Kirjoittaja Aihe: Vanhat kovalevyt  (Luettu 3078 kertaa)

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vanhat kovalevyt
« : 19.12.20 - klo:16.07 »
Moi!

Nyt kun alkoi kiinnostamaan videoiden teko niin tallennustilaratkaisu ja niiden ongelmat tuli eteen. Hommasin asiaa varten verkkokovalevyn ja siihen ihka uudet 4 teran kovot. Mutta se mikä mietityttää mulla on tossa vanhoja 1 terasia kovalevyjä 4 kpl. Siitä saisi raid-peilattuna 2 teraa tallennusratkaisua. Mietinnässä on uskaltaako niitä enää käyttää? Olisi pari vanhaa tietokonetta, jostai voisi kehitellä levypalvelimen mutta kovalevyjen ikä puhuttaa. Ne on ostettu joskus aikana 2006-2009 vuosien välissä ja poistettu käytöstä 2015; muiden syiden vuoksi kuin rikkoutuminen, siirryin ssd-levyihin + ei ollut enää tarvetta isolle tallennustilalle kun lopetin elokuvien lataamisen netistä. Mietin vaan pitäisikö suosiolla hävittää ne vai oisko niistä mihinkään.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Vanhat kovalevyt
« Vastaus #1 : 19.12.20 - klo:16.13 »
Kyllähän ne toimivat niin kauan kuin toimivat. Minullakin taitaa pöytäkoneissa kummassakin olla ennen vuotta 2009 ostettuja mekaanisia levyjä isona tallennustilana (missä iso = silloinen iso, 750 Gt–1,5 Tt), vaikka järjestelmälevyt ovat päivittyneet SSD/NVMe-levyiksi.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: Vanhat kovalevyt
« Vastaus #2 : 19.12.20 - klo:17.19 »
Monet kiintolevyt on kyllä melkoisen sitkeitä. Itse katsoisin S.M.A.R.T tiedot asemista ja menisin sen mukaan. Itsellä on kotona jokin vanha lähtömallin Intel NUC tiedostopalvelimena Openmediavaultilla ja levy on pyörinyt pari näemmä melkein pari vuotta non-stoppina. Tosin tuo on jokin WD:n mini 2.5" NAS-kiintolevy red-sarjasta. Tulipa heti mieleen, että kirjoitan tätä vanhalla yrityskäytöstä poistetulla koneella ja senkin kiintolevy on näemmä pyörinyt 1.6 vuotta ja vähemmän yllättäen käynnistyssyklejä on + 2 000kpl.

Itsellä ollut tavoitteena pitää tuota vähävirtaisena härvelinä päällä jatkuvasti ja säännöllisen epäsäännöllisesti varmuuskopioida ulkoiselle isolle usb-asemalle. Suhteellisen vähän kun tuo tieto siellä enää nykyään muuttuu.

Lähinnä kait se on tuo minkälaista varmuutta haluaa. Toki sellainen pisti tuosta ensimmäisestä viestistä silmään, että jos asemat on kovin aktiivisessa P2P-ohjelmakäytössä ollut, niin toki esim. torrentit kirjoittelee aika kovasti asemille, minkä voinee laskea aika paljon keskivertoa kovemmaksi käyttöasteeksi. Joka tapauksessa, kyllä nuo varmasti hommansa hoitelisi kuitenkin tietyissä tapauksissa. Esim. musiikkien tai elokuvien NAS-varastona yms. joka on helppo varmuuskopioida johonkin ja se sisältö tosiaan ei muutu aivan jatkuvasti. Itse varmaankin ottaisin nuo käyttöön, mutta pienellä varauksella. Uuden pöytäkoneen kun vuoden alusta otin käyttöön, niin sinnekin laitoin parit varmasti +10 vuotta vanhat asemat sisälle varastoksi.

*lisäys*
On minulla muutamat kiintolevyt hajonnut, mutta ne sanotaan karkeasti 75% todennäköisyydellä varoittanut äänellä ja käytöksellään ennen lopullista rikkoutumista. Näitä kovasti lisääntynyt melu, hidas käynnistyminen ja pahimpana ja kiireellisimpänä kolahdukset :)
« Viimeksi muokattu: 19.12.20 - klo:17.23 kirjoittanut qwertyy »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Vanhat kovalevyt
« Vastaus #3 : 19.12.20 - klo:18.48 »
Itse veikkaan, että levy saattaa jopa kestää paremmin nonstop käyttöä kuin sammutus-käynnistys rutiinia.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: Vanhat kovalevyt
« Vastaus #4 : 19.12.20 - klo:19.01 »
Saman väitteen olen itsekin lukenut lukuisia kertoja. Mitään tyhjentävää vertailua en ole nähnyt, mutta yleensä tämä on tullut esiin foorumeilla, palvelin yhteydessä. Itse ainakin poistin virransäästön tuossa omassa tiedostopalvelimessa. Virransäästö tuossa käytössä on aika ärsyttävää minusta. Joutuu muuten käytännössä aina odotella, että asema käynnistyy. Ajattelin käyttää tuon aseman loppuun ja kokeilla riskillä seuraavana jotain SSD-asemaa.

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Vanhat kovalevyt
« Vastaus #5 : 19.12.20 - klo:19.16 »
Niinhän sitä sanottiin ennen autoistakin, että moottori kuluu joka käynnistyksen yhteydessä, mutta kun toleranssit on valmistusvaiheessa pienentyneet niin johan uusissa autoissa melkein vakiona on start/stop -toiminto.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Vanhat kovalevyt
« Vastaus #6 : 19.12.20 - klo:21.33 »
on tossa vanhoja 1 terasia kovalevyjä 4 kpl. Siitä saisi raid-peilattuna 2 teraa tallennusratkaisua.

Tai ennemmin RAID5:llä 3 teraa...

Minulla oli aikoinaan pakassa neljä 500 GB levyä. Hyvin toimi! Siitä taisi kaikkiaan hajota kolme levyä, jotka kaikki menivät takuuvaihtoon. Mutta ei ongelmaa, koska ne hajosivat yksi kerrallaan.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Vanhat kovalevyt
« Vastaus #7 : 19.12.20 - klo:21.54 »
on tossa vanhoja 1 terasia kovalevyjä 4 kpl. Siitä saisi raid-peilattuna 2 teraa tallennusratkaisua.

Tai ennemmin RAID5:llä 3 teraa...

Minulla oli aikoinaan pakassa neljä 500 GB levyä. Hyvin toimi! Siitä taisi kaikkiaan hajota kolme levyä, jotka kaikki menivät takuuvaihtoon. Mutta ei ongelmaa, koska ne hajosivat yksi kerrallaan.

RAID5:kin hyvä vaihtoehto. :)

Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Vanhat kovalevyt
« Vastaus #8 : 24.12.20 - klo:10.55 »
Kuten edellisistä vastauksista voi jo päätellä, voi niitä käyttää. Varmistukset pitää joka tapauksessa olla kunnossa, koska kovalevy ja SSD-levykin voi hajota koska hyvänsä.

Tietokone-elektroniikka ja alan tuotteet ovat laadultaan huonoja. Tämä ilmenee siten, että on melkein yhtä suuri mahdollisuus että vehje rikkoutuu: oli jo rikki ostaessa, hajoaa melkein heti, hajoaa takuuajan sisällä, hajoaa joskus myöhemmin. Harvoin tekninen käyttöikä tulee vastaan, joko hajoaa tai vehje on muuten epäsopiva käytettäväksi. Hyvä laatu tässä mielessä tarkoittaisi ennakoitavaa käyttöikää.

Käytössä hajonneita kovalevyjä ei ole juuri osunut kohdalle - työasemakäytössä - muuta kylläkin: Western Digital Green levyt, tietynikäiset, hajosivat kaikki melko uusina. Yhdet varhaisen SSD-levy-mallin yksilöt, jotka piti olla maailman parhaalla piirisarjalla varustettuja, hajosivat kaikki melko nopeasti. Ainoastaan takavuosien Maxtor-SCSI-levyt hajosivat kaikki tavallaan luonnollisesti - niistä alkoi lähteä korkeataajuista, melko kovaa vihellystä, jota ei kyllä helposti kestänyt kuunnella. Kyse kaikissa edellämainituissa oli siitä, että levyn valmistaja oli mokannut jotakin, ei siitä että levyn järkevä käyttöikä olisi tullut vastaan.

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Vanhat kovalevyt
« Vastaus #9 : 25.12.20 - klo:10.55 »
Kuten edellisistä vastauksista voi jo päätellä, voi niitä käyttää. Varmistukset pitää joka tapauksessa olla kunnossa, koska kovalevy ja SSD-levykin voi hajota koska hyvänsä.

Tietokone-elektroniikka ja alan tuotteet ovat laadultaan huonoja. Tämä ilmenee siten, että on melkein yhtä suuri mahdollisuus että vehje rikkoutuu: oli jo rikki ostaessa, hajoaa melkein heti, hajoaa takuuajan sisällä, hajoaa joskus myöhemmin. Harvoin tekninen käyttöikä tulee vastaan, joko hajoaa tai vehje on muuten epäsopiva käytettäväksi. Hyvä laatu tässä mielessä tarkoittaisi ennakoitavaa käyttöikää.

Käytössä hajonneita kovalevyjä ei ole juuri osunut kohdalle - työasemakäytössä - muuta kylläkin: Western Digital Green levyt, tietynikäiset, hajosivat kaikki melko uusina. Yhdet varhaisen SSD-levy-mallin yksilöt, jotka piti olla maailman parhaalla piirisarjalla varustettuja, hajosivat kaikki melko nopeasti. Ainoastaan takavuosien Maxtor-SCSI-levyt hajosivat kaikki tavallaan luonnollisesti - niistä alkoi lähteä korkeataajuista, melko kovaa vihellystä, jota ei kyllä helposti kestänyt kuunnella. Kyse kaikissa edellämainituissa oli siitä, että levyn valmistaja oli mokannut jotakin, ei siitä että levyn järkevä käyttöikä olisi tullut vastaan.

Joo, välillä kyllä tuntuu että jotkut valmistajat vaan tekee osia suuren määrän, myy halvalla ja luottautuu siihen että tuotteen tekokustannukset on sen verta alhaiset vs. myyntihinta että on taloudellisempaa käyttää heikkolaatuisia osia ja sitten korvata rikkoutuneet uusilla; varsikin kun suurinmalla osalla kuluttajista on tapana ostaa vaan uusi vaikka vanhassa olisi takuuta jäljellä.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Vanhat kovalevyt
« Vastaus #10 : 25.12.20 - klo:13.25 »

Joo, välillä kyllä tuntuu että jotkut valmistajat vaan tekee osia suuren määrän, myy halvalla ja luottautuu siihen että tuotteen tekokustannukset on sen verta alhaiset vs. myyntihinta että on taloudellisempaa käyttää heikkolaatuisia osia ja sitten korvata rikkoutuneet uusilla; varsikin kun suurinmalla osalla kuluttajista on tapana ostaa vaan uusi vaikka vanhassa olisi takuuta jäljellä.

Näihän se on. Ei heti tule muuta valmistavan teollisuuden alaa, jonka liiketoimintamalli olisi vastaava. En tiedä miksi tietokoneissa ja niiden osissa tällainen toimii. Mahdollisesti softa-business on opettanut, että "ainahan on jotakin vikaa" - varsinkin Microsoftin päätuotteet ovat laadultaan karmeita. Näissä laatua mitataan myös sillä, että miten hyvin tuotteet vastaavat kuluttajien tarpeita ja miten paljon niissä on virheitä. Korppi ei noki toisen korpin silmää, joten ongelmia ei haluta tuoda esiin, muuta kuin satunnaisesti pakinapalstoilla. Softa-business on kuitenkin aika paljon erilaista kuin elektroniikka, joten suoria vertailuja ei kannattane tehdä.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Vanhat kovalevyt
« Vastaus #11 : 25.12.20 - klo:14.05 »
Näihän se on. Ei heti tule muuta valmistavan teollisuuden alaa, jonka liiketoimintamalli olisi vastaava.
Kyllä se koskee kaikkia teollisuuden haaroja (en sano mitään jostain yksittäisestä valmistajasta). Sen nimi on Planned Obsolescence.

Esimerkiksi minulla on jääkaappi, jonka tärkein osa, kylmäkone, on täysin hyvässä kunnossa, mutta silti joudun harkitsemaan uuden ostoa, koska termostaatin anturin kiinnitystapa on niin huono, ettei anturi pysy takaseinässä kiinni ja sen takia koneen lämmönsäätely on pielessä. Oven kahvakin on murtunut poikki, mutta se on pieni murhe. Toinen esimerkki on vieläkin irvokkaampi. Tiedämme kaikki että farkut kivipestään käytetyn näköiseksi ja tulos esitellään muotina, mutta sama kivipesu tehdään jopa lakanoille! Miksi ihmeessä ostaisin kivipestyn lakanan? En minä sellaista pehmeyttä tarvitse.

Olen sanonut joskus ennenkin että yhtään kännykkää en ole ehtinyt käyttää loppuun niin että itse laite hajoaisi. Joka kerta kun olen tarvinnyt uuden kännyyn, se johtuu siitä että ohjelmistoja ei enää ylläpidetä, eikä vanhan kännyn vanha ohjelmisto enää saa yhteyttä palveluihin joita tarvitsen. Yhden kännyn olen jättänyt käyttöön herätyskelloksi; muuhun siitä ei enää ole, mutta herätyksen ääni on siinä sidettävä verrattuna uudepiin malleihin.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Vanhat kovalevyt
« Vastaus #12 : 25.12.20 - klo:14.27 »
En muista historiani aikana kuin yhden hajonneen pyörivän levyn (Seagate 1T)
SSD-levyjä on samoin mennyt 1 kpl, takuuaikana joten sain uuden joka toimii edelleen moiteetta.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Vanhat kovalevyt
« Vastaus #13 : 25.12.20 - klo:14.51 »
Kyllä se koskee kaikkia teollisuuden haaroja (en sano mitään jostain yksittäisestä valmistajasta). Sen nimi on Planned Obsolescence.
...

Tuo on hyvä huomio. Suunniteltu lyhyt käyttöikä. Näinhän tehtiin valmistajien yhteisellä sopimuksella hehkulampuille. Kuluttajat eivät tästä hermostuneet - päätellen siitä, että jopa Suomen "johtava it-asiantuntija" fanitti hehkulamppuja ja vastusti led-valoja. Itse miellän hehkulampun vaihtamisen 6 kertaa vuodessa melko ärsyttäväksi.

Led-työvaloissa tilanne on paremminkin huono laatu - ehkä 30% niistä hajoaa takuuajan sisällä tai tienoilla, jotkut hajoavat silmille ensimmäistä kertaa kytkettäessä, siis ihan kirjaimellisesti näin (ei tullut kuitenkaan isompaa vahinkoa).

En kuitenkaan tarkoittanut tätä konseptia, mitä esitit. Tarkoitin viallisten suurta määrää ja vikaantuvuuden hallitsemattomuutta, kuten alussa mainitsin.

Kaupan alalla tosin on päädytty viallisten tuotteiden myymiseen. Tämä ilmenee mm. huonekaluissa, työkaluissa ja sähkötarvikkeissa - pidempi tarina miten tämä toimii. Tällä konseptilla saadaan hinnat ovat niin alas, että perinteisillä kaupoilla on nähtävästi suuria vaikeuksia miellyttää ostajia varmasti kunnollisilla tuotteilla.

Tämä kaupan alan konseptikin on hieman eri asia kuin mihin viittasin.


ubpappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1460
    • Profiili
Vs: Vanhat kovalevyt
« Vastaus #14 : 25.12.20 - klo:18.04 »
Lainaus
Olen sanonut joskus ennenkin että yhtään kännykkää en ole ehtinyt käyttää loppuun niin että itse laite hajoaisi. Joka kerta kun olen tarvinnyt uuden kännyyn, se johtuu siitä että ohjelmistoja ei enää ylläpidetä, eikä vanhan kännyn vanha ohjelmisto enää saa yhteyttä palveluihin joita tarvitsen. Yhden kännyn olen jättänyt käyttöön herätyskelloksi; muuhun siitä ei enää ole, mutta herätyksen ääni on siinä sidettävä verrattuna uudepiin malleihin.
Minulla yks Nokia joka pysyy kasassa vain teippien avulla, mutta on silti paras
puhelin on muistini mukkaan tutustunut myös automaattipesukoneeseen +60 astetta  ;) :) 8)
xubuntu 18;rasberry
acer aspire XC,näyttönä Toshiba tv ja vga päte...
Ymmärtää epätäydellisesti vain
suomea...;)

Jos tiedät vastaa, jos luulet tietäväsi vastaa.
Jos et tiedä/ymmärrä...älä vastaa.vanhuus tullee muillennii :))

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Vanhat kovalevyt
« Vastaus #15 : 25.12.20 - klo:19.00 »
[OffTopic]

Lainaus
Olen sanonut joskus ennenkin että yhtään kännykkää en ole ehtinyt käyttää loppuun niin että itse laite hajoaisi. Joka kerta kun olen tarvinnyt uuden kännyyn, se johtuu siitä että ohjelmistoja ei enää ylläpidetä, eikä vanhan kännyn vanha ohjelmisto enää saa yhteyttä palveluihin joita tarvitsen. Yhden kännyn olen jättänyt käyttöön herätyskelloksi; muuhun siitä ei enää ole, mutta herätyksen ääni on siinä sidettävä verrattuna uudepiin malleihin.
Minulla yks Nokia joka pysyy kasassa vain teippien avulla, mutta on silti paras
puhelin on muistini mukkaan tutustunut myös automaattipesukoneeseen +60 astetta  ;) :) 8)

Minäkin olen tykästynyt yhteen Noksun malliin, ja omistan niitä neljä. Valitettavasti ne kaikki alkavat olla jo tiensä päässä. Power-nappi tuppaa kulumaan siten, että ei meinaa saada kännykkää käyntiin. No yli kymmenen vuotiaalta kännykältä ei niin mahdottomia voi enää odottaakaan. Toimii muuten hyvin, mutta ei ymmärrä emojien perään mitään. Emojit näkyvät neliöinä riippumatta emojista. Tietenkin perusmerkistön hymiöt näkyvät oikein.
[/OffTopic]

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Vanhat kovalevyt
« Vastaus #16 : 28.12.20 - klo:23.02 »
Reippaasti enemmän on levyjä jäänyt pois käytöstä liian pieninä, kuin niitä on hajonnut.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"