Liityn keskusteluun, kun juuri sattumalta tänään päätin tehdä asennuksia, eli aikaisemmin olin päivittänyt Ubuntun 16.04:n Ubuntun omalla päivityksellä 18.04:ään, mutta se ei mennyt ihan putkeen ja sain sen toimimaan, mutta jotenkin se vaivasi. Keskustelu tästä vaiheesta löytyy tämän keskustelupalstan historiasta.
Tänään totesin, että sisäinen ääneni sanoi, että tänään on hyvä päivä tehdä uusi asennus, ja niin ryhdyin hommiin;
- päätin asentaa kokonaan puhtaan uuden Ubuntun ja versio olisi 20.04 LTS ( sitä olin jo kokeillut aikaisemmin )
- ensin kopioin Ubuntu 20.04 iso-tiedoston ( eng-kielisen, koska suomenkielinen lisi taas edellyttänyt torrent-puuhailua ja tuon eng-kielisen saa asennuksen alkuvaiheessa määriteltyä suomenkieliseksi )
- sitten Ubuntun omalla ohjelmalla " Käynnistyslevyn luonti" oli helppo tehdä usb-asennustikku ( min 4 GT koko)
Päätin siis tehdä pikku koneelleni kokonaan uuden puhtaan asennuksen, eli koko levy ( 32 GT ) pyyhkiytyy ja asentuu vain yksi käyttis.
- tässä vaiheessa kannattaa sitten tarkkaan ottaa kaikki mahdollinen talteen eli
-- dejaDubilla varmuuskopio
-- ottaa koko firefox- ja mozilla- piilokansioista kopio (= sähköpostit ja kirjanmerkit )
( tähän väliin on todettava, että ennen näiden siirto toiseen firefoxiin ja thunderbirdiin oli helppoa, mutta herrat ovat nyt tehneet hommasta paljon vaikeamman. Tosena hyvänä vinkkinä voi kokeilla, että sähköpostin Paikalliskansioihin voi kopioida kaikki sähköpostit. Ne löytyvät .sbd päätteisestä kansiosta. Sen voi kopioida vaikka muistitikulle ja sen saa sitten auki toisella koneella olevalla thunderbirdillä, tämä näin lyhyesti hiukan asian sivusta )
-- ja lopuksi kannattaa kerätä ja varmistaa kaikki salasanat ym, koska ne joutuu sitten syöttämään ehkä uudelleen
- kun tämä, korostan vielä, tärkeä alkupuuhastelu on tehty, niin sitten vaan kone sammuksiin, tikku koneeseen ja käynnistys painaen samalla esc tai F9 tai F10 , eli joka konlla se on erilainen, valitettavasti.
- näin pääset valikkoon, mistä saat usb-tikun käynnistymään
- jos on epävarma, niin asennuksessa kannattaa tehdä niin, kuin ohjelma suosittelee. Mulla meni n. 30 min uudessa asennuksessa ja sitten vielä n. 15 min. kun ohjelma päivitti verkosta version nykyhetkeen.
- tästä eteenpäin sitten varovaisesti tutkimaan, miten palauttaa kaikki sähköpostit ja kirjanmerkit koneelle.
- Firefoxin kirjankerkeissä taas jouduin tekemään töitä, ennen kuin sain palautettua ne, mutta se onnitui. Vihjeenä; etsi .mozillan alta kansio"bookmarksbackup" ja kopioi se uuden firefoxin saman kansion paikalle, niin saat omat kirjanmerkkisi takaisin, olikin helppoa, kun sen hoksasi.
Eli tässä lyhyesti ja toivotan onnea matkaan!
Itse olen nyt tyytyväinen, sain "puhtaan koneen" ja koko Ubuntu vie vaan n. 9 GT muistia! Ja kaikki omat tiedostoni ovat yleensä sd- ja usb-tikuilla/korteilla, eli niiden kanssa ei ole ongelmia päivityksissä.