Vielä yksi kysymys. Tähän mennessä olen DejaDup-varmuuskopiointia käyttänyt siten, että palautuksen ole tehnyt samaan koneeseen ja samalle Ubuntu-versiolle ja silloin palautus on mennyt ilman häikkää läpi. Nyt siis olin tehnyt varmuuskopion Ubuntu 20.04 versiosta ja tikulta asensin toiseen koneeseen Ubuntu 22.04 version ja sen jälkeen palautin varmuuskopion tuolle uudelle koneelle ja versioon 22.04. Palautusvaiheessa piti yllättäen määritellä, mitkä kansiot ja erilliset tiedostot palautetaan. Nyt menikin sormi suuhun, tutut kansiot oli selvä juttu, mutta sitten on liuta noita piilotiedostoja ja kansioita. Pitääkö ne kaikki merkitä palautettavaksi? En ihan kaikkia merkinnyt, kun aloitin palautuksen. Palautus meni läpi, mutta ohjelma ilmoitti joistakin tiedostoista, että niitä ei voinut palauttaa. Ilmeisesti Ubuntu suojelee joitakin asioita automaattisesti, ettei vanhempaa versiota voi ajaa uudemman päälle joissakin tärkeissä paikoissa? Eli onko jotain periaatetta tähän määrittelyyn, esim. että kannattaa kaikki merkitä palautettavaksi, sillä ohjelma itse kuitenkin tsekkaa, että mitä ei palauteta.
Vielä yksi toteamus; palautusproseduurissa on kohta, missä pitää märitellä, miltä muistivälineeltä varmuuskopio pitää noutaa. Tässä toiminto poikkeaa normaaleista rutiineista, sillä kohdasta puuttuu kolmio, millä voi valita kopioitavan kansion. Nyt kyseinen polku pitää itse kirjoittaa näppäimillä, tämä aiheuttaa hämminkiä.