Itse olen aika vähillä some-tileillä selvinnyt, kun ensimmäinen oli mihin rekkasin itseni Facebook 2014 valtavan sosiaalisen paineen kasvun myötä reaalielämässä, sitten AMK-opintojen ekana vuonna oli yhdellä kurssilla julkaistava jokin viikon teemaan liittyvä video, jonka lopulta siirsin Youtubeen, vaikka Goole+ -palveluun en mitään muuta kuin lyhyen kuvauksen itsestäni lisäsin, mutta on se nyt kätevä sähköpostia pitää Googlessa tuntuu nyt eniten turvalliselta niistä, mitä on saatavilla joskaan sähköposti mitenkään luotettava ole mielestäni. Drivekin ihan hyödyllinen, vaikka Google+:aan en koskaan lähtenyt lisäämään mitään ja sitten 2015 kesällä liityin Twitteriin, mutta en ole enää lisännyt sinne pitkään aikaan juuri mitään, lähinnä välillä käyn seuraamassa sitä seinää, kun seuraan joitain kärkipolitiikkoja ja muita julkisia tehtäviä hoitavia henkilöitä, niin he käyttävät jonkin verran Twitteriä tiedotuskanavanaan, joskaan Trumpin twiittejä nyt siellä ei enää näy uusia, ja vanhatkin on taidettu poistaa siltä istumalta, mitä Twitter jäädyttin Trumpin tilit tuon Kongressitalo-mellakkaan liittyvän kohun takia.
Sitten olen Instagramiin vielä liittynyt, mutta sekin on Facebookin omistama yhtiö/palvelu, niin sama vaikka sielläkin sitten olen, kun Facebookia suostun käyttämään. En ole Instagramiin juuri muuta lisännyt, kuin valmistujaisjuhlista valokuvani, pari videota ja Nintendo Switchillä jakanut yhden pelivideon Paper Mario Origamin alkupuolelta, mutta siitä huolimatta tilini kerää säännöllisesti seuraajia, enimmäkseen politiikan parista toimijoita, joiden kanssa olen joskus ollut tekemisissä tai meitä yhdistää sama puoluesitoutumis-aate, tai joku, ketä olen joskus oikeassa elämässä tavannut.
Aika heikosti tosiaan tulee noita some-palveluita käytettyä, en voi sanoa olevani mitenkään some-aktiivi, tuntuu vähän siltä, että mitä vähemmän niitä käyttää, niin sitä parempi. Sama mitä noihin nykyisiin älykodinkoneisiin tulee, niissäkin olen selvinnyt vähällä, puhelin nyt oli ensimmäinen, mutta sitten hankkisin tabletin ja viimeisimpänä älytelevision, ja kaikki on saman valmistajan Android-laitteita, joihin olen rekisteröinyt ainoan sähköpostiosoitteeni.
Jos poissulkee Facebookin tuon täysin järjettömän toimintamallin yksityisen henkilön näkökulmasta, mitä vapaaehtoisesti täytyy syytää myytäväksi itsestä kaikki mahdollinen yksityinenkin tieto, niin on siinä hyviäkin puolia, jonkin verran tehnyt kauppaa noissa Facebookin kauppapaikoissa, ja seuraan muutamaa kirppisryhmää, ja artistia, mutta siinä se sitten melkein onkin ne edut. Messengerikin ihan kiva kyllä jonkin pikaviestin lähettämiseen, mutta on asioita, joista ei voi netissä mainita sanallakaan, sama kuinka läheiselle ihmiselle sen kertoisi kahden kesken.
Ollaan nyt some-ajan kansalaisia, ollaan Facebookissa, Twitterissä, ja Instagramissa suht passiivisena, ja hyväksytään tiedon keruu. Reaalimaailmassakin elämä voi joskus tuntua ikävältä, tai monimutkaiselta kaikkine ihmissuhteineen ja ylimääräisine päänvaivoineen, mutta ilman netin käyttöä ja sitä, että hyväksyy noiden tekno-jättien tiedonkeruun, elämästä voi tulla painajaista etenkin kun kaikki virastoissa asiointikin on aika pitkälle verkkoasioinnissa nykyään, ei ainoastaan korona-ajan takia, mutta se on nouseva trendi ollut jo pitkään ja kaikenlaisia verkko-asiointi-palveluita kehitetään koko ajan yhä enemmän.
Täytyy myöntää, että vaikka olen juurtunut tietokoneharrastukseeni, ja olen IKI ry:n elinikäinen jäsen, pohjimmiltaan en eturintamassa olisi viemässä kaikkea mahdollista reaalimaailmasta digitaalisaatio - kehitys -ajatus edellä. Digitaalisaatio-kehitykseen nyt ei voi tavallinen kuluttaja vaikuttaa muuta kuin hyvin mikro-tasolla oman elämän valintojen kautta vähän pystyy vaikuttamaan, joskaan ei suurieleisesti.