Kirjoittaja Aihe: Linux kehittäjät napit vastakkain  (Luettu 4094 kertaa)

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Linux kehittäjät napit vastakkain
« : 06.09.21 - klo:20.21 »
Linux kehittäjät napit vastakkain. Mitä oikein on menossa?

https://www.tivi.fi/uutiset/tv/328386f5-df39-487d-b3d5-9c29a436d64d?ref=ampparit:6cd1/
« Viimeksi muokattu: 09.09.21 - klo:02.48 kirjoittanut kaulahuivi »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #1 : 06.09.21 - klo:20.59 »
Sarjassa "älä tuu mun hiekkalaatikolle" joutavuuksia :)

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #2 : 06.09.21 - klo:22.49 »
Itseasiassa ei ole, tässä on se sama juttu mikä Gnomen kanssa on kolmosversion alusta asti tökkinyt. Gnomen kehittäjien rankka vihamielisyys sen modaamista kohtaan.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #3 : 07.09.21 - klo:06.55 »
Niin kauan kun Mate käy ja kukkuu niin tekee mieleni sanoa noille pukareille, "tapelkaa pojat, saatte tupakin". Gnome vieroitti kolmosversiollaan jo irti siitä.

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 721
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #4 : 07.09.21 - klo:08.39 »
Nyt ei voi roikkua valta-osaa vapaa-ajasta ja hereilläolo ajasta netissä enää, kun päädyin Turun ekotorille pientuotehinnoitteluun pariksi kuukaudeksi, niin mitä tauolla katsoin eilen uutiset ampparista, niin luin tuon saman uutisen. Päädyin nyt kirjautumaan täällä työpaikan koneella tähän keskustelualueelle, vaikka täällä ole mitään tietosuojapolitiikasta varmaan tietoakaan, niin mielelläni en paljoa henkilökohtaisia yhteyksiä hoitele ja niitäkin äärimmäisen harkitusti täällä.

Itse käytän GNOMEa Mintissä, ja olen ihan tyytyväinen siihen ollut kaikki nämä vuodet, mutta on tämä mielenkiintoinen aihe tämä GNOME - vääntö.

Mulla on vähän kokemusta KDE:stä, ja GNOMEa olen käyttänyt eniten sinä aikana, mitä Linuxia olen käyttänyt, mikä olisi lähinnä GNOMEa, jos antaisi mahdollisuuden jollekin toiselle työpöytä-GUIlle?
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #5 : 07.09.21 - klo:14.24 »
Taitaa käydä niin että kohta GNOME forkataan isojen pelurien toimesta ja jatketaan siihen suuntaan kun niiden toimesta halutaan. 

Ei sillä että olisin niin tykästynyt tähän Ubuntun omaan oletuskäyttöliittymään mutta GNOME voi sitten jatkaa omassa hiekkalaatikossaan niin kuin haluaa.

edit, niiin cairo-dock näkymä ois kiva taasen laittaa tulille.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #6 : 07.09.21 - klo:16.16 »

Mulla on vähän kokemusta KDE:stä, ja GNOMEa olen käyttänyt eniten sinä aikana, mitä Linuxia olen käyttänyt, mikä olisi lähinnä GNOMEa, jos antaisi mahdollisuuden jollekin toiselle työpöytä-GUIlle?

Vaikea sanoa mikä olisi lähinnä Gnome3:sta, Mate muistuttaa vanhaa Gnome2:sta. KDE:stä nyt voi virittämällä saada melko Gnomemaisen mutta kokemus ei välttämättä ole optimaalinen.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #7 : 07.09.21 - klo:19.27 »
Itseasiassa ei ole, tässä on se sama juttu mikä Gnomen kanssa on kolmosversion alusta asti tökkinyt. Gnomen kehittäjien rankka vihamielisyys sen modaamista kohtaan.
Minusta tuo nimenomaan on joutavuutta  :D

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #8 : 08.09.21 - klo:02.27 »
Onhan https://extensions.gnome.org/ jolla Gnomea voi muokata melkolailla.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #9 : 08.09.21 - klo:10.35 »
Eli tämäkin kohu oli täysin turha ja tarpeeton!!! Kaikki kunnossa vanhan kunnon Gnomen suhteen?

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #10 : 08.09.21 - klo:12.04 »
Mitä minä tuosta jutusta ymmärsin, kun luin sitä varsinaista keskustelua, niin nämä haluaisivat yleisesti hyväksytyn keinon muokata tuota adwaita teemaa itseään, koska ilmeisesti Gnomen ja erityisesti jokusen sen ydinsovelluksen lähtökohta on se että adwaitaa tuetaan ilman kikkailuja ja kaiken muun toiminta voidaan rikkoa aina kun siltä tuntuu. Ja vastaukset taas on olleet sorttia että tää ei käy koska se ei käy. Ts. se menee pidemmälle kuin tuo gnome-extensionsin tarjoamat muokkailut.

Sitten tunteet ovat päässeet kuumenemaan ja vaaditaan jo kaikenlaisia anteeksipyyntöjä :D

Edit. tuossa se linkki siihen keskusteluun: https://gitlab.gnome.org/GNOME/libadwaita/-/merge_requests/232#note_1262813
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #11 : 08.09.21 - klo:13.19 »
Mitä minä tuosta jutusta ymmärsin, kun luin sitä varsinaista keskustelua, niin nämä haluaisivat yleisesti hyväksytyn keinon muokata tuota adwaita teemaa itseään, koska ilmeisesti Gnomen ja erityisesti jokusen sen ydinsovelluksen lähtökohta on se että adwaitaa tuetaan ilman kikkailuja ja kaiken muun toiminta voidaan rikkoa aina kun siltä tuntuu. Ja vastaukset taas on olleet sorttia että tää ei käy koska se ei käy. Ts. se menee pidemmälle kuin tuo gnome-extensionsin tarjoamat muokkailut.

Sitten tunteet ovat päässeet kuumenemaan ja vaaditaan jo kaikenlaisia anteeksipyyntöjä :D

Edit. tuossa se linkki siihen keskusteluun: https://gitlab.gnome.org/GNOME/libadwaita/-/merge_requests/232#note_1262813

Mukava huomata, että joku ymmärsi uutisen pääsisällön. :) Yritin tehdä siitä mahdollisimman ei-teknisen.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #12 : 08.09.21 - klo:23.01 »
Tosin sitä ei kerrota miksi GNOME kehittäjä(t) haluaa pitää kiinni omasta visiostaan eikä halua kuunnella muiden näkemyksiä asiasta. Kuten tiettyjen osioiden poistamisesta kehityksestä jne.

Ois edes jonkinlainen äänestysteemi niinkuin PHP coren kehittäjillä on.  Tai GNOME board joka edustaisi intressi ryhmiä. Se että kiukutellaan isoista kuvioista gitlabin issue listalle on ihan väärä paikka vetää suuria linjoja.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #13 : 09.09.21 - klo:07.08 »
Tosin sitä ei kerrota miksi GNOME kehittäjä(t) haluaa pitää kiinni omasta visiostaan eikä halua kuunnella muiden näkemyksiä asiasta. Kuten tiettyjen osioiden poistamisesta kehityksestä jne.

Ois edes jonkinlainen äänestysteemi niinkuin PHP coren kehittäjillä on.  Tai GNOME board joka edustaisi intressi ryhmiä. Se että kiukutellaan isoista kuvioista gitlabin issue listalle on ihan väärä paikka vetää suuria linjoja.

Mitä minä olen ymmärtänyt niin sitä Gnomea on kehittelemässä joukko (omasta mielestään) suuria visionäärejä jotka haluavat uudistaa graafisten käyttöliittymien konsepteja kunnolla. Ei sellaiseen sovi se, että joku tulee sörkkimään suurta taideteosta omilla tunaroinneillaan :D
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #14 : 09.09.21 - klo:10.03 »
Tosin sitä ei kerrota miksi GNOME kehittäjä(t) haluaa pitää kiinni omasta visiostaan eikä halua kuunnella muiden näkemyksiä asiasta. Kuten tiettyjen osioiden poistamisesta kehityksestä jne.

Ois edes jonkinlainen äänestysteemi niinkuin PHP coren kehittäjillä on.  Tai GNOME board joka edustaisi intressi ryhmiä. Se että kiukutellaan isoista kuvioista gitlabin issue listalle on ihan väärä paikka vetää suuria linjoja.

Mitä minä olen ymmärtänyt niin sitä Gnomea on kehittelemässä joukko (omasta mielestään) suuria visionäärejä jotka haluavat uudistaa graafisten käyttöliittymien konsepteja kunnolla. Ei sellaiseen sovi se, että joku tulee sörkkimään suurta taideteosta omilla tunaroinneillaan :D
Juuri näin minäkin olen asian käsittänyt.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #15 : 09.09.21 - klo:11.05 »
Tuo teemoittamiskysymys on ilmeisesti aika kuuma peruna muuallakin. Muistan nähneeni semmoisenkin uutisen, että myös KDE Plasma -puolella kehittäjillä olisi halua jotenkin heikentää teemoitustukea tai irrottaa se selvemmin Plasman kokonaisuudesta. Valitettavasti en muista yksityiskohtia, enkä nyt pikaisella haulla löytänyt enää sitä uutistakaan.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #16 : 10.09.21 - klo:12.25 »
Tuo teemoittamiskysymys on ilmeisesti aika kuuma peruna muuallakin. Muistan nähneeni semmoisenkin uutisen, että myös KDE Plasma -puolella kehittäjillä olisi halua jotenkin heikentää teemoitustukea tai irrottaa se selvemmin Plasman kokonaisuudesta. Valitettavasti en muista yksityiskohtia, enkä nyt pikaisella haulla löytänyt enää sitä uutistakaan.

Oliskohan siinä se, että on helpompi väsätä ohjelmia ja niille yhtenäinen ulkoasu jos teemoja on tasan yksi tai vaihtoehto teemat sisältävät vain hyvin pieniä eroja (lähinnä värimalleja jne...), kuten asia on MS:n ja Applen käyttiksissä.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #17 : 12.09.21 - klo:12.48 »
Ventoy taitaa olla jokin uusi ohjelma. Minulle on aina ennemmin sanottu, että pelkkä kopiointi ei nimenomaan riitä. Etcheriä käytän nyt. Kiitos kuitenkin vinkistä. Täytyy tutustua tähän Ventoyhin.
Suosittelen. Silä käytännössä kaikki on toiminut suoraan kopioimalla tiedostot tikulle. Todella kätevä kun voi pitää jopa Windows isoa samalla tikulla kuin haluttuja Linuxeja.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #18 : 12.09.21 - klo:13.32 »

Opensuse keskustelu ei nyt liity ketjun aloitusviestin kanssa.

 8)
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Linux kehittäjät napit vastakkain
« Vastaus #19 : 12.09.21 - klo:14.58 »
Mjoo-o voisihan tän nyt jakaa...No niin jaettu ja siirretty muut käyttöjärjestelmät ja jakelut alueella. Opensuse keskustelu sinne sitten...Äh näemmä yksi viesti jäi välistä, no saa olla.
« Viimeksi muokattu: 12.09.21 - klo:15.02 kirjoittanut JaniAlander »
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.