Jatkoin testausta. Testaan siis täysverisen Teamsin toimintaa, jossa kaikki toimii. Jos haluat jotain muuta, niin miksi edes käyttäisit monimutkaista Teamsia kun Skypessä toimii kaikki yksinkertaisesti.
Sanoisin heti aluksi, että Teamsin kehittäjillä ei tietomalli ole ollut hallussa, kaikesta päätellen. Eri asioiden keskinäiset suhteet näyttävät hyvin epämääräisiltä, koska ne toimivat eri yhteyksissä eri tavalla. Tarkoitan yhteyksiä näiden käsitteiden välillä: sähköpostiosoite, Microsoft-tili, organisaatio, Teams, kanava. Tarkemmin jatkossa.
Tässä siis testataan tilanteita, jotka lopulta ovat hyvin tavallisia, joissa:
1. Jokin organisaatio haluaa jakaa eri tarkoituksiin erilaisiin ryhmiin oikeuksia ja siten chattia, tiedostoja jms.
2. Jokin organisaatio saa kutsuja muilta organisaatioilta omien oikeuksiensa kanssa
Kanavan oikeudet - ei näytä toimivan Ubuntu-versiossa, Windowsilla toimii. Siis lisäkanavien tekeminen ei johda haluttuun lopputulokseen ja kanavat eivät näy Ubuntu-koneella, vaikka oikeudet antaa.
Tarkemmin ajatellen, kanavia ei tarvita edellä tarkoitetussa tapauksessa. Niitä tarvitaan lähinnä silloin kun organisaation sisällä haluataan jakaa eri ryhmiä - tällöin siis kyse on isommasta organisaatiosta ja yksityiskäytössä tämä on tuskin tarpeen.
Toinen vaihtoehto edellisen saavuttamiseksi on perustaa uusi Teams organisaation alle. Tarkoitin sekavuudella sitä, että Oma Organisaatio ei sinänsä näy missään Teamsin otsikossa - aika alokasmainen virhe GUIssa. Siinä näkyy vain ensimmäinen Teams, jonka voi kuvitella olevan oma organisaatio, mutta sitä se ei lopulta ole, vaan se on Teams samalla nimellä - itse asiassa se ei ole edes samalla nimellä, jos muutat nimen toiseksi myöhemmin ... tällöin esim. kutsuissa pysyy edelleen tämä nimi, jota pidät vanhana Organisation nimenä, mutta ei se ole sitä, vaan Organisaation nimi ei muuttunut vaikka halusit.
Teamseja voi olla useita omalla Teams-pahvillasi. Osa voi olla omia, osa voi olla kutsuja muualta, muiden organisaatioiden Teamseiltä (taaskaan et näe miltä organisaatiolta, näet vain Teams-nimen, virhe GUIssa tämäkin (koska nimet voivat olla sekavia omassa näkymässäsi ilman organisaation nimeä) ). Eri Teamseilla on eri jäsenet ja sikäli edellä kuvattu "kanavien erilaiset oikeudet" -asia hoituu tässä luonnollisella tavalla käyttäen eri Teamsejä
Joo, edellinen kappale koski Windowsia. Ubuntussa ei toimi aivan näin. Tämä kuitenkin sinänsä ratkaisee ongelman kaksi osuutta:
- Ubuntulle tulee näkyviin uusi Teams kutsun mukaan ja pääset sitä käyttämään
- oikeudet arvattavasti toimivat myös kun kerran näkyy
MUTTA, Ubuntulla nämä uudet kutsut=Teamsit eivät näy samalla pahvilla, vaan sinun pitää loggailla edestakaisin ylänauhassa näkyvän linkin avulla, jos haluat käyttää useammalta organisaatiolta peräisin olevia Teamsejä. Periaatteessa nämä ovat Teams sisäänloggauksen takana, mutta linkin napsauttaminen hoitaa tämän asian. Teamsin vaihdon vasteaika ei ole ongelmallista.
Tästä voisi päätellä, että Ubuntu versio on vanhempi ja siinä kehittäjät eivät ole ymmärtäneet edellä mainittua eri asioiden suhteita samalla tavalla kuin myöhemmin.
Yhteenvetona voisin todeta, että puute dokumentoinnissa johtuu siitä, että järkevää dokumenttia ei pysty kirjoittamaan. Näin yleensä käy ohjelmistoissa, joissa käsitteet eivät ole oikein ja softa toimii eri tavalla eri yhteyksissä. Koska yhtenäistä dokumenttia ja tietomallia ei ole ollut, kehittäjätkin ovat sekoilleet ja joskus väärät tavat muodostuvat standardiksi (näinhän on käynyt itse Windowsissa monessa kohtaa).
Tällöin voi kirjoittaa vain työnkulkuja johonkin tapaukseen, jonka mukaan ohjelma toimii ... siis toimisi jos Windows ja Linux -versiot olisivat samanlaisia. Tämä ei ole sinänsä mikään yllätys vaan epäilin tätä jo aiemmin, johtuen asian aidosta monimutkaisuudesta.
En tässä nyt sympatiseeraa sitä, että Organisaatio-tapaus on vain yksi kolmesta erilaisesta Teams-valinnasta. Näiden muiden tapojen huomioonottaminen tietysti monimutkaistaa tietomallia ja GUIta, mutta ei lopulta ole syy ajatella asia väärin - se on vain selitys
... voi tietysti olla, että en ole huomannut jotakin, mutta mielestäni nyt sain toimimaan ihan kivasti - sekä lähettävän että vastaanottavan organisaation kannalta ja sekä Windowsilla että Ubuntussa (ja Studiossa).
---
Edellä mainitut taloyhtiöjutut olisi voinut ratkaista käyttäen uutta Teamsiä ja sillä, että loppukäyttäjälläkin on Teams. Kuten sanoin jo paljon aiemmin Web App ei toimi kunnolla (edes Windowsissa) ja siten tuskin Browser-versiokaan. Se, että asennukset eivät toimi - yksi perussyy on varmaan pop-up ikkunan kieltäminen josta kuva edellisessä postissa.
Tietysti voi argumentoida, että Teams on käsitteineen ja vaikeasti miellettävän viiveen takia aivan liian vaikea tavalliselle loppukäyttäjälle asennettavaksi. En sitä lähde kieltämään - syitä kerroin jo edellä. Tällöin tietysti vajavaisesti toimiva Browser-versio voi olla ratkaisu - tai softan vaihtaminen kokonaan.