No joo, ehkä tuo kommenttini "ei kannata olla ehkä huolissaan", niin siinä on tiettyä tulkinnallisuutta havaittavissa, että olin ehkä turhan itsekeskeinen, ja ajattelin ainoastaan omasta näkökulmastani, kun en pidä lähtökohtaisesti mitään tietoa minään syötettynä faktana, vaan suhtaudun avoimesti, ja terveen epäilevästi kaikkeen minulle esitettyyn "tietoon" Ehkä, kun lähipiirissäni ei ole oikein ihmisiä, joilta puuttuisi tämä kyseenalaistamisen taito, niin tuli oiottua mutkia suoraksi.
Taipumukseni ei ole olla itsekeskeinen, olen vuosien varrella kasvanut ihmisenä niin paljon, että olen kasvanut siitä piirteestä enimmäkseen ulos.
On totta, että varmaan löytyy ihmisiä, joilla on medialukutaidossa tai lähdekritiikin hahmottamisessa ongelmia, niin sitten tuollaiset yleiset jokamiehen "anonyymit" keskustelualustat, joissa kaikenlaiset asiantuntijat puhuvat vankalla tietopohjalla kaikenlaisia vinkkejä antaa, niin varmaan on ihmisiä, jotka sitten saavat sen käsityksen, että asia todella on näin, kun Suomi24-palstalla joku asiantuntevasti kertoo.
Olen pistänyt merkille, että kun maailmassahan voi ei ainoastaan netissä, mutta reaalielämässäkin, kun keskustelee jonkun ihmisen kanssa, niin ihmisethän voi puhua käytännössä mitä tahansa, niin aika helposti paistaa vastakeskustelijasta läpi se, onko tällä mitään koulusivistystä hankkittuna ja jos on, niin minkä alan mahdollisesti, jos se ei selviä, voi kysyä, miltä pohjalta tämä puhuu tästä asiasta, kun puhuu. Yleensä, jos joku puhuu jostain aiheesta yleismaallisesti, niin jyvät erottuu akanoista yleensä kun kysyy, mihin tämä perustaa puheensa, ja sitten puntaroi omassa mielessään niitä argumentteja, joita tämä esittää puheensa tai väitteensä tueksi. Tämä tietenkin edellyttää, että itselläkin joku käsitys aiheesta, mistä puhutaan.
Toisaalta, keskustelu voi kantaa hedelmääkin, ja olla hyvällä tavalla palkitseva,, vaikka joku puhuisikin esimerkiksi taloudesta tuulehuuhtomalla takamuksella niitä näitä, on niitäkin tullut vastaan, jotka puhuvat sellaista yleismaailmallista jorinaa aiheesta kuin aiheesta, millä sinänsä ole mitään painoarvoa, mutta välillä sellaistakin jaksaa kuunella.
Tuohan olisi "qwerty" hyvä argumentti pistää kansanaloite pystyyn, että Suomi24-keskustelupalstat pitäisi saada suljetuksi, kun siellä ei voi olla lainkaan varma, mistä taustoista ihmiset puhuvat joku tosiaan voi hyvinkin uskottavasti esittää asiansa, ja juuri jokin terveyteen liittvyvä aihe voi aiheutua jopa jonkun ihmisen hengenmenoksi jollekin pahiimmillaan. Mikä on tuo Suomi24-palstan ylläpitäjän vastuu, kun heilläkään riitä resurssit jokaisen viestin todenperäisyyden tarkistamiseen. Ottavatko he mitään vastuuta esimerkiksi estää ihmishengen metys ja ihmisen hengen säilymisestä? Tässä herää vastuukysymyksetkin esiin.
Tuo palstan moderointiin kuluvat resurssit ja aika yhtenä niistä kasvaa tosiaan sitä mukaa, mitä enemmän siellä on sitä keskustelua, ja sitten tosiaan jos sitä vastuuta ei jaa, niin lopulta vuorokauden 24 tuntia ei riitä moderointiin, jos yksin päättää selviytyä. Olen käsittänyt, että tuolla Suomi24-palstoilla on noita sheriffejä, mutta en tiedä, maksetaanko heille ihan palkkaa, vai toimivatko he ilmaiseksi moderaattoreina. Nuo somejätit, ainakin Facebook maksaa ihan palkkaa sisältömoderaattoreille, mutta en tiedä Suomi24:stä, maksavatko he. Toisaalta, en varmaan menisi Suomi24-palstan moderaattoriksi, vaikka maksaisivat palkkaakin.
Jos ei ole valmis jakamaan moderointivastuuta "hyville", tai foorumin keskustelukulttuurifilosofian taakse sitoutuneelle henkilölle, niin ei kannata lähteä ollenkaan nettifoorumia ylläpitämään, ennen pitkää ottaen huomioon, kuinka paljon aikaa kuluu moderointiin, niin puntariin tulee mikä hyötysuhde käytetystä ajasta on, ja ylipäätään äkkiseltään tuntuu, että elämässä järkevämpääkin tekemistä, kuin istua yöt ja päivät moderoimassa omaa keskustelupalstaa, eli se on ihan ajan hukkaa siinä tapauksessa, jos ei ole valmis jakamaan moderointivastuuta.