Kirjoittaja Aihe: Uusi Ubuntu 20.04 uusi asennus (RATKAISTU)  (Luettu 2271 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Uusi Ubuntu 20.04 uusi asennus (RATKAISTU)
« : 25.06.21 - klo:15.15 »
Olen asentanut nyt uudelleen sekä Windowsin että Ubuntun. Suurensin jonkin verran linuxosiota. Ubuntu ei kuitenkaan ole enää sama, jota olen käyttänyt aikaisemmin. Ohjelmistoa ei voi hakea graafisella hakuohjelmalla, jos en ota huomipon snap-paketteja, joita Ubuntun entisen ohjelmisto ikonin kaltainen ikooni nyt avaa.

Pikahakujen kiinnittäminen paneleihin onnistuu vain sivupaneeliin ja siihenkin huonosti. Tutut ohjelmat olen asentanut päätteen kautta. Olen hyvin pettynyt ja kirosin, etten asentanut heti Kubuntua tai vastaavaa. Onko todella näin, vai enkö ole älynnyt jotakin olennaista?

Asennan synapticin päätteen kautta, jos se onnistuus.
« Viimeksi muokattu: 28.06.21 - klo:10.26 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Uusi Ubuntu 20.04 uusi asennus
« Vastaus #1 : 25.06.21 - klo:16.31 »
Jos sinulla oli aiemminkin Ubuntu 20.04, sovellusvalikoimassa ei kyllä pitäisi olla eroa edellisen ja uuden Ubuntu-asennuksen välillä.

Ubuntun sovellusvalikoima (Ubuntu Software) tarjoaa sekä Apt- että Snap-paketteja. Jos Apt-paketteja ei löydy lainkaan, niiden indeksoinnissa lienee jokin ongelma. Yksi vaihtoehto Synapticin ohella on sovellusvalikoiman perusversio eli Gnome Software, josta voi halutessaan poistaa Snap-tuen kokonaan:

Koodia: [Valitse]
sudo apt install gnome-software
Snap-liitännäisen poisto:
Koodia: [Valitse]
sudo apt purge gnome-software-plugin-snap
Tuo ei sitten korvaa Ubuntun sovellusvalikoimaa, vaan toimii sen rinnalla. Suomenkielinen nimi taitaa olla "Sovellusvalikoima".

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Uusi Ubuntu 20.04 uusi asennus
« Vastaus #2 : 25.06.21 - klo:19.26 »
Kyllä snap-sovelluksissa voi ja on myös sellaisia, joita kokeilen mielelläni. Jos jätän toisen komentorivin käyttämättä, niin säilyykö snap sovellusten haällä hetkellä kaikki lataamani ohjelmani eivät näy graafisessa sovelluksessa. (Monipisteikooni) Toinen osa ei avaudu, vaikka klikkaan alempaa pistettä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Uusi Ubuntu 20.04 uusi asennus
« Vastaus #3 : 25.06.21 - klo:19.44 »
Kyllä snap-sovelluksissa voi ja on myös sellaisia, joita kokeilen mielelläni. Jos jätän toisen komentorivin käyttämättä, niin säilyykö snap sovellusten ha

Joo, snap-liitännäistä ei kannata poistaa, jos haluat löytää snap-sovelluksia Gnome Softwarella. Joka tapauksessa ne löytyvät siis Ubuntun sovellusvalikoimasta, koska siitä snap-tukea ei edes saa pois.


ällä hetkellä kaikki lataamani ohjelmani eivät näy graafisessa sovelluksessa. (Monipisteikooni) Toinen osa ei avaudu, vaikka klikkaan alempaa pistettä.

Enpä tiedä mikä siinä voisi olla vikana. Eikö vieritys toimi hiirellä/kosketuslevyllä? Löytyvätkö ohjelmat kuitenkin hakutoiminnon kautta?

Mikä sovellus ei näy tuolla ohjelmistonäkymässä ja miten se on asennettu?
« Viimeksi muokattu: 25.06.21 - klo:19.45 kirjoittanut nm »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Uusi Ubuntu 20.04 uusi asennus
« Vastaus #4 : 25.06.21 - klo:20.57 »
Hiiren rulla ohjelmien päällä vaihtaa sivua.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Uusi Ubuntu 20.04 uusi asennus
« Vastaus #5 : 25.06.21 - klo:22.03 »
Yleensä olen rullannut, mutta nyt se ei toimi. Esim. VLC ei näy, ei myöskään Pääte, ei Ohjelmiston päivitysikooni, Thunderbird jne. Vain ensimmäinen sivu näkyy. Osan ohjelmista saa näkyviin, kun painaa käytetyimmät.
« Viimeksi muokattu: 25.06.21 - klo:22.06 kirjoittanut Pontus12 »

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Uusi Ubuntu 20.04 uusi asennus
« Vastaus #6 : 25.06.21 - klo:23.22 »
Toimiiko kosketuslevy?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Uusi Ubuntu 20.04 uusi asennus
« Vastaus #7 : 25.06.21 - klo:23.28 »
Toimii, mutta tilanne pysyy samana. Minulla on siis Ubuntu 20.04.2 Lts. Ja asetussovelliksen tietojen mukaan Gnomen versio 3.36.8 ja käyttöjärjestelmä 64-bittinen. MUistia on 31,2 GIB.
« Viimeksi muokattu: 25.06.21 - klo:23.36 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Uusi Ubuntu 20.04 uusi asennus
« Vastaus #8 : 26.06.21 - klo:01.36 »
Yleensä olen rullannut, mutta nyt se ei toimi.

Oletko vaihtanut työpöydän teeman oletuksesta joksikin muuksi? Ilmeisesti ohjelmalistan skrollaus voi mennä rikki joillain teemoilla:
https://askubuntu.com/questions/1249018/ubuntu-20-application-menu-scrolling-issue

Yleisesti voisi todeta, että mitä vähemmän oletusasetuksia muuttaa, sen helpommalla pääsee. Bugien metsästäminen ja raportointi on toki kannustettavaa ajanvietettä, mutta se voi käydä raskaaksi, jos tarkoituksena on tehdä koneella jotain muutakin.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Uusi Ubuntu 20.04 uusi asennus
« Vastaus #9 : 26.06.21 - klo:12.30 »
Minä en ole ainakaan mielestäni vaihtanut oletusteemaa miksikään. Taustakuvan olen  toki vaihtanut. En jaksanut enää ajatella uudelleenasennusta, joten tein hieman kikkailemalla kansioita aihepiirin mukaan ja ohjelmat mahtuvat yhdelle näkymälle ainakin toistaiseksi. Se on muutenkin aika kätevää. Harmillista oli että todella piti kikkailla laittamalla ohjelmia ensin kansioihin niin, että sain ne kaikki näkyviin. Ei minullakaan ole aikaisemmin esiintynyt tuota ongelmaa ja Ubunntun versiokin on edelleen sama, vaikkakin uudelleen asennnettuna.

Lisäpaneelien tekekeminen ohjelmia varten olisi hyödyllistä, mutta kyllä minä näinkin pärjään.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 773
    • Profiili
Vs: Uusi Ubuntu 20.04 uusi asennus
« Vastaus #10 : 26.06.21 - klo:15.07 »
Harmillista oli että todella piti kikkailla laittamalla ohjelmia ensin kansioihin niin, että sain ne kaikki näkyviin.

Miksi ohjelmien pitää näkyä?
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Uusi Ubuntu 20.04 uusi asennus
« Vastaus #11 : 26.06.21 - klo:15.49 »
Minä en ole ainakaan mielestäni vaihtanut oletusteemaa miksikään.

Okei, sitten kyseessä on jokin muu bugi. Saattaa liittyä myös usean näytön käyttöön ja niiden resoluutioihin: https://askubuntu.com/questions/1236559/show-applications-not-scrolling-after-upgrade-to-ubuntu-20-04-from-18-04-via-19

Sovellustelakan sijainnin muuttaminen voi auttaa, tai voit kokeilla kytkeä Dash to Dockin laajentamisen pois päältä. Silloin telakka ei veny koko ruudun korkeudelle:

Koodia: [Valitse]
gsettings set org.gnome.shell.extensions.dash-to-dock extend-height false
Lähde: https://askubuntu.com/questions/1241165/should-i-report-show-applications-not-scrolling-as-a-bug/1261719#1261719

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Uusi Ubuntu 20.04 uusi asennus
« Vastaus #12 : 26.06.21 - klo:18.19 »
Ehkä hieman erikoista, että 20.04:ssä olisi noin pahoja bugeja. Etenkin myöhemmin julkaistuissa päivitetyissä levykuvissa.

Onhan kaikki päivitykset varmasti suoritettu asennuksen jälkeen ja kone uudelleenkäynnistetty?
Koodia: [Valitse]
sudo apt update && sudo apt full-upgrade

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Uusi Ubuntu 20.04 uusi asennus
« Vastaus #13 : 27.06.21 - klo:15.15 »
Tuli pitkästä aikaa kokeiltua perus Ubuntua (ubuntu-20.04.2.0-desktop-amd64.iso). Sain lähes kaikki samat ”virheet” joista Pontus12 on uudessa asenukessaan kertonut. Toisi kuin hänellä, minulla ohjelmavalikon toinen sivu avautuu pisteestä ja hiiren rullasta. Epäilen kuitenkin, että Ubuntu Software tarjoaa vain Snap-paketteja ja universe-lähde ei ole oletuksena käytössä, aivan tarkoituksella, eikä ole virhe. Käyttäjät ohjataan tarkoituksella käyttämään Snap-paketteja.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Uusi Ubuntu 20.04 uusi asennus
« Vastaus #14 : 28.06.21 - klo:10.26 »
Kiitos mpiso! Lohduttavaa, että joku muukin on todennut saman ongelman kuin minä. Asensin tarvitsemani ohjelmat , kuten jo aikaisemmin taisinkin kirjoittaa, kansioihin, mikä tuntuu erittäin hyvältä. Päätän siis tämän aiheen ratkaistuksi ja avaan uuden koskien nautilus dropboxin asennusta.