassa tulee käytettyä Nvidia Shield android boxissa sitä, eikä ole juurikaan ongelmia ollut.

Alle 3€kk ei mielestäni kovin paha hinta ole ja tuolla advchina promokoodilla 4kk päälle.

https://nordvpn.com/youtube/?coupon=advchina&utm_medium=affiliate&utm_term&utm_content&utm_campaign=off292&utm_source=aff8358

Uudet tilaukset maksaa 83€/vuosi jaa sehän tekee n 7€/kk, mikä ei sinänsä ole paha hinta, kunhan se vaan toimisi. Pitää ottaa kontaktia asiakaspalvelun kanssa.

40€/vuosi, jos tekee kahden vuoden sopparin +4kk kaupan päälle.

€80.73 for the first 2 years

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Proton VPN
« Vastaus #9 : 05.11.22 - klo:23.01 »
40€/vuosi, jos tekee kahden vuoden sopparin +4kk kaupan päälle.

€80.73 for the first 2 years

No niinhän se olikin, minulla on 1 vuosi juuri mennyt, alussa ei ollut mitään ongelmaa, liekö johtuu uudesta kännykastä?
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Proton VPN
« Vastaus #10 : 14.11.22 - klo:14.12 »
No niinhän se olikin, minulla on 1 vuosi juuri mennyt, alussa ei ollut mitään ongelmaa, liekö johtuu uudesta kännykastä?

Jotenkin tuntuu että näitä viestejä lukee joku korkeampi taho, (Foliohattu päähän) :D
NordVPN on toimineut tuosta valitusviestistä lähtien.
No joo, järjellisempi selitys on että poistin ja asensin sen uudelleen.
Nyt on toiminut kiukuttelematta vuorokausia (kännyköissä).
Tietokoneissa se on toiminut aina ilman virheitä.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski