Kirjoittaja Aihe: Videon äänet tiedostoksi?  (Luettu 1335 kertaa)

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Videon äänet tiedostoksi?
« : 11.10.22 - klo:01.50 »
Voiko Kubuntulla tallentaa selaimessa olevan videon äänet äänitiedostoksi jollain Linuxin tai KDE:n ohjelmalla samalla kun kuuntelee ja katselee sen videon? Kysymys on yhdestä opetusjärjestelmästä ja siellä ei ole työkaluja tallennuksiin. Tarkoitus on tallentaa niitä omalle koneelle jälkeenpäin kuunneltaviksi ja vain omaan käyttöön.

Katselin Kubuntun Järjestelmäsetuksista Ääni -osiota. En huomannut siellä mitään tallennusmahdollisuutta. Sieltä löytyi kyllä Passiiviset kortit / Sisäinen äänentoisto. Sen Profiili-alasvetovalikossa oli vain Poissa eikä muita vaihtoehtoja.

Järjestelmäasetukset Ääni -ikkunan Asetukset painikkeessa oli kohta Lisää virtuaalilaite paikallisten äänikorttien samanaikaiseen ulostuloon. Voisiko tällainen virtuaalilaite mahdollistaa äänen tallentamisen kuuntelun yhteydessä? Onko siihen sovelluksia?
« Viimeksi muokattu: 11.10.22 - klo:09.41 kirjoittanut ilkant »

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: Videon äänet tiedostoksi?
« Vastaus #1 : 11.10.22 - klo:08.29 »
Samalla kun kuuntelee? Audacityllä nyt ainakin itse olen saanut äänet talteen kaikista rainoista, josta olen kokeillut. Itellä on Debian, mutta eikös ne samalla pohjalla ole kaikki Ubuntut.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Videon äänet tiedostoksi?
« Vastaus #2 : 11.10.22 - klo:09.06 »
Samalla kun kuuntelee? Audacityllä nyt ainakin itse olen saanut äänet talteen kaikista rainoista, josta olen kokeillut. Itellä on Debian, mutta eikös ne samalla pohjalla ole kaikki Ubuntut.

No, välttämättä ei tarvitse olla samalla kuin kuuntelee tässä tapauksessa. Kiitos vinkistä.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Videon äänet tiedostoksi?
« Vastaus #3 : 11.10.22 - klo:10.47 »
Kubuntun pakettivarastoista asentui Audacity v. 2.4.2. Ohjelma ei ottanut ääntä FaceBook-sivun videosta kun ohjelman oikeassa laidassa kohtalaisen ylhäällä kaiuttimen oiean puolen alasvetovalikossa oli default-valinta. Ei ottanut ääntä siitä oppimisalustan videostakaan, jota olisin halunnut tallentaa. Yritin googlailla sitten tietoa. Vei sivulle, jossa on tietoa WIndowsin ääniasetuksista. Löytyykö Linuxille ja etenkin Kubuntulle ohjeita?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Videon äänet tiedostoksi?
« Vastaus #4 : 11.10.22 - klo:11.49 »
Kubuntun pakettivarastoista asentui Audacity v. 2.4.2. Ohjelma ei ottanut ääntä FaceBook-sivun videosta kun ohjelman oikeassa laidassa kohtalaisen ylhäällä kaiuttimen oiean puolen alasvetovalikossa oli default-valinta. Ei ottanut ääntä siitä oppimisalustan videostakaan, jota olisin halunnut tallentaa. Yritin googlailla sitten tietoa. Vei sivulle, jossa on tietoa WIndowsin ääniasetuksista. Löytyykö Linuxille ja etenkin Kubuntulle ohjeita?

Audacityn äänikaappaus pitää yhdistää ulostulon monitorointiin Pulseaudio Volume Control (pavucontrol) -sovelluksen avulla:
https://manual.audacityteam.org/man/tutorial_recording_computer_playback_on_linux.html