Kirjoittaja Aihe: Dolphin ei enää puolita näkymää ja muitakin huolia (RATKAISTU)  (Luettu 1688 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Dolphin ei enää puolita näkymää eikä myöskään Pcman näytä toista näkymää, mikä siirtäessä ja kopioidessa tiedostoja on ollut erittäin kätevää. Vaihdoin juuri pääkoneeseeni Kubuntu 20.04.3 käyttöjärjestelmän, koska minulla oli jatkuvasti joko pienempiä tai suurempia ongelmia Ubuntun kanssa. Toisessa koneessani minulla on koko ajan ollut Kubuntu ja pidän siitä paljon. Siinä on kuitenkin minulle kaikki tärkeä jo asennettu, mutta tässä koneessa ei. En enää muista, miten kaikki viritykset tehdään.

Siis miksi Dolphin ei näytä kahta paneelia eikä myöskään Pcman? Ylävalikkoa ei enää ole, mutta oikealla hiirennäppäimellä saa monia asioita näkyviin ei kuitenkaan kaikkia tai sitten joitakin piirteitä on muutettu tai poistettu. KDE Plasma versio on koneessani 5.18.5, KDE Frameworks versio on 5.68.0. Käyttöjärjestelmäytimen versio on 5.11.0-36-generic. Käyttöjärjestelmän tyyppi on 64-bittinen. Suorittimet: 12 x Intel r Core tm i7-8750H CPU@ 2.20GHz. (En tiedä miten olisin saanut r:n ympyröityä) ja muisti 31,2 GiB.

 Olen vain osittain saanut näppäinkomennot paikalleen. Minä tulisin ilman muuta toimeen ilman suurinta osaa niistä, mutta muutamat ovat tärkeitä, Voin kyllä käyttää Meta (ikkunat) ja nuoli näppäimiä siirtymiseen työpöydältä toiselle, mutta olen tottunut käyttämään ctrl+alt+nuoli näppäimiä. Laitoin itselleni kolme aktiviteettia: Toimisto, Kuva ja Multimedia. Haluaisin laittaa jokaiselle oman näppäinkomennon, mutta järjestelmä antaa vain osittain muuttaa niiden kohdetta. Jos laitan "oma", se ei hyväksy sitä ollenkaan. Selvennykseksi en tosiaankaan usko vian olevan Kubuntussa, vaan omassa osaamattomuudessani. Super Oscar antoi varsinkin ennen, kun käytin tässäkin koneessa Kubuntua, oivallisia neuvoja.

Minulla on siis kolme tarvitsemaani aktiviteettia, mutta haluaisin jokaiseen oman pikakomentoni näppäimistöllä. Samoin aktiviteetista toiseen siirtyminen ja niiden selaaminen Meta+Tab näppäinyhdistelmällä ei ole kovin kätevää, koska siihen tarvitaan myös Meta+Shift+Tab yhdistelmää. Suora siirtyminen olisi paras, kuten esim. työpöytien suhteen on jo oletuksena. Minun tapauksessa joku kirjainyhdistelmä olisi paras. Esim- Ctrl+alt+k kuvaktiviteettiin jne. Kirjain yhdistelmä voi olla hyvin joku muukin. Meta+Q yhdistelmällä saan aktiviteetit näkyviin ja pois, mutta siirtyäkseni minun pitää käyttää hiirtä. Yritin Kwin näppäinasetuksissa tehdä muutoksia, mutta en saanut niitä pysymään.

Olisin siis kiitollinen neuvoista.

Nyt ensimmäinen huolenaiheeni on Dolphin ja kaksi paneelia ja sen jälkeen aktivitettien selaaminen ja suora siirtyminen. Kysymyksiä nousee varmasti myöhemminkin, mutta koska pikkuläpärissäni Kubuntu on toiminut loistavasti, on luottamukseni tässäkin koneessa siihen suuri.
« Viimeksi muokattu: 25.09.21 - klo:10.30 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Dolphin ei enää puolita näkymää ja muitakin huolia
« Vastaus #1 : 23.09.21 - klo:19.33 »
Pcman näyttää kyllä kaksi paneelia, mutta Dolphin ei. Mistähän se voisi johtua?

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Dolphin ei enää puolita näkymää ja muitakin huolia
« Vastaus #2 : 23.09.21 - klo:19.36 »
Pcman näyttää kyllä kaksi paneelia, mutta Dolphin ei. Mistähän se voisi johtua?

Kuulostaa tosi oudolta. Minä en ole törmännyt valintaan missä saisi puolitusvalinnan kokonaan pois päältä. Ainoastaan onko puolitus käynnistäessä päällä (ks. kuva).

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Dolphin ei enää puolita näkymää ja muitakin huolia
« Vastaus #3 : 23.09.21 - klo:21.22 »
Tuo olisi hyvä neuvo, mutta Discoveryn kautta asentamassani Dolphinissa ei saa esiin yleisiä asetuksia. Siksi en voi noudattaa neuvoasi, jonka muistaakseni olet antanut jo kerran aikaisemminkin ja silloin se tepsi. Alan epäillä, että olisiko asennusversiossani ollut joku vika. Se oli Kubuntu 20.04.3 eli siis viimeisin. Tai sitten olen jotenkin onnistunut sotkemaan koneeni. Nyt en saa enää edes kuvaa toiseen monitoriin, vaikka se näkyy Windowsissa. Voisin asentaa vaikka koko Kubuntun uudelleen, jos olisin varmaa asennustiedostostani. Siinä suhteessa se olisi tietysti harmi, koska muuten olen saanut asennuksen  ohjelmineen jo melkein valmiiksi. Kaikki ohjelmat toimivat Dolphinia lukuunottamatta. Tosin Libreoffice on englanninkielinen eikä siinä ole Voikkoa. Muistan nm:n kuitenkin neuvoneen, miten sen saa asennettua, joten jossain vanhassa ne ovat olemassa. Ohjelmat ovat kuitenkin vain ohjelmia, jotka voi asentaa uudelleen, mutta jos olen onnistunut sekoittamaan koko järjestelmän, se on jo pahempi juttu.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Dolphin ei enää puolita näkymää ja muitakin huolia
« Vastaus #4 : 23.09.21 - klo:22.46 »
Ettet ole vain hukannut työkaluriviltä vastaavia painikkeita? Kokeiles ottaa Ctrl-M:llä valikkoriviä käyttöön.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Dolphin ei enää puolita näkymää ja muitakin huolia
« Vastaus #5 : 24.09.21 - klo:12.26 »
Kun painan ctrl+m, mitään ei tapahdu. Saan vain ikkunointiohjelman asetukset, mutta en käynnistyksen asetuksia.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Dolphin ei enää puolita näkymää ja muitakin huolia
« Vastaus #6 : 24.09.21 - klo:12.39 »
Kun painan ctrl+m, mitään ei tapahdu. Saan vain ikkunointiohjelman asetukset, mutta en käynnistyksen asetuksia.

En nyt oikein ymmärrä… Ctrl+M:n pitäisi antaa valikkorivi, ei vielä suoraan mitään asetuksia. Ne löytyvät sitten Asetukset-valikon kohdasta ”Dolphinin asetukset”.

Voisitko ottaa kuvakaappauksia siitä, miltä tilanne koneella näyttää? On vähän epäilys, että asiasta puhutaan nyt eri termein.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Dolphin ei enää puolita näkymää ja muitakin huolia
« Vastaus #7 : 24.09.21 - klo:12.40 »
Valitettavasti ei myöskään ctrl+m ei vaikuta millääntavoin.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Dolphin ei enää puolita näkymää ja muitakin huolia
« Vastaus #8 : 24.09.21 - klo:12.49 »
Kannattaisiko sinun poistaa Dolphinin asetustiedosto ~/.config/dolphinrc? Näin saisit puhtaan pöydän.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Dolphin ei enää puolita näkymää ja muitakin huolia
« Vastaus #9 : 24.09.21 - klo:16.10 »
Millä komennolla se poistetaan? Kokeilin del ja remove komentoa, ei tapahtunut mitään.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Dolphin ei enää puolita näkymää ja muitakin huolia
« Vastaus #10 : 24.09.21 - klo:19.45 »
rm kuten aina Un*xissa ;D
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Dolphin ei enää puolita näkymää ja muitakin huolia
« Vastaus #11 : 25.09.21 - klo:10.29 »
Kiitos paljon. Nyt Dolphin on normaali.