Kirjoittaja Aihe: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille? [Ratkaistu]  (Luettu 3624 kertaa)

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Mikä olisi paras sähköpostiohjelma Linuxille? Thunderbird? Bluemail? Geary? Protonmail? Gmail webmail? Outlook webmail? Mitä porukat käyttää?
« Viimeksi muokattu: 14.03.21 - klo:14.20 kirjoittanut kaulahuivi »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #1 : 26.02.21 - klo:17.14 »
Thunderbirdia ja Kmailia käytin aiemmin kun oli ISP:n sähköposti käytössä. Tosin jo aika kauan olen käyttänyt ihan Googlen omaa webbisivua sähköpostien hallintaan, mutta tuskinpa nuo paljoa on muuttuneet.

Marah

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #2 : 26.02.21 - klo:18.18 »
Evolutionia olen nyt käyttänyt, toimii yhteystietojen ja kalenterin synkronointi G-mailin ja puhelimen kanssa. Voi toimia myös muilla nykyään, aikoinaan mulla oli hankaluuksia TB:n yhteystietojen kanssa.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #3 : 26.02.21 - klo:19.20 »
En ole sotien jälkeen käyttänyt muita kuin pilvipalveluposteja. Silloin kun on useampia koneita, niin kaikenmaailman sähköposticlientit ovat lähinnä sietämättömiä.

Yksityiskäytössä on ollut G-maili 15 vuotta tms. Sähköpostiongelmat mitä tänä aikana on tullut luettua muilta loistavat poissaololtaan G-mailissä. G-mailissä on tietenkin kaikki kontaktit joten Android-puhelimissa toimivat aina suoraan - ei oikeastaan voi puhua edes synkronoinnista, koska kontaktit ovat pilvessä nekin.

G-maili ei tietenkään ole mikään Linux-asia, vaan toimii missä hyvänsä. Aivan viime aikoina on esimerkiksi valiteltu tällä palstalla roskapostista - ei G-mailiin mitään sellaista tule, käytännössä ei ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: 26.02.21 - klo:19.23 kirjoittanut Ganymedes »

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #4 : 26.02.21 - klo:19.31 »
Eikö pelkkä webmail ole hankala, jos käytössä on vaikka useampi Gmail-tili? Minulla on 12 sähköpostiosoitetta, kukin vähän eri tarkoitukseen.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #5 : 26.02.21 - klo:19.35 »
Silloin kun on useampia koneita, niin kaikenmaailman sähköposticlientit ovat lähinnä sietämättömiä.

Ai, ja minulla kun juuri päinvastoin: koska on kaksi pöytäkonetta ja kolme kannettavaa, koen sähköpostiohjelman aivan välttämättömäksi, jotta hommassa olisi mitään tolkkua!

Valintani on tietenkin KMail.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #6 : 26.02.21 - klo:19.49 »
Eikö pelkkä webmail ole hankala, jos käytössä on vaikka useampi Gmail-tili? Minulla on 12 sähköpostiosoitetta, kukin vähän eri tarkoitukseen.
Ei, se on oikeastaan ihan äärimmäisen helppoa. Kunhan käyttäjä on tunnistettu ja kirjautunut useammalla tilillä, niin se on niin yksinkertaista kuin napstauttaa käyttäjän kuvaketta oikeassa ylänurkassa ja vaihtaa toiseen. Sieltä saa myös lisättyä nuo toiset tilit. Jos käyttää useampaa Google tiliä jostain syystä, niin nimenomaan webbisovellus on ehdottomasti paras ratkaisu.

Mutta toki pitäisi olla mahdollista myös reitittää kaikki postit yhteen osoitteeseen. Tästä minulla ei ole mitään kokemuksta, mutta näin olen lukenut, että postit voi todella helposti reitittää vaikka ISP:n sähköpostiin tai miten nyt haluaakaan.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #7 : 26.02.21 - klo:19.57 »
Koska Elisa kehuu että heidän palvelimensa on Suomessa, yritin selvittää kolmen ison operaattorin sähköpostipalvelinten sijaintia whois-domaintools.com -sivun avulla. Sen mukaan Elisan palvelin on Suomessa kuten Elisa lupaa. Myöskin DNA:n palvelin näyttäisi olevan Suomessa, mutta tarkempi sijainti on Suomi, Kanta-Häme, Vantaa?! Telian palvelimen sijainti ei löydy ollenkaan ja domain-nimet viittaavat Suomeen, Ruotsiin ja USAan.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #8 : 26.02.21 - klo:20.10 »
"Mutta toki pitäisi olla mahdollista myös reitittää kaikki postit yhteen osoitteeseen."

Joskus käytin tiedostoa .forward.
https://www.systutorials.com/docs/linux/man/5-forward/

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #9 : 26.02.21 - klo:20.11 »
Mutta toki pitäisi olla mahdollista myös reitittää kaikki postit yhteen osoitteeseen. Tästä minulla ei ole mitään kokemuksta, mutta näin olen lukenut, että postit voi todella helposti reitittää vaikka ISP:n sähköpostiin tai miten nyt haluaakaan.

Juuri näin voi tehdä triviaalisti G-maililla. Ulospäin annettava sähköpostitilini, luotettaville tahoille annettava, ei edes ole sähköposti vaan linkityspalvelu. Linkitykseni siitä eteenpäin on kaksi portainen - täysin triviaalia G-mailillä.

Samoin useat sähköposti tilit toimivat juuri niin kuin qwertyy mainitsee.

Kenellä nyt on oikeasti vakiokoneet? Ei minulla ainakaan, koneita tulee ja menee, käyttöjärjestelmät päivittyvät. Tänä vuonna olen rakentanut 10 eri käyttöjärjestelmää, kaikissa olen käyttänyt sähköpostia, koska muutahan ei silloin ole auki kuin tämä yksi kone (siis samalla pöydällä). Sähköpostitili on myös helpoin tapa lähettää linkkejä ja scriptejä ja muita ad-hoc koneelta toiselle. Pilvipalveluvarasto sopisi vielä paremmin, jos tarve olisi jotenkin määrätty. Sähköposticlient on sellainen pysähtyneisyyden aikakauden jäänne, lähes viime vuosisadalta. Jos johonkin pilvipalvelu sopii, niin sähköpostiin. Kahdella eri kännykällä on myös G-mail - se on Androidissa aina automaattisesti - vaikka et haluaisikaan.

Ei kai firman koneelle kukaan asenna omaa, henkilökohtaisen sähköpostin clientia? Siksikö ihmiset lukevat sähköpostinsa työpäivän aikana pelkästään kännykällä ja vastaavat niihin todella huonosti ja vajavaisesti, kun eivät tajua käyttää sähköpostia pilvipalvelussa kunnon näytöllä ja näppäimistöllä?

Reititys G-mailistä jonnekin muualle toimii triviaalisti, jos sitä tarvitsee. Uudelleenohjatut voi myös suodattimilla ohjata johonkin muuhun hakemistoon, tällöin Inbox pysyy puhtaana, jos tämä oli jotenkin relevantti käyttötapa - tämän viikon opastuksessa oli. Suodattimilla voi tehdä paljon muutakin.

Ai niin, ei kai kukaan enää käytä jonkun ISP:n antamaa sähköpostiosoitetta? Huomasin tämän virheeksi jo 20 vuotta sitten kun olin sen muuttanut jo kolme kertaa. Tämähän on torpparijärjestelmän nykymuoto. Eri asia on sitten se, että ei luota Googleen vakaumuksellisista syistä - sitten pitää valita joku muu, todennäköisesti teknisesti aina huonompi.

Edellinen perustuu siihen, että olen auttanut ihmisiä sähköpostiongelmissa. Viimeisen 15 vuoden aikana, ongelma olisi ratkennut aina, siis joka kerralla, samalla tavalla: Käytä G-mailiä, niin tälläkin viikolla kaksi kertaa.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #10 : 26.02.21 - klo:20.24 »
Koska Elisa kehuu että heidän palvelimensa on Suomessa, yritin selvittää kolmen ison operaattorin sähköpostipalvelinten sijaintia whois-domaintools.com -sivun avulla. Sen mukaan Elisan palvelin on Suomessa kuten Elisa lupaa. Myöskin DNA:n palvelin näyttäisi olevan Suomessa, mutta tarkempi sijainti on Suomi, Kanta-Häme, Vantaa?! Telian palvelimen sijainti ei löydy ollenkaan ja domain-nimet viittaavat Suomeen, Ruotsiin ja USAan.

Miksi tuo on oleellista? Sisällön vakoilun vuoksiko? Säpöhän ne postit höyrystävät auki tarvittaessa, jos poistuvat Suomesta.

Kaikki varmaan tietävät että pilvipalveluilla on datakeskuksia ympäri maailmaa eikä suorituskyky ole mikään ongelma, ei ole koskaan ollut.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #11 : 26.02.21 - klo:20.53 »
Koska Elisa kehuu että heidän palvelimensa on Suomessa, yritin selvittää kolmen ison operaattorin sähköpostipalvelinten sijaintia whois-domaintools.com -sivun avulla. Sen mukaan Elisan palvelin on Suomessa kuten Elisa lupaa. Myöskin DNA:n palvelin näyttäisi olevan Suomessa, mutta tarkempi sijainti on Suomi, Kanta-Häme, Vantaa?! Telian palvelimen sijainti ei löydy ollenkaan ja domain-nimet viittaavat Suomeen, Ruotsiin ja USAan.

Miksi tuo on oleellista? Sisällön vakoilun vuoksiko? Säpöhän ne postit höyrystävät auki tarvittaessa, jos poistuvat Suomesta.

Kaikki varmaan tietävät että pilvipalveluilla on datakeskuksia ympäri maailmaa eikä suorituskyky ole mikään ongelma, ei ole koskaan ollut.
On se sen verran oleellista, että avatessasi Gmail-tilin, sovit Googlen kanssa, että kaikki sähköpostisi sisältö on Googlen omaisuutta. Lue pieni präntti.
Säpo tietysti höyrystää kirjekuoresi auki, ja niin moni muukin, että kuori on teipattava kiinni ennen jakelua vastaanottajalle. Tämä on kuitenkin laitonta toimintaa Suomessa, päinvastoin kuin Googlen kyttäys, johon itse olet antanut luvan.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #12 : 26.02.21 - klo:20.55 »
Kenellä nyt on oikeasti vakiokoneet?

En tiedä, mitä tarkoitat ”vakiokoneilla”, mutta ainakin minulla ja kaikilla tutuillani on se ”oma” kone, jota sitten käyttää. Se voi olla työnantajan antama ja työnantajan mikrotuen hallitsema, mutta yleensä siltäkin saa pyynnöstä asennutetuksi kunnollisen sähköpostiohjelman. Parissa tapauksessa (Tampereen yliopistossa ja Itä-Suomen yliopistossa, eri syistä) olen jopa saanut luvan kautta asentaa koneelle Linuxin ja sitten siihen mitä ikinä sielu sietääkin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #13 : 26.02.21 - klo:21.07 »
Koska Elisa kehuu että heidän palvelimensa on Suomessa, yritin selvittää kolmen ison operaattorin sähköpostipalvelinten sijaintia whois-domaintools.com -sivun avulla. Sen mukaan Elisan palvelin on Suomessa kuten Elisa lupaa. Myöskin DNA:n palvelin näyttäisi olevan Suomessa, mutta tarkempi sijainti on Suomi, Kanta-Häme, Vantaa?! Telian palvelimen sijainti ei löydy ollenkaan ja domain-nimet viittaavat Suomeen, Ruotsiin ja USAan.

Miksi tuo on oleellista? Sisällön vakoilun vuoksiko? Säpöhän ne postit höyrystävät auki tarvittaessa, jos poistuvat Suomesta.

Kaikki varmaan tietävät että pilvipalveluilla on datakeskuksia ympäri maailmaa eikä suorituskyky ole mikään ongelma, ei ole koskaan ollut.
On se sen verran oleellista, että avatessasi Gmail-tilin, sovit Googlen kanssa, että kaikki sähköpostisi sisältö on Googlen omaisuutta. Lue pieni präntti.
Säpo tietysti höyrystää kirjekuoresi auki, ja niin moni muukin, että kuori on teipattava kiinni ennen jakelua vastaanottajalle. Tämä on kuitenkin laitonta toimintaa Suomessa, päinvastoin kuin Googlen kyttäys, johon itse olet antanut luvan.

Tämähän ei suoranaisesti liity sähköpostipalvelimen fyysiseen sijaintiin.

Tämä liittyy minun toteamukseeni, että asia muuttuu jos et luota Gooleen.

Se, että höyrystetäänkö sähköposti auki vai ei, on vielä aivan oma kysymyksensä.

Omistusoikeus ei tietenkään siirry, jos siirtyisi sinulla ei olisi enää oikeuksia, vaan Google, tulkittaessa sinun kommenttiasi, omaa myös kaikkeen käyttöoikeuden. Pieni teksti ei sinänsä vielä tarkoita mitään - onhan Microsoftin ohjelmissakin ollut kautta vuosikymmenet huvittavaa tekstiä, jotka eivät ole voimassa Suomessa tai EUssa - tai mikä se kriteeri nyt missäkin asiassa on - en ole juristi. Sinänsä se, että käyttöoikeus jaetaan, koskee myös Facebookia ... varmaan montaa muutakin kansainvälistä Foorumia.

Jos siis lähettelet sähköpostia itsellesi Elisan palvelimella, olet turvassa - oletettavasti, riippuen mitä lähetät ... onhan Supollakin jotain korotettuja oikeuksia nykyään. Jos lähetät sähköpostin jollekin muulle ihmiselle, joka lienee kohtalaisen yleistä sähköpostin käytössä, et voi tietää saako joku muu käyttöoikeuden sisältöön vai eikö saa.

ubpappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1460
    • Profiili
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #14 : 26.02.21 - klo:22.42 »
Oikea sähköpostiohjelma on se mitä osaa käyttää, ja muut asiaan liittyvät
tarpeet ovat  helppous, turvallisuus. Pohjiismaissa ääkkösten salliminen
parantaisi turvallisuutta...
Eiköhän tulevaisuudessa siirretä ajatuksia salattuina/salaamatta jolloin
kielimuurikin madaltuisi ...
Sitä odotellessa kirjoitan murteella ja virheillä  ;)
xubuntu 18;rasberry
acer aspire XC,näyttönä Toshiba tv ja vga päte...
Ymmärtää epätäydellisesti vain
suomea...;)

Jos tiedät vastaa, jos luulet tietäväsi vastaa.
Jos et tiedä/ymmärrä...älä vastaa.vanhuus tullee muillennii :))

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #15 : 27.02.21 - klo:07.33 »
Omistusoikeus ei tietenkään siirry, jos siirtyisi sinulla ei olisi enää oikeuksia, vaan Google, tulkittaessa sinun kommenttiasi, omaa myös kaikkeen käyttöoikeuden. Pieni teksti ei sinänsä vielä tarkoita mitään - onhan Microsoftin ohjelmissakin ollut kautta vuosikymmenet huvittavaa tekstiä, jotka eivät ole voimassa Suomessa tai EUssa - tai mikä se kriteeri nyt missäkin asiassa on - en ole juristi. Sinänsä se, että käyttöoikeus jaetaan, koskee myös Facebookia ... varmaan montaa muutakin kansainvälistä Foorumia.

Viestittelysi on aika ristiriitaista. Yhtäällä sanot että tietenkin Klarna myy asiakkaiden sähköpostiosoitteita, tässä väität että käyttöoikeussopimus jonka olet itse hyväksynyt ei ole pätevä ja vetoat Facebookin tapaukseen. Mutta Facebook joutui erikseen sopimaan EU:n kanssa siitä mikä on EU:n alueella voimassa ja mikä ei, ja FB myöskin tiedotti siitä sitten asiakkaille. Google ei ole ilmoittanut eroista käyttöehdoissa koska mitään erillistä sopimusta ei ole, joten Googlen käyttöehdot koskevat kaikkia, myös sinua.

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #16 : 27.02.21 - klo:09.39 »
Itse käytän Alpinea jo vuosia. Sitä ennen Pineä. tekstipohjaisia konsoliohjelmia molemmat. :)
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #17 : 27.02.21 - klo:10.04 »
...
Viestittelysi on aika ristiriitaista. Yhtäällä sanot että tietenkin Klarna myy asiakkaiden sähköpostiosoitteita, tässä väität että käyttöoikeussopimus jonka olet itse hyväksynyt ei ole pätevä ja vetoat Facebookin tapaukseen. Mutta Facebook joutui erikseen sopimaan EU:n kanssa siitä mikä on EU:n alueella voimassa ja mikä ei, ja FB myöskin tiedotti siitä sitten asiakkaille. Google ei ole ilmoittanut eroista käyttöehdoissa koska mitään erillistä sopimusta ei ole, joten Googlen käyttöehdot koskevat kaikkia, myös sinua.

Ei se ole ristiriitaista, vaan sananmuodot tarkoittivat sitä, että ei pidä olettaa mitään specifistä pelkästään lukemalla "pientä tekstiä". Tarkoitan, että Googlen ehdot eivät välttämättä ole voimassa Suomessa. Heillä ei myöskään ole omistusoikeutta, mikä on tärkeätä huomata, vaan heidän oikeutensa ovat jotakin muuta. Siihen mitä ne täsmällisesti ovat, tarvitaan juristia, minkä myös toin esille viesteissäni. Mainitsin myös siitä, että asia ei ole välttämättä Suomen oma asia, vaan EU-lakien mukainen.

Siitä mitä ensimmäisenä huomautin tässä ketjussa, ei tarvitse minulle muistuttaa - tuo on äärimmäisen ristiriitaista ja harhaanjohtavaa huomauttaa näistä tilanteista minulle.

Esimerkki monimutkaisuudesta, joka ehkä on NYT tiedossa:

Ostetulle ohjelmalle et saa omistusoikeutta, vaan käyttöoikeuden. Saat sitä käyttää vapaasti mihin haluat, jollei se ole sidottu esimerkiksi yhteen koneeseen, mitä se sitten tarkoittaakaan ... tähän tarvitaan se pienen tekstin lukeminen ja juristin tulkinta (esim. voiko sen siirtää aina toiseen koneeseen vai ei, ehkä sen saakin, ehkä ei, joka tapauksessa Microsoftin tapauksessa siirto on aktivoinnin takana joten automaattisesti näin ei voi tehdä. Teknisesti se estyy, jos Microsoft ei anna lupaa. Mitä tällainen aktiivinen ESTO tarkoittaisi, on aivan eri asia juridisesti kuin yleispätevä lupa. Tämä on kuitenkin todennäköisesti imagokysymys, jolloin tällaista estoa ei tapahdu, vaikka teknisesti se oli helppoa - eli vielä yksi parametri lisää: imago, kaikki ei ole edes juridista). Ohjelmaa ei myöskään saa myydä, Microsoftin viestittelyn mukaan (en ole lukenut niitä enää pitkään aikaan). Tällä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, koska Suomen laki on jyrännyt sen yli.

Sen sijaan, opiskelija sai USAssa ihan kivan tuomion, kun myi ohjelmansa eteenpäin (lehtitietojen mukaan). Tämä ehto ON voimassa (tai ainakin OLI) USAssa, koska Microsoft sen niin määritteli. Microsoft halusi tehdä tästä esimerkin ja pelotteen - muutenhan Officen myynnillä eteenpäin ei ollut mitään merkitystä.

Tuo sähköpostiosoitteiden kulkeutuminen tuli jo mielestäni selväksi siinä ketjussa. Oleellista ei siinä ollut se, että kuka tekee vaan se että se tapahtuu kuitenkin. Klarnan tapauksen perustelin mielestäni varsin selvästi, joka ei ole ollenkaan sinun sanamuotosi: Se mitä kirjoitin tarkoittaa sitä, että yrityksen joka antaa ostaa luottokortilla ilman mitään varmennuksia, päinvastoin kuin lähes kaikki muut yritykset, ei pidä olettaa pitävän sähköpostiosoitteita niin, että ne eivät kulkeutuisi muualle. Tämä on pelkästään tervettä järkeä käyttämällä saatu johtopäätös. Ei kaikkea tarvitse "tietää", päättelykin on sallittua.

Leko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 329
    • Profiili
    • taistop.kapsi.fi
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #18 : 27.02.21 - klo:14.21 »
Silloin, kun vielä olin työelämässä ja iki.fi oli uusi, tulin liittyneeksi siihen ja käyttäneeksi sen postin uudelleenohjauskykyä. Siitä seurasi se helppous, että sähköpostiosoitteeni ajoittainen vaihtuminen ei mitenkään vaikuttanut ulospäin näkyvään osoitteeseeni.

Se on nyt sittemmin ollut käytössä edelleen.

Roberto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 174
    • Profiili
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #19 : 13.03.21 - klo:10.21 »
Kommentoin vain aloitus viestiä toteamalla että käytössä on ollut pitkään Claws Mail sähköpostiohjelma.
Ubuntu ja Solus koneissa. Molemmissa on liitännäisenä Clam Antivirus joka tarkistaa viestit ja niiden liitteet.
Myös oikoluku toimii Claws Mail ohjelmassa.
Dell OptiPlex 7470 (All in One), i5-9500T (6) @ 4,400GHz, 32 GiB DDR4, Samsung 970 EVO Plus (M.2 2280) 500 Gt
Dell OptiPlex 7440 (All in One), i5-6500  (4) @ 3.600GHz, 16 GiB DDR4, Samsung 970 EVO Plus (M.2 2280) 500 Gt
Jäähyllä olevat: Amiga 500, C64