Kirjoittaja Aihe: Ulkoinen näyttö Kubuntuun [Ratkaistu]  (Luettu 1773 kertaa)

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Ulkoinen näyttö Kubuntuun [Ratkaistu]
« : 26.03.22 - klo:20.28 »
Ubuntussa kaikki toimii oikein. Ulkoinen näyttö näkyy oikein ja asetuksissa voi peilata läppärin ulkoiselle näytölle, mutta Kubuntussa ulkoinen näyttö tulee lisänäytöksi enkä saa peilattua siihen läppärin näyttöä. KDE:n asetuksissa ei ole edes tällaista kohtaa. Mitä teen väärin? Eikö tämän kaiken pitänyt olla yhtä ja samaa Ubuntua?
« Viimeksi muokattu: 27.03.22 - klo:13.29 kirjoittanut kaulahuivi »

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Vs: Ulkoinen näyttö Kubuntuun
« Vastaus #1 : 26.03.22 - klo:21.43 »
Ubuntussa kaikki toimii oikein. Ulkoinen näyttö näkyy oikein ja asetuksissa voi peilata läppärin ulkoiselle näytölle, mutta Kubuntussa ulkoinen näyttö tulee lisänäytöksi
Ubuntu (Gnome?) ulkoisen näytön kanssa toimii kuten on määritelty.  XFCE-työpöydällä näyttöasetukset löytyvät Asetukset->Näyttö. Täppä kohdalla 'Peilaa näytöt' määrittelee, kuinka näytöt toimivat. Pääsääntöisesti nimenomaan hyödynnän ulkoista näyttöä lisänäyttönä laajentaen työpöytää molemmille näytöille.
Lainaus
enkä saa peilattua siihen läppärin näyttöä. KDE:n asetuksissa ei ole edes tällaista kohtaa. Mitä teen väärin?
KDE:tä en ole vuosikausiin käyttänyt, mutta jään vain ihmettelemään, ettei KDE:ssäkin olisi vastaava asetus.
Eikö tämän kaiken pitänyt olla yhtä ja samaa Ubuntua?
Laitteistoa pyörittää sama Ubuntuun perustuva Linux-käyttöjärjestelmä, mutta eri työpöytäympäristöjen asennusohjelmissa on eroja.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Ulkoinen näyttö Kubuntuun
« Vastaus #2 : 26.03.22 - klo:22.30 »
Ubuntussa kaikki toimii oikein. Ulkoinen näyttö näkyy oikein ja asetuksissa voi peilata läppärin ulkoiselle näytölle, mutta Kubuntussa ulkoinen näyttö tulee lisänäytöksi enkä saa peilattua siihen läppärin näyttöä. KDE:n asetuksissa ei ole edes tällaista kohtaa. Mitä teen väärin?

Asetuksissa pitää näytön kuvakkeet raahata päällekkäin, niin niihin tulee sama kuva. Minulla ei ole nyt kahta näyttöä, mutta tällainen muistikuva minulla on.

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Ulkoinen näyttö Kubuntuun
« Vastaus #3 : 27.03.22 - klo:09.15 »
Onneksi on Ubuntu samassa koneessa. Se klaaraa tällaisenkin perusasian. Hiiri jäi myös KDE:ssä ulkoisen monitorin vangiksi eikä päässyt siirtymään ollenkaan läppärin näytölle kursori. Ulkoisen näytön yhdistäminen on todella vaikeaa Kubuntussa verrattuna myös Macciin tai Windowsiin. Kokeilin jotakin Arandraakin, mutta ei auttanut. Läppärin ja ulkoisen näytön resoluutiota en saanut samaksi, ovat ihan eri kokoiset. KDE on muuten toiminut hyvin, mutta tällaisten perusasioiden puutteiden takia jää pois käytöstä. Esitystilanteessa minulla pitää olla käytössä sama näyttötila kummassakin näytössä. Palataan muuten hyvän KDE:n pariin, kunhan se on riittävästi kehittynyt.

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Ulkoinen näyttö Kubuntuun
« Vastaus #4 : 27.03.22 - klo:09.33 »
Kävin esityshuoneessa kokeilemassa Epsonin videotykkiä. Kubuntu tunnistaa sen oikein ja ottaa siis lisänäytöksi. No, pitäisihän sillä asetelmalla myös pärjätä, mutta näytön peilausta olen tottunut käyttämään. Minulla on ollut aiemminkin ongelmia KDE:n kanssa ulkoisilla näytöillä. Voisikohan Manjaro KDE tai Debian KDE toimia paremmin kuin Kubuntu ulkoisten näyttöjen kanssa? Gnome vakuutti taas perusasioiden hallinnalla.

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Ulkoinen näyttö Kubuntuun
« Vastaus #5 : 27.03.22 - klo:09.36 »
Vika voi olla omassa koneessakin tai minun osaamisessani. Pärjään kyllä Ubuntulla, Macilla ja Windowsilla kyseisen videotykin kanssa, mutta tarkoitus oli kehua muille Kubuntua samalla hyvänä vaihtoehtona. Olen vaihtamassa lopullisesti pois Macista ja Windowsista hyvän ja helpon Linux jakelun pariin. Toistaiseksi olen käyttänyt Ubuntua, mutta KDE kiinnosti kovasti kokeilla myös.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Ulkoinen näyttö Kubuntuun
« Vastaus #6 : 27.03.22 - klo:10.09 »
Kokeilitko mpiso:n neuvomaa tapaa?

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Ulkoinen näyttö Kubuntuun
« Vastaus #7 : 27.03.22 - klo:11.13 »
Kokeilin laittaa asetuksissa näytöt päällekkäin, mutta en saanut samaa resoluutiota näyttöihin kylläkään. On käytössä vanha Compaq CQ58 ja LG näyttö. Henkilökohtaisesti vain ihmettelen, miten joku asia voi toimia helposti Gnomessa, mutta KDE:sä tökkii tai toisin päin. Eivätkö nämä kehittäjät jaa tietojaan ja oivalluksiaan, vaan kaikki koittavat omalla tahollaan keksiä asioita uudelleen?

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Ulkoinen näyttö Kubuntuun
« Vastaus #8 : 27.03.22 - klo:13.29 »
Painamalla Käytä asetuksia pääsin eteenpäin! Laittamalla näyttöjä päällekkäin sain tyydyttävästi peilauksen toimimaan ja hiiren siirtymään eri näytöille. Kömpelöä verrattuna Gnomeen, mutta ainakin toimii joten kuten.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Ulkoinen näyttö Kubuntuun [Ratkaistu]
« Vastaus #9 : 27.03.22 - klo:17.23 »
Sitten on olemassa myös pikavalinta Super + p (Windows-näppäin + p), josta on valittavissa 5 eri tapaa käyttää kahta näyttöä. Olisiko se helpompi käyttää. Sitäkään en yhdellä näytöllä päässyt kokeilemaan.

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Ulkoinen näyttö Kubuntuun [Ratkaistu]
« Vastaus #10 : 27.03.22 - klo:20.28 »
Kiitos vinkistä! Tämä pikavalinta on kaikkein nopein ja helpoin tapa vaihtaa ulkoisen näytön tilaa. Arvasin, että tällainen ominaisuus on pakko olla olemassa, vaikka en sitä Googlella löytänytkään.

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Ulkoinen näyttö Kubuntuun [Ratkaistu]
« Vastaus #11 : 27.03.22 - klo:20.31 »
Näin se menee Windowsissakin. Jep!