Kirjoittaja Aihe: Levyosion laajentaminen tai uuden tekeminen ntfs-levylle (RATKAISTU)  (Luettu 1042 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Minulla on 500gb levyllä sekä Windowsin järjestelmä ja siitä osioidulla 54,7 GIB ext4 partitiolla Kubuntun järjestelmä sekä kotihakemisto. Onko mahdollista laajentaa sitä, koska osiolla on vielä vapaata tilaa.
Toinen vaihtoehto olisi (Ja luultavasti) paremmpi) tehdä uusi kotihakemisto 1 Teran ntfs-levylle, jossa on myös vielä tilaa.
Doublebootin idea on mielestäni siinä, että käyttäjä voi käyttää osaltaan molempien järjestelmien tiedostoja. Toksi Windows ei lue linuxia, mutta Ubuntu ja Kubuntu lukee Windowsia. Ymmärtääkseni samat neuvot kotihakemiston siirtämisestä pätisivät tässäkin tapauksessa. Minä voisin käyttää molemmissa järjestelmissä tiedostojen tallentamista ssd-levylle, samoin kuin lukea niitä sieltä.

Nyt on vain kysymys siitä, onnistuuko teran levyn osioiminen ilman koko levyn tyhjentämistä. Sekään ei olisi mahdotonta, sillä voisin kopioida ja olen jo osittain kopioinutkin ne teran ulkoiselle ssd-levylle.

Mkä olisi mielestänne paras tapa tehdä uudelleenjärjestely?
« Viimeksi muokattu: 10.10.21 - klo:17.30 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
NTFS-osiota voi pienentää, jos siellä on vapaata tilaa. Kannattaa tehdä ensisijaisesti Windowsin levynhallinnan kautta.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Kysyisin ihan alkuun, kannattaako sinun siirtää koko kotikansiota muualle, etenkään NTFS-levylle, joka aiheuttaisi käyttöoikeuksiensa takia harmia.

Yksi ratkaisuhan on se, että liität NTFS-levyn sellaisenaan jonnekin, sanotaan kansioon /jotakin, ja sitten kotihakemistoon luot symlinkin /home/TUNNUS/jotakin → /jotakin, jolloin varastolevylle on helppo siirtyä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Kysyisin ihan alkuun, kannattaako sinun siirtää koko kotikansiota muualle, etenkään NTFS-levylle, joka aiheuttaisi käyttöoikeuksiensa takia harmia.

Ymmärtääkseni ajatuksena olikin pienentää nykyistä NTFS-osiota ja luoda sen rinnalle ext4-osio kotihakemistoa varten. Se on ihan validi ratkaisu.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Järjestelen nyt teran levyä ja katson, voinko laittaa siihen home-osion. Kun tarkastelin järjestelmääni, niin huomasin, että eniten tilaa vie Thunderbirdin posti ja olen siksi yrittänyt laittaa "local files" postin teran levylle. En ole kuitenkaan vielä onnistunut siirtämään kansiota sille. Jos se onnistuu, uskoisin tulevani hyvin toimeen nykyisillä asetuksilla, sillä kaikki isommat datatiedostoni siirrän heti windows-levylle.

Windows-osion pienentämistä harkitsen vielä ja homen siirtämistä sinne, mutta töppäämisen riski on meikäläisellä siinäkin aika suuri. Kiitos joka tapauksessa hyvistä neuvoista ja katsotaan, osaanko käyttää niitä.