Kirjoittaja Aihe: apt upgrade vierasta kieltä  (Luettu 1980 kertaa)

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1274
  • Kubuntu
    • Profiili
apt upgrade vierasta kieltä
« : 06.01.22 - klo:08.27 »
Olen joskus aiemmin kertonut täällä, että apt upgrade -komennon tulosteissa on vierasta kieltä välissä. Aloin tutkia sitä tarkemmin. Silloin aiemmin se oli venäjänkielistä tekstiä. Olin asentanut koneelle venäjänkielisen näppäimistöasetuksen. Ehkä myös venäjänkielen kieliasetuksiin kolmoskieleksi. Nyttemmin olen asentanut näppäimistöasetuksiin kiinan kielen. Ja poistanut sen käytöstä kun en saanut sitä toimimaan. Siinähän pitää valita useasta vaihtoehdosta oikea.

Tämä ominaisuus on ollut jo useamman vuoden. Sinänsä se ei ole haitannut yhtään kauneusvirhettä lukuunottamatta.

Nyt tuli sitten Google Translatorilla käännettyä se teksti suomeksi. Ja sehän olikin sana Poistetaan. Olisikohan ne venäjänkieliset tekstit olleet myös Poistetaan sanoja? Silloin en tullut niin tarkasti asiaa tutkineeksi.

Eikös järjestelmässä erikieliset fraasit tulekin jostain nipusta? Nyt siellä on joku indeksointi tai pointteri koodissa osoittamassa väärään paikkaan. Tämänpäiväisessä upgradessa ei muita paketin poistoja tainnut ollakaan kuin nuo kaksi. Pitääkö näistä kertoa jossain Launchpadissa, jotta kehittäjät saisivat tietää näistä ominaisuuksista (tai bugeista siis)?

Koodia: [Valitse]
...
Noudettiin 7 078 kt ajassa 1s (9 651 kt/s)
(Luetaan tietokantaa... 266077 tiedostoa ja hakemistoa asennettu tällä hetkellä.)
Valmistaudutaan purkamaan .../systemd-timesyncd_248.3-1ubuntu8.1_amd64.deb ...
Puretaan systemd-timesyncd (248.3-1ubuntu8.1) version (248.3-1ubuntu8) päälle...
Valmistaudutaan purkamaan .../libudev1_248.3-1ubuntu8.1_i386.deb ...
正在解除設定 libudev1:amd64 (248.3-1ubuntu8)……
Puretaan libudev1:i386 (248.3-1ubuntu8.1) version (248.3-1ubuntu8) päälle...
Valmistaudutaan purkamaan .../libudev1_248.3-1ubuntu8.1_amd64.deb ...
Puretaan libudev1:amd64 (248.3-1ubuntu8.1) version (248.3-1ubuntu8) päälle...
Tehdään asetuksia: libudev1:amd64 (248.3-1ubuntu8.1) ...
(Luetaan tietokantaa... 266077 tiedostoa ja hakemistoa asennettu tällä hetkellä.)
Valmistaudutaan purkamaan .../systemd_248.3-1ubuntu8.1_amd64.deb ...
Puretaan systemd (248.3-1ubuntu8.1) version (248.3-1ubuntu8) päälle...
Valmistaudutaan purkamaan .../udev_248.3-1ubuntu8.1_amd64.deb ...
Puretaan udev (248.3-1ubuntu8.1) version (248.3-1ubuntu8) päälle...
Valmistaudutaan purkamaan .../libsystemd0_248.3-1ubuntu8.1_i386.deb ...
正在解除設定 libsystemd0:amd64 (248.3-1ubuntu8)……
Puretaan libsystemd0:i386 (248.3-1ubuntu8.1) version (248.3-1ubuntu8) päälle...
Valmistaudutaan purkamaan .../libsystemd0_248.3-1ubuntu8.1_amd64.deb ...
Puretaan libsystemd0:amd64 (248.3-1ubuntu8.1) version (248.3-1ubuntu8) päälle...
Tehdään asetuksia: libsystemd0:amd64 (248.3-1ubuntu8.1) ...
Tehdään asetuksia: systemd-timesyncd (248.3-1ubuntu8.1) ...
/usr/sbin/policy-rc.d returned 101, not running 'restart systemd-timesyncd.service'
Tehdään asetuksia: systemd (248.3-1ubuntu8.1) ...
...
« Viimeksi muokattu: 06.01.22 - klo:10.50 kirjoittanut ilkant »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3999
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: apt upgrade vierasta kieltä
« Vastaus #1 : 06.01.22 - klo:10.19 »
Käsittääkseni kyse on vain kielten ensisijaisuusjärjestyksestä: jollei jotakin jonoa ole ensisijaisella kielellä (tässä tapauksessa suomeksi), kokeillaan seuraavaksi ensisijaisinta (joksi lienee asetettu kiina) ja aivan viimeiseksi palataan C-lokaaliin, josta tulee – tai pitäisi tulla – englanninkielinen jono.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1274
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: apt upgrade vierasta kieltä
« Vastaus #2 : 06.01.22 - klo:10.52 »
Käsittääkseni kyse on vain kielten ensisijaisuusjärjestyksestä: jollei jotakin jonoa ole ensisijaisella kielellä (tässä tapauksessa suomeksi), kokeillaan seuraavaksi ensisijaisinta (joksi lienee asetettu kiina) ja aivan viimeiseksi palataan C-lokaaliin, josta tulee – tai pitäisi tulla – englanninkielinen jono.

Olen lisäillyt ennen kiinaa arabian. En ole sitä poistanut, enkä englantia.

Voisiko olla niin, että tuota Poistetaan -fraasia ei ole suomennettu? Ja siksi se hakee jonkun erikielisen fraasin siihen?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3999
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: apt upgrade vierasta kieltä
« Vastaus #3 : 06.01.22 - klo:11.03 »
Olen lisäillyt ennen kiinaa arabian. En ole sitä poistanut, enkä englantia.

Nimenomaan näin ajattelinkin: viimeisimpänä asennettu nousisi ylemmäs järjestyksessä. Itse sain openSUSEssa joskus saksankielisiä jonoja lisättyäni saksan toissijaisiin kieliin (lähinnä bongatakseni, mitä käyttöliittymän jonoja en todennäköisesti voikaan kääntää).
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: apt upgrade vierasta kieltä
« Vastaus #4 : 06.01.22 - klo:11.25 »
Nimenomaan näin ajattelinkin: viimeisimpänä asennettu nousisi ylemmäs järjestyksessä. Itse sain openSUSEssa joskus saksankielisiä jonoja lisättyäni saksan toissijaisiin kieliin (lähinnä bongatakseni, mitä käyttöliittymän jonoja en todennäköisesti voikaan kääntää).

mistä herääkin kysymys voiko järjestyksen muuttaa esim. asentamalla muiden muutosten jälkeen ensin englannin ja sitten suomen, jotta ne jäisivät pinoon päälimmäisiksi?

Itsellä ei kyllä ole ollut tätä ongelmaa, mutta mielenkiinto heräsi tätä seuratessa.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1274
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: apt upgrade vierasta kieltä
« Vastaus #5 : 06.01.22 - klo:11.52 »
mistä herääkin kysymys voiko järjestyksen muuttaa esim. asentamalla muiden muutosten jälkeen ensin englannin ja sitten suomen, jotta ne jäisivät pinoon päälimmäisiksi?

Järjestelmäasetuksissa noita kieliä voi siirtää painikkeilla ylös ja alas. Minulla on ollut suomen kieli siellä ylimpänä. Joten tuo vieraskielinen tulostus vaikuttaa bugilta. Heti en uskoisi, että "Poistetaan" fraasia ei olisi käännetty alkukielestä englannista suomeksi. Se on kaiketi toisenlainen indeksointibugi.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3999
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: apt upgrade vierasta kieltä
« Vastaus #6 : 06.01.22 - klo:15.22 »
Heti en uskoisi, että "Poistetaan" fraasia ei olisi käännetty alkukielestä englannista suomeksi. Se on kaiketi toisenlainen indeksointibugi.

Tähän pitikin sanomani: luultavasti on käännetty, mutta msgid:ssä on tapahtunut jokin muutos, joka on muuttanut käännöksen sumeaksi (fuzzy), jolloin se taas vaikuttaa loppukäyttäjästä kääntämättömältä. Tämä on ollut Plasmaa kääntäessä jatkuva riesa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1274
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: apt upgrade vierasta kieltä
« Vastaus #7 : 06.01.22 - klo:23.55 »
Tähän pitikin sanomani: luultavasti on käännetty, mutta msgid:ssä on tapahtunut jokin muutos, joka on muuttanut käännöksen sumeaksi (fuzzy), jolloin se taas vaikuttaa loppukäyttäjästä kääntämättömältä. Tämä on ollut Plasmaa kääntäessä jatkuva riesa.

Okei. Tämähän on jo selvitelty aika pitkälle. Ja joku taho voisi tarkistaa sen käännöksen ja merkitä valiidiksi? Ja ennen version 22.04 julkaisua?  :)

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1274
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: apt upgrade vierasta kieltä
« Vastaus #8 : 09.01.22 - klo:01.20 »
Tänään tuli uusi fraasi apt upgradesta;

選取了原先未選的套件  =  Valitaan paketti, jota ei ole aiemmin valittu

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1274
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: apt upgrade vierasta kieltä
« Vastaus #9 : 15.01.22 - klo:22.22 »
Olenko käsittänyt väärin, että on asennettava Kubuntu-järjestelmään esimeriksi kiinan kieli, jotta Libre Officella voisi kirjoittaa sitä kiinan kieltä? Tai arabiaa? Ja toimiiko oikeinkirjoituksen tarkistus LibreOfficessa niillä kielillä, jos kieliä ei ole asennettu?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16241
    • Profiili
Vs: apt upgrade vierasta kieltä
« Vastaus #10 : 16.01.22 - klo:00.51 »
Järjestelmän kieli ja myös LibreOfficen käyttöliittymän kieli on eri asia kuin dokumentin kieli. Järjestelmään ei siis tarvitse lisätä kieleksi kiinaa, jotta voisit työstää kiinankielistä tekstiä. Kiinalainen näppäimistöasettelu sen sijaan on tarpeen, jos haluat kirjoittaa kiinalaisia merkkejä.

Oikeinkirjoituksen tarkistamista ja sanastoa varten riittää yleensä, että asennat kielikohtaisen libreoffice-l10n-paketin ja asetat dokumentin kielen oikein. Esimerkiksi saksan kielen tukea varten tulisi asentaa paketti libreoffice-l10n-de

Kiinan kieli ja muut aasialaiset kielet taitavat olla jokseenkin huonosti tuettuja. En tiedä, mitä palikoita tarvittaisiin kiinan oikolukua ja sanastoa varten, tai onko sellaisia edes olemassa.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1274
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: apt upgrade vierasta kieltä
« Vastaus #11 : 16.01.22 - klo:13.54 »
Järjestelmän kieli ja myös LibreOfficen käyttöliittymän kieli on eri asia kuin dokumentin kieli. Järjestelmään ei siis tarvitse lisätä kieleksi kiinaa, jotta voisit työstää kiinankielistä tekstiä. Kiinalainen näppäimistöasettelu sen sijaan on tarpeen, jos haluat kirjoittaa kiinalaisia merkkejä.

Selvisi tämäkin asia. Hyvä juttu. Nyt pitää oppia pois vuosia kestäneestä ajattlusta.  :)

Kubuntun järjestelmäasetukset sanovat muuten suomen kielen kohdalla (englanniksi), että kaikkia kielipaketteja ei ole asennettu. Järjestelmä näkyy suomen kielellä. Mutta esim. tuo kehoite oli englanniksi. Mitä paketteja minun pitäisi vielä asentaa?
« Viimeksi muokattu: 16.01.22 - klo:14.08 kirjoittanut ilkant »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: apt upgrade vierasta kieltä
« Vastaus #12 : 16.01.22 - klo:14.09 »
Kubuntun järjestelmäasetukset sanovat muuten suomen kielen kohdalla (englanniksi), että kaikkia kielipaketteja ei ole asennettu. Järjestelmä näkyy suomen kielellä. Mutta esim. tuo kehoite oli englanniksi. Mitä paketteja minun pitäisi vielä asentaa?

En tiedä Kubuntusta, mutta Ubuntussa riittää kun täpää painiketta jolla hyvöksyy puuttuvien pakettien asennuksen. Olen viimeksi asentanut Xenialin, joten yksityiskohtia en juuri nyt muista.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: apt upgrade vierasta kieltä
« Vastaus #13 : 16.01.22 - klo:18.34 »
Kubuntun järjestelmäasetukset sanovat muuten suomen kielen kohdalla (englanniksi), että kaikkia kielipaketteja ei ole asennettu. Järjestelmä näkyy suomen kielellä. Mutta esim. tuo kehoite oli englanniksi. Mitä paketteja minun pitäisi vielä asentaa?

Minulla on Kubuntu 20.04 ja minulla on asennettuna kuvan mukaiset kielipaketit.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: apt upgrade vierasta kieltä
« Vastaus #14 : 16.01.22 - klo:19.40 »
Minulla on sellainen muistikuva että kun asentaa ne puuttuvat, niin sieltä tulee sovelluksiin liittyviä paketteja. Olisko ollut LibreOffice vai mikä, mutta joku sovellus oli johon kiinnitin huomiota. Alkaa olla liikaa aikaa kuluut edellisestä kerrasta. Kyse ei ollut (anakaan pelkästään) itse käyttöjärjestelmästä.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1274
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: apt upgrade vierasta kieltä
« Vastaus #15 : 16.01.22 - klo:22.27 »
Minulla on Kubuntu 20.04 ja minulla on asennettuna kuvan mukaiset kielipaketit.

Tarkistin, niin nuo suomalaiset kielipaketit on järjestelmässä. Ja tuo yksi englanninkielinen vihjeteksti onkin ainut havaitsemani.