Kirjoittaja Aihe: Diaesityksen ohjelmat Ubuntussa (RATKAISTU)  (Luettu 1204 kertaa)

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Diaesityksen ohjelmat Ubuntussa (RATKAISTU)
« : 20.09.21 - klo:19.52 »
Vanhat valokuvat alkavat olla nyt digitoituja ja niitä on mukava katsella isosta nykytelkkarista esim. HDMI-kaapelin välityksellä, mutta noissa kuvien katseluohjelmissa on varsin simppeli tuo diaesityksen esitystapa; kuva vaihtuu aina määrätyn ajan kuluttua ilman mitään siirtymiä.
Olen etsiskellyt pientä ohjelmaa, missä voisi määritellä kuvien vaihtumisen hiukan elävämmäksi, esim. kuvan häipyminen pehmeästi ja samalla uusi kuva ilmestyy hitaasti ruudulle. Mutta kun moista hienoutta en onnistu löytämään. PowerPoint tyyppisissä esitysohjelmissa näitä vaihtoehtoja löytyy mutta tavallisten kuvien katselussa ei tunnu löytyvän. Eli onks tietoo?
« Viimeksi muokattu: 21.09.21 - klo:13.31 kirjoittanut HannuK »
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Diaesityksen ohjelmat Ubuntussa
« Vastaus #1 : 20.09.21 - klo:20.52 »
gThumb:issa ainakin on useampia asetuksia siirtymän tyylille.

Koodia: [Valitse]
sudo apt install gthumb
MUOK: Vähän kummalliset pikanäppäinasetukset voi vaihtaa asetuksissa mieleisiksi. Siellä on oletuksena esim. page up ja page down eteen-  ja taaksepäin siirtymisessä, kun suunnilleen kaikissa muissa kuvakatselimissa liikutaan nuolilla.
« Viimeksi muokattu: 20.09.21 - klo:20.56 kirjoittanut Eesaurus »

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Vs: Diaesityksen ohjelmat Ubuntussa
« Vastaus #2 : 21.09.21 - klo:13.31 »
No niin, ratkaisu olikin lähempänä, kuin osasin kuvitella, nimittäin käytän itse gThumbia lähes päivittäin, mutta kun olen määritellyt, että kuvatiedostoa klikatessa avautuu gThumb, niin hyvin harvoin olen käynyt tuossa gThumbin aloitusnäytössä, missä onkin sitten tuo diaesityksen merkki. Yksittäisen kuvatiedoston käsittelyssä ko. merkkiä ei ole joten se on aina jäänyt huomaamatta. Täytyy sanoa, että joskus olen ihmetellyt gThumbin tekijöiden tapaa järjestää nuo toimintojen määrittelyt, ovat mielestäni varsin "persoonallisia".
Mutta hieno homma ja kiitos vinkistä Eesaurukselle. Löytyi juuri oikein mukavia kuvan vaihtotapoja.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Diaesityksen ohjelmat Ubuntussa
« Vastaus #3 : 21.09.21 - klo:18.41 »
kuvatiedostoa klikatessa avautuu gThumb, niin hyvin harvoin olen käynyt tuossa gThumbin aloitusnäytössä, missä onkin sitten tuo diaesityksen merkki. Yksittäisen kuvatiedoston käsittelyssä ko. merkkiä ei ole joten se on aina jäänyt huomaamatta. Täytyy sanoa, että joskus olen ihmetellyt gThumbin tekijöiden tapaa järjestää nuo toimintojen määrittelyt, ovat mielestäni varsin "persoonallisia".

Samaa olen ihmetellyt, useimmissa muissa ohjelmissa tuo(kin) toimii eri tavalla.