Kirjoittaja Aihe: Isolated Web Content  (Luettu 1553 kertaa)

USakari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 219
    • Profiili
Isolated Web Content
« : 12.09.22 - klo:17.06 »
Ote ps -u-tulostuksesta:
Lainaus
............
   3271 ?        00:00:14 Utility Process
   4582 ?        00:00:31 Isolated Web Co
   4623 ?        00:00:01 Isolated Web Co
   4678 ?        00:00:00 Isolated Web Co
   8556 ?        00:00:00 sleep
   9335 ?        00:00:08 Isolated Web Co
   9431 ?        00:00:18 Isolated Web Co
   9450 ?        00:00:10 Isolated Web Co
   9560 ?        00:00:07 Isolated Web Co
   9599 ?        00:00:00 Web Content
   9696 ?        00:00:00 Web Content
   9741 ?        00:00:00 Web Content
   9770 pts/0    00:00:00 ps
Mitähän tämä tarkoittaa? top ilmoittaa, että kukin Isolated Web Content vie muutaman promillen CPU:sta ja muutaman prosentin muistista. "Web Content" tuntuu viittaavan firefoxiin, ja sitä olen nähnyt ennenkin, mutta tätä "Isolated"-juttua en ole.

Lubuntu 20.04LTS, Firefox version 104

« Viimeksi muokattu: 21.09.22 - klo:15.21 kirjoittanut USakari »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Isolated Web Content
« Vastaus #1 : 12.09.22 - klo:17.57 »
Isolated Web Content -prosessit ovat myös Firefoxin prosesseja, jotka liittyvät selaimen uuteen "site isolation" -arkkitehtuuriin: https://hacks.mozilla.org/2021/05/introducing-firefox-new-site-isolation-security-architecture/

Firefoxin sisäinen prosessienhallinta näyttää prosessit tunnisteineen ja kertoo, mitä välilehteä tai toimintoa prosessi koskee. Prosessienhallinta avautuu osoitteen about:processes kautta.
« Viimeksi muokattu: 12.09.22 - klo:17.59 kirjoittanut nm »

USakari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 219
    • Profiili
Vs: Isolated Web Content
« Vastaus #2 : 12.09.22 - klo:20.06 »
Isolated Web Content -prosessit ovat myös Firefoxin prosesseja, jotka liittyvät selaimen uuteen "site isolation" -arkkitehtuuriin: https://hacks.mozilla.org/2021/05/introducing-firefox-new-site-isolation-security-architecture/

Kiitos!

USakari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 219
    • Profiili
Vs: Isolated Web Content
« Vastaus #3 : 21.09.22 - klo:15.32 »
Ehdin jo merkitä tämän RATKAISTUksi, mutta ongelma tuli taas esiin. Katselin nimittäin Yle Areenasta videota, joka rupesi yllättäen pysähtelemään ja pysähtyi lopulta kokonaan. Listasin sitten prosesseja ps:llä ja huomasin siellä yhden Isolated Web Contentin, jonka tapoin kill:llä. Samantien Yle Areena hävisikin näkyvistä.

Ei Yle Areenan kanssa tämmöistä ole ennen tapahtunut. Onkohan tämä Isolated Web Content-juttu ihan kunnossa?

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Isolated Web Content
« Vastaus #4 : 21.09.22 - klo:16.04 »
Onkohan tämä Isolated Web Content-juttu ihan kunnossa?

Nuo ovat siis vain Firefoxin prosesseja, joiden kuuluukin olla käynnissä, eivät liity sinänsä mitenkään ongelmaasi. Vika voi olla vaikka Firefoxissa, Areenassa tai nettiyhteydessä, vaikea arvata. Kannattaa kokeilla jotain muuta selainta. 

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Isolated Web Content
« Vastaus #5 : 21.09.22 - klo:17.23 »
Ehdin jo merkitä tämän RATKAISTUksi, mutta ongelma tuli taas esiin. Katselin nimittäin Yle Areenasta videota, joka rupesi yllättäen pysähtelemään ja pysähtyi lopulta kokonaan. Listasin sitten prosesseja ps:llä ja huomasin siellä yhden Isolated Web Contentin, jonka tapoin kill:llä. Samantien Yle Areena hävisikin näkyvistä.

Niin, eli tapoit sen prosessin, jossa Areena-välilehteä suoritettiin, jolloin välilehti luonnollisesti sulkeutui.

Olen samaa mieltä kuin Eesaurus, että videotoiston pysähtyminen johtui todennäköisesti jostain aivan muusta kuin "site isolation"-ominaisuudesta.
« Viimeksi muokattu: 21.09.22 - klo:17.25 kirjoittanut nm »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Isolated Web Content
« Vastaus #6 : 22.09.22 - klo:07.23 »
Minulla ei ole snappiä ollenkaan, eikä näy noita isolated -prosesseja. Silti Firefox jäätyi niin ettei ottanut mitään näppäilyjä tai hiiriohjailua vastaan. Jota saisin auki olleet sivut palautetuksi, tapoin firefoxin komentoriviltä (komennolla pkill firefox). Sen jälkeen käynnistin Firefoxin uudelleen ja pääsin jatkamaan käyttöä normaalisti. Jumittunut sivu oli Ylen uutissivustolta, mutta siinä ei ollut videota.

En yhtään keksi miksi Fifeox nyt yhtäkkiä noin jumittui. Viimeksi kun se on jumitellut, vuosia sitten, lisäsin koneeseen muistia ja tökkiminen loppui. Nyt ei ole muistista pulaa, joten kyse on jostain muusta.

PS. Kun käynnistin Firefoxin, se avasi sellaisiakin sivuja jotka olin jo ehtinyt sulkea. Jumi ei siis välttämättä liittynyt siihen sivuun, jolla olin sillä hetkelllä kun jumi alkoi.
« Viimeksi muokattu: 22.09.22 - klo:07.42 kirjoittanut AimoE »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Isolated Web Content
« Vastaus #7 : 22.09.22 - klo:11.35 »
Minulla ei ole snappiä ollenkaan, eikä näy noita isolated -prosesseja.

Eipä taida liittyä snapeihin, katsoin äsken Firefoxin prosesseja Arch Linuxissa, jossa ei-snap Firefox, niin kylläpä siellä oli noita samoja Web Content-prosesseja käynnissä, kun Areenasta videota katselin.

En yhtään keksi miksi Fifeox nyt yhtäkkiä noin jumittui

Firefox on minusta vähän buginen, saattaa joskus tulla yllättäviä kaatumisia, joihin ei Chromium-pohjaisilla selaimilla törmää.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Isolated Web Content
« Vastaus #8 : 22.09.22 - klo:11.51 »
Eipä taida liittyä snapeihin, katsoin äsken Firefoxin prosesseja Arch Linuxissa, jossa ei-snap Firefox, niin kylläpä siellä oli noita samoja Web Content-prosesseja käynnissä, kun Areenasta videota katselin.

Jep, minullakin on web content -prosesseja, mutta ei niitä isolated-prosesseja. Ne eivät ole (oletuksena?) käytössä tavallisessa asennuksessa.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Isolated Web Content
« Vastaus #9 : 22.09.22 - klo:12.24 »
ei niitä isolated-prosesseja.

Minulla näkyy noitakin prosesseja siellä.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Isolated Web Content
« Vastaus #10 : 22.09.22 - klo:12.50 »
ei niitä isolated-prosesseja.

Minulla näkyy noitakin prosesseja siellä.
Okei, se riippuu sitten siitä, mitä sivuja sattuu olemaan auki. Oleellisinta taitaakin olla se, että minulla ei (tietääkseni) ollut yhtään videota sisältävää sivua auki silloin kun jumi sattui. Ihan varma en voi olla.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Isolated Web Content
« Vastaus #11 : 22.09.22 - klo:16.41 »
ei niitä isolated-prosesseja.

Minulla näkyy noitakin prosesseja siellä.
Okei, se riippuu sitten siitä, mitä sivuja sattuu olemaan auki.

Minulla Firefox (Ubuntu 20.04:n deb-paketoitu versio) avaa tyhjänä käynnistyessään kolme Web Content -prosessia. Kaikki avatut sivut suoritetaan kuitenkin erillisissä Isolated Web Content -prosesseissa riippumatta sisällöstä. about:-välilehdet ovat "Privileged Content"-prosessissa.

Kannattaa tarkistaa, onko Site Isolation -ominaisuus edes käytössä, eli asetus about:config -> fission.autostart = true
Uusissa Firefox-asennuksissa ja profiileissa tuo on oletuksena päällä, mutta ehkä jossain tilanteessa vanhalla profiililla asetus voi jäädä väärään asentoon.

https://blog.mozilla.org/security/2021/05/18/introducing-site-isolation-in-firefox/
« Viimeksi muokattu: 22.09.22 - klo:16.44 kirjoittanut nm »