Kirjoittaja Aihe: Kusessa  (Luettu 4943 kertaa)

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Kusessa
« : 29.09.06 - klo:10.49 »

Meillä on ollut Ubuntu käytössä pari kuukautta. Minä olen hyvin tyytyväinen mutta vaimo ei. Omaa tyytyväisyyttä laskee vaimon soitot kesken työpäivän koska hänelle on vaikeaa omaksua Gnome -liittymän tiedostojen käsitteylä (joka on luvalla sanoen outo) sekä omituisuuksia tiedostojen tallentamisessa. Open Officeen ollaan laitettu oletuskansio jonne tiedostot menevät mutta jostain syystä ne menevät milloin minnekin. Onkohan kukaan huomannut vastaavaa asiaa. Vika ei johdu Linuxista vaan rinnanajosta Windowsin kanssa joka vaikeuttaa käyttöä. Täytyy sanoa että ihmettelen miksi käyttökynnystä nostetaan tekemällä valtavirrasta poikkavia käyttöliittymiä. En usko että se ainakaan edistää Linuxin asemaa työpöydällä.

Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Kusessa
« Vastaus #1 : 29.09.06 - klo:11.02 »
jaa-a...
Se nyt vaan on niin että linux ei oo windows. Meillä emäntä on kyllä tottunut gnomen ja ubuntun käyttöliittymään aika hyvin ja tyttäretkin jopa.

No olisiko se mahdoton ajatus jos emäntä käyttää windowsia jos ei linuxista tykkää?

Tarkemmin kyselen jotta mikä mättää windowssin ja linuxin rinnakkaiselossa?

 Tiedostojärjestelmä linuxissa on erilainen ja monin tavoin parempi kuin windowssin vastaava, mutta toki jos on windowssin hakemistojärjestelmään tottunut ottaa aikansa päästä sinuiksi linuxin vastaavan kanssa. Onhan noita distroja, missä on pyritty mahdollisimman samankaltaisuuteen windowssin kanssa.

Luulisin että tuo tiedostojärjestelmän oppiminen kävisi melko helposti jos käyttäisi vaikka puolituntia tai tunnin ihan vaan sen tutkailemiseen. Periaatteessa käyttäjän ei tarvitse välittää mistään muusta kuin omasta kotihakemistostaan ja siitä voi tehdä ihan niin yksinkertaisen tai monimutkaisen kuin haluaa.

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Re: Kusessa
« Vastaus #2 : 29.09.06 - klo:11.13 »

Kyllästyttää kuulla hokemaa ettei Lin ole Win ja päinvastoin. Mitä sen mantran toistaminen vaikuttaa, kaikkihan se tietää. Ikävä kyllä sitä Windowsia pitää alkaa rouvan käyttämään mutta itse pitäydyn Ubuntussa.

Rinnakkaiselon ongelma on tiedostojen sekamelska. Olen halunnut pitää tiedostoja Windowsin D-asemalla, jotta niihin päästäisiin kummallakin järjestelmällä käsiksi. Sitten on olemassa E-asema omia tarkoituksia varten joka sotkee asioita. Pitää varmaan unmountata se pois. Onko OpenOfficessa mahdollista laittaa oletuskansiota tiedostoja avatessa? Nythän se tallennuksen yhteydessä tarjoaa oletuskansiota.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili
Re: Kusessa
« Vastaus #3 : 29.09.06 - klo:11.22 »
Onko OpenOfficessa mahdollista laittaa oletuskansiota tiedostoja avatessa? Nythän se tallennuksen yhteydessä tarjoaa oletuskansiota.
Mitenköhän olisi Työkalut -> Asetukset... -> OpenOffice.org -> Polut
Sieltä valitset kohdan Omat asiakirjat ja paina Muokkaa.

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Kusessa
« Vastaus #4 : 29.09.06 - klo:15.50 »
Ja voithan tarjota emännälle vaikka Kubuntua (KDE). Jos se mieltyisi siihen enemmän.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kusessa
« Vastaus #5 : 29.09.06 - klo:17.02 »
Täytyy sanoa että ihmettelen miksi käyttökynnystä nostetaan tekemällä valtavirrasta poikkavia käyttöliittymiä. En usko että se ainakaan edistää Linuxin asemaa työpöydällä.

minä en ihmettele sitä hetkeäkään. se, että jokin on yleinen (vaikka nyt sitten se windowsin käli) ei tee siitä automaattisesti parasta. jos Linuxin/Gnomen/KDE:n kehitys perustuisi siihen, että tehdään mahdollisimman samanlaista kuin Microsoft, niin Linux ei olisi läheskään niin kiinnostava alusta kuin mitä se tällä hetkellä on. jos ei oikeasti uskalleta kokeilla uusia ideoita, niin homma ei yksinkertaisesti toimi. (tosin Gnome ja KDE ovat kyllä oikeasti aika 'perinteisiä' verrattuna moniin muihin ja tosi perinteisiähän olisivat NeXT-kloonit ;) )

jos vaihtoehtona on tehdä aina samaa vanhaa tai uutta hyvää, niin minusta jäkimmäinen on ihan selkeä valinta huolimatta siitä, että käyttäjä saatta joutua opettelemaan sen käyttöä. esim. Gimpin UI on aika hyvä esimerkki. tosi moni PS:n käyttöön tottunut haukkuu käyttöliittymää vain koska se ei toimi täsmälleen kuiten PS. kuitenkin Gimpin UI on hemmetin käytännöllinen ja tehokas, jos sen viitsii kerran opetella.

sattumoisin aika usein samassa yhteydessä kuulutetaan myös helppokäyttöisyyden perään. yleensä tällä tarkoitetaan sitä, että aloittelijan olisi mahdollisimman helppo tehdä helppoja juttuja vaikeampien juttujen kustannuksella. toinen näkökanta helppokäyttöisyyteen on toki se, että monimutkaisten juttujen tekemminen on verraten helppoa ja mahdollisimman tehokasta, kunhan sovelluksen käyttöä malttaa opetella. työpöytäympärsitöt taitavat parhaillaan yrittää taiteilla noiden kahden välimaastossa.
Janne

JussiS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 681
    • Profiili
Re: Kusessa
« Vastaus #6 : 29.09.06 - klo:19.02 »
Moi!


Rinnakkaiselon ongelma on tiedostojen sekamelska. Olen halunnut pitää tiedostoja Windowsin D-asemalla, jotta niihin päästäisiin kummallakin järjestelmällä käsiksi. Sitten on olemassa E-asema omia tarkoituksia varten joka sotkee asioita. Pitää varmaan unmountata se pois. Onko ...

Minulla on kannettavassa Kubuntu juuri sen vuoksi, että se niin Windows. 17 V. tyttärellä on KDE kanssa, SuSEssa ja ei ole valitellut outouksia.

Käytännön syistä joudun pitämään tuplabuuttia ja se aiheuttaa tietysti tuon tiedostojen hallintaongelman.

Minulla usb-piuhan päässä ulkoinen 160 gigan kovalevy, jota Linux ymmärtää lennosta ja Windows hiljaisella hölkkäjuoksun tasolla. Kaikki matsku mitä teen kopioidaan aina tuonne levylle, ja niinpä se aina käytettävissä, kummalla käyttiksellä nyt sitten satunkin työskentelemään.

Parasta olisi tietysti osioida kannettavakin suoraan kolmeen osaan, mutta on sen verran niukasti gigoja, että olen tyytynyt tähän usb-juttuun.

OOo:n kanssa minulla ei ole ollut tuollaisia pulmia. Pitäisi ehkä tietää vähän enemmän tilanteissa missä nuo pieleenmenot tapahtuvat. Kyllähän tuollaiset ongelmat pitäis saada pois, siinä Sorkkarauta on ihan oikeassa. Jos asiat eivät toimi, niin vika ei ole loppukäyttäjässä vaan ohjelman käyttöliittymän suunnittelussa.

Voin kyllä sanoa, että Linux-ympäristö on astunut valovuoden eteenpäin viimeisten parin vuoden aikana, ja parempaan vaan näyttää koko ajan menevän.

Suosittelen Freespireä tai SuSE:a niille, joilla ei ole kärsivällisyyttä näiden pikku säätöjen kanssa.
JusSi
Ubuntu 22.04.1 LTS (XPS 13, DELL), Ubuntu Mate 22.04.1 LTS, Linux Mint 20.3.

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Re: Kusessa
« Vastaus #7 : 29.09.06 - klo:19.40 »
Onko OpenOfficessa mahdollista laittaa oletuskansiota tiedostoja avatessa? Nythän se tallennuksen yhteydessä tarjoaa oletuskansiota.
Mitenköhän olisi Työkalut -> Asetukset... -> OpenOffice.org -> Polut
Sieltä valitset kohdan Omat asiakirjat ja paina Muokkaa.

Kiitos avusta, tosin kuten jo aikaisemmin mainitsinkin että polut ovat asetettu.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

mk1970

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 213
    • Profiili
Re: Kusessa
« Vastaus #8 : 29.09.06 - klo:19.54 »
Käytännön syistä joudun pitämään tuplabuuttia ja se aiheuttaa tietysti tuon tiedostojen hallintaongelman.

Itselläni on työkannettavassa näin:

- 6 GB Windows XP partitio jonne asennettu http://www.fs-driver.org/ jonka avulla /home näkyy H:-asemana
- 10 GB /, 512 MB swap ja 50+ GB /home

Kaikki data on siis ext3-partitiolla jolloin se on helppo varmuuskopioida...

olga

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
  • Hurmetta ja lurexia
    • Profiili
Re: Kusessa
« Vastaus #9 : 30.09.06 - klo:10.09 »
Hölmöähän se olisi jos esimerkiksi KDE olisi Windowsin vastaavan tyylinen. Sehän olisi iso askel taaksepäin. Nykyään kun joskus joutuu XP:tä käyttämään, tuntuu se välillä jopa sietämättömän tönköltä ja joustamattomalta.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kusessa
« Vastaus #10 : 30.09.06 - klo:11.57 »
Jos asiat eivät toimi, niin vika ei ole loppukäyttäjässä vaan ohjelman käyttöliittymän suunnittelussa.

minusta näin ei kuitenkaan aina ole. mm. jo mainitsemani gimp on oikeasti todella tehokas ja helppokäyttöinen, vaikka itkijöitä riittääkin. vimistä aloitteja ei pääse edes ulos, mutta silti vimin käli on tehokas ja sillä on helppo suorittaa toimintoja. toki syytä omasta osaamattomuudesaan on varmasti  suuri houkutus vierittää toisten niskoille.


Hölmöähän se olisi jos esimerkiksi KDE olisi Windowsin vastaavan tyylinen. Sehän olisi iso askel taaksepäin. Nykyään kun joskus joutuu XP:tä käyttämään, tuntuu se välillä jopa sietämättömän tönköltä ja joustamattomalta.

minä olen puolestani tottnut gnomeen ja windows-koneella istuminen ja sen kälin kanssa pelaaminen saa minut lähinnä turhautumaan. olen niin tottunut, että minulla on esim. useampi työpöytä jotka olen järjestänyt haluamallani tavalla ja joiden välillä liikkuminen (ja ohjelmien liikutteleminen) on vaivatonta. puhumattakaan siitä, että haen menua aina väärästä kulmasta.

olen ihan varma, että esim. työpöydät tulevat vielä windowsiin josain vaiheessa, aivan kuten tabit heidän selaimeensa. selaimen kanssa seliteltiin, että tabit hämmentäisivät loppukäyttäjää ja uskon, että työpöydät aiheuttaisivat aivan yhtä suurta hämmennystä kun kaikkia ikkunoita ei joutuisikaan pitämään yhdessä pinossa.
Janne

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Kusessa
« Vastaus #11 : 30.09.06 - klo:12.25 »
minä olen puolestani tottnut gnomeen ja windows-koneella istuminen ja sen kälin kanssa pelaaminen saa minut lähinnä turhautumaan. olen niin tottunut, että minulla on esim. useampi työpöytä jotka olen järjestänyt haluamallani tavalla ja joiden välillä liikkuminen (ja ohjelmien liikutteleminen) on vaivatonta. puhumattakaan siitä, että haen menua aina väärästä kulmasta.

ja tasoitusta kde:lle: siitäkin löytyy useampi työpöytä ja liikkuminen niiden välillä on helppoa ja menunhan saa siirrettyä mihin kulmaan haluaa (niin gnomessa kuin kde:ssä - muttei windowsissa?).

Hankin joku aika sitten laajakulmaruudun ja opin vasta nyt oikeasti käyttämään useita desktoppeja. Loistava toiminto!

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Kusessa
« Vastaus #12 : 30.09.06 - klo:12.30 »
ja tasoitusta kde:lle: siitäkin löytyy useampi työpöytä ja liikkuminen niiden välillä on helppoa ja menunhan saa siirrettyä mihin kulmaan haluaa (niin gnomessa kuin kde:ssä - muttei windowsissa?).
Windowsissa voi laittaa palkin ylös, alas taikkas sivuille. Ainakaan ilman mitää kolmannen osapuolen softia ei voi muuttaa valikon paikkaa.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

VOJ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 135
    • Profiili
Re: Kusessa
« Vastaus #13 : 30.09.06 - klo:13.16 »
Rinnakkaiselon ongelma on tiedostojen sekamelska. Olen halunnut pitää tiedostoja Windowsin D-asemalla, jotta niihin päästäisiin kummallakin järjestelmällä käsiksi. Sitten on olemassa E-asema omia tarkoituksia varten joka sotkee asioita. Pitää varmaan unmountata se pois. Onko OpenOfficessa mahdollista laittaa oletuskansiota tiedostoja avatessa? Nythän se tallennuksen yhteydessä tarjoaa oletuskansiota.

Itse ratkaisin emännän tottumuksen D ja E asemaan sillä että tein sen kotihakemistoon symboliset linkit D ja E jotka viittaavat /mnt/windows_jako_D ja E. Nyt on kivaa ja yksinkertaista kun ne D ja E asemat näkyvät suoraan kotihakemistossa. Ja ihan isoilla kirjaimilla.

Juu ja OpenOfficessa saa kyllä asetuksista määriteltyä oletuskansiot ihan käyttäjäkohtaisesti. Kannattanee uhrata minuutti pari tutustumalla Työkalut-Asetukset kohtaan ennen enempiä vinkumisia.