Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 22.04 lts tuo uusia yllätyksiä, kun näyttö katosi läppäristä (RATKAISTU)  (Luettu 1411 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kubuntu 22.04 lts tuo uusia yllätyksiä, kun näyttö katosi läppäristä. Yhtäkkiä se vain hyppäsi ulkoiseen monitoriin eikä suostunut palaamaan läppäriin, vaikka olin asetuksissa merkannut läppärin näytön päänäytöksi. Eikä se antanut muuttaa ulkoisessa monitorissa näkyvissä asetuksissakaa.

Normaaliasetukseni on työpöydälla läppärissä ja siinä "laajenna näyttö". Kun lopulta sammutin ulkoisen monitorin pääsin läppärin näyttöön ja laajensin sen, mutta samassa näyttö hyppäsi jälleen ulkoiseen monitoriin. Kokeilin aika pitkään erilaisia asetuksia ja nyt lopulta sain sen toimimaan.

Huoleni on kuitenkin siinä, jos se jälleen tekee omia asetuksiaan. Ulkoinen monitori on simppeli Samsung. Res 1920x1080 ja sisäisen olen pitänyt enimmäkseen suosituksessa 3840x2160.  Tosin olen nostanut zoomilla luunäkyvyyttä.
Juttu oli mielestäni aika outo enkä ole vielä ennen törmännyt tuollaiseen ongelmaan. Olen käyttänyt Linuxia ja eniten Ubuntu pohjaisia  distroja noin parikymmentä vuotta.

Vaihdeltuani käyttöjärjestelmien välillä huomasinki, että Winows tunnisti molemmat näytöt ja toimi kuin ennenkin, Mutta Kubuntu, jonka avulla nyt kirjoitan tätä ei tunnista kuin läppärin näytön. Siirtyisin työskentelemään Windowsiin, mutta isojen pdf tiedostojeniu kirjanmerkit ovat Kubuntun Okularissa ja niitä on melko paljon. Koetan siis toistaiseksi tulla toimeen yhdellä monitorilla.

MUTTA JOS JOKU OSAA ANTAA HYVÄN NEUVON, MITEN SAAN KONEENI JA OHJELMANI KUJNTOON OLISI HIENOA.

Näytöt toimivat Windowsissa, mutta täytyyhän olla joku syy, miksi ne eivät toimi Kubuntussa.
« Viimeksi muokattu: 14.10.22 - klo:22.56 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Suljin kaikki avoinna olevat ohjelmaikkunat ja sammutin koneeni. Annoin sen olla pari minuuttia sammuneena, minkä jälkeen avasin seen uudelleen. Ihme oli tapahtunut. Sekä Windows että Kubuntu toivat normaalisti.
Käytän aika paljon valmiustilaa panemalla kannen kiinni ja avaamalla sen myöhemmin. Siten voi kulua useampiakin päiviä. Ehkä se sotki koneeni.

Merkitsen tämän aiheen ratkaistuksi, vaikka en voikaan varmasti tietää, mistä syntynyt ongelma oli johtunut.
 

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Ihme oli tapahtunut. Sekä Windows että Kubuntu toivat normaalisti.Käytän aika paljon valmiustilaa panemalla kannen kiinni ja avaamalla sen myöhemmin. Siten voi kulua useampiakin päiviä. Ehkä se sotki koneeni.
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa." Nykyiset koneet nopeine kiintolevyineen käynnistyvät varsin rapsakasti.
Jos ei tiedä konetta pikaisesti tarvitsevansa, voisi olla suositeltavaa käyttöjärjelmän ja koneen sammuttaminen (ml. näyttö).

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Linuxissa toimii parhaiten näytön kanssa näppäinoikotiet. Super+ P toimii silloinkin kun asetukset valikoissa eivät.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Suuret kiitokset Kaulahuivi. Sillähän tuo ratkesi. Luulin jo, että minun täytyy vaihtaa Windows-puolelle, jolloin olisin vuorostani menettänyt tekemäni Okularin kirjanmerkit. Nyt voi taas jatkaa varsinaista työtäni. Merkitsen ratkaistusi.