Kirjoittaja Aihe: Telian markkinointi on törkeää  (Luettu 4356 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Telian markkinointi on törkeää
« : 25.11.20 - klo:12.59 »
Mainitsin aiemmin että olen muuttamassa taloon, jossa on jo ennestään taloyhtiölaajakaista valokuitukaapeloituna ja ihmettelin miksi Telian ohje "käyttöönoton muistilista" antaa ymmärtää että modeemi tarvitaan aina, liittymän tyypistä riippumatta.

Kun yritin tilata liittymän kytkennän asuntoon, minulle neuvottiin tilaussivu, jolla ei ollenkaan mainita vastikkeeseen sisältyvää perusnopeutta vaihtoehtona, ja hyvin harhaanjohtavasti tarjotaan kk-maksullista tai kertamaksullista modeemia, vaikka valokuituverkossa muunnos tehdään huoneistojakamossa. Vain teknisen tuen ohjesivuilta käy ilmi, että asuntoon tarvitaan korkeintaan reititin (joko langallinen huoneistojakamoon taikka langaton jonkin huoneen IT-pistorasiaan kytkettäväksi). Tilaussivulla ei mainita reititintä vaihtoehtona ollenkaan.

Näin keskeiseltä toimijalta tällainen markkinointi on harvinaisen törkeää.

Kaiken kukkuraksi en pääse Telian keskustelufoorumille ("Telia yhteisö") teknisen vian vuoksi; sähköpostiosoitteen vahvistus hukkaa oikean osoitteen. Tähän asti olen ollut sinä luulossa, että kolmesta suuresta DNA:n sivusto on kehnoin, mutta DNA:n henkilökunnan kanssa sentään pärjää hurtilla huumorilla vaikeuksista huolimatta.

Efraiminpoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 135
    • Profiili
Vs: Telian markkinointi on törkeää
« Vastaus #1 : 25.11.20 - klo:17.14 »
Tervetuloa todellisuuteen  ;)
Kaikkien operaattorien markkinoinnin tavoite on myynnin lisääminen, vaikka ilmaa myymällä.
Mobillilaajakaistoissa ja puhelimessa mydään 5G:tä ja nopeinta 4G:tä., vaikka asuinpaikassasasi LTE maksimi teoreettinen nopeus olisi 150M. Mikä on todellinen nopeus voi olla vielä ihan eri tarina. Kun tällaisessa paikassa asuva hankkii 5G- tai nopean 4G-liittymän ja huomaa ettei nopeus olekaan oletettu todetaan, että eihän me luvata sopimuksessa kuin vähintään 5M.
Taloyhtiölaajakaistoissa myydään yhtiöille kaikkiin asuntoihin 10M ja sitten aloitetaan myymään asukkaille lisähintaan nopeampaa yhteyttä, jota ilman kukaan ei voi nykyaikana elää.
Mainonta ja myynti perustuu unelmiin ja tarinoihin eikä faktoihin ...
Modeemi tarvitaan jos yhteys talojakamosta perustuu vanhoihin lankapuhelijohtoihin eikä yleiskaapelointiin, joka on vaadittu koko tällä vuosituhannella ;D
Ilmeisesti Telian ohjetta ei ole päivitetty tällä vuosituhannella tai väärä ohje.
Luulisi osoitteen perusteella tyhmemmänkin tietokoneohjelman pystyvän antamaan oikean ohjeen asiakaspalvelijalle tai suoraan asiakkaalle.
Ehkä ei Suomi olekaan tietotekniikan edelläkävijä tai ainakaan täällä toimivat tietoliikenneoperaattorit eivät ole sitä ;)

lisäys alkuperäiseen viestiin:
Paras asiakaspalvelu/tukipalvelu on asiakaspalvelulu/tukipalvelu jota et tarvitse koskaan 8)
« Viimeksi muokattu: 25.11.20 - klo:17.18 kirjoittanut Efraiminpoika »
tietoliikenneinsinööri vm.1981
current title: senile design engineer (suom. eläkeläisäijä)
previously: senior design engineer
A. Hellaakoski: Tien kulkija tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Telian markkinointi on törkeää
« Vastaus #2 : 26.11.20 - klo:08.18 »
Ainakin minulla tilanne on se, että modeemi vaaditaan, vaikka puhelinpistokkeen sijaan kytkeydytään verkkoliittimiin ja asuntoihin luvataan maksusta aina 1000 M liittymiä.

Itse asiassa muuttaessani minulle väitettiin, että koneet voi vain suoraan kytkeä seinään. Kokeilin, ei toiminut. Soittelin Teliaan, ja sieltä neuvottiin panemaan modeemi väliin.

(Itse asiassa ei toiminut sekään, vaikka Telian mukaan kaikki oli kunnossa. Minulle sanottiin, että mahdollisuudet ovat 50–50 että vika on minun tai heidän, ja jos pyydän paikalle huoltomiehen, voin joutua maksajaksi jos vika sattuisi olemaan minun. Tilasin huoltomiehen, tämä vilkaisi eteisen kytkentäkaappia ja sanaakaan sanomatta säntäsi liki tunniksi muualle. Palatessaan sanoi käyneensä naapuritalossa ja korjanneensa jotakin, mikä huoltotöiden yhteydessä oli unohtunut tehdä. Nyt toimii, mutta tosiaan modeemin pitää olla välissä.)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Telian markkinointi on törkeää
« Vastaus #3 : 26.11.20 - klo:08.34 »
Minulla on aiemmalle asukkaalle toimitetut paperiset ohjeet, joissa kerrotaan että "tarjoamme sinulle myös langattoman Wi-Fi-reitittimen veloituksetta tilauksen yhteydessä" (tarjousaika tosin on mennyt jo ohi). Kaikki muukin Telian papereissa viittaa siihen että reititin riittää.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Telian markkinointi on törkeää
« Vastaus #4 : 26.11.20 - klo:09.48 »
Katsoin tarkemmin millaisia ovat ne kaksi modeemia jotka tilaussivulla tarjotaan. Kumpikin on ADSL/VDSL-modemi, mutta niistä sanotaan hämäävästi että ovat "käytettävissä ADSL/VDSL-, Ethernet- ja valokuitukohteissa".

Tarkistin myös paperiohjeet vielä kerran, enkä edelleenkään löydä mainintaa modeemista tai minkään sortin DSL-tekniikasta; papereissa puhutaan vain Ethernetistä ja reitittimestä.

Aiemman omistajan sähkösopimus loppuu tämän kuun lopussa, eikä omani ala/siirry ennen muuttoa. Jos asentajan täytyy tulla asuntoon tarkistamaan yhteys, se ei taida onnistua ilman sähköä, joten en saa yhteyttä kokeiltua ennen kuin vasta sitten kun sen piti jo olla toiminnassa.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Telian markkinointi on törkeää
« Vastaus #5 : 26.11.20 - klo:13.09 »
Ainakin minulla tilanne on se, että modeemi vaaditaan, vaikka puhelinpistokkeen sijaan kytkeydytään verkkoliittimiin ja asuntoihin luvataan maksusta aina 1000 M liittymiä.

Itse asiassa muuttaessani minulle väitettiin, että koneet voi vain suoraan kytkeä seinään. Kokeilin, ei toiminut. Soittelin Teliaan, ja sieltä neuvottiin panemaan modeemi väliin.

(Itse asiassa ei toiminut sekään, vaikka Telian mukaan kaikki oli kunnossa. Minulle sanottiin, että mahdollisuudet ovat 50–50 että vika on minun tai heidän, ja jos pyydän paikalle huoltomiehen, voin joutua maksajaksi jos vika sattuisi olemaan minun. Tilasin huoltomiehen, tämä vilkaisi eteisen kytkentäkaappia ja sanaakaan sanomatta säntäsi liki tunniksi muualle. Palatessaan sanoi käyneensä naapuritalossa ja korjanneensa jotakin, mikä huoltotöiden yhteydessä oli unohtunut tehdä. Nyt toimii, mutta tosiaan modeemin pitää olla välissä.)

Kaverilla oli kämpässään sellainen viritys taloyhtiön valokuituasennuksen jälkeen, että sähkökaapissa oli jonkinlainen laite (ko. laitetta epäilen valokuitupäätteeksi), josta lähti kaksi ethernetpiuhaa, jotka taas kytkettiin kymmenen sentin päässä oleviin pistokkeisiin. Nämä välittivät yhteyden seinäpistokkeeseen. Asentajan jäljiltä ko. piuhat oli kytkemättä. Kun vaan pisti piuhat kiinni niin yhteys toimi ilman minkäänsortin modeemia.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Telian markkinointi on törkeää
« Vastaus #6 : 26.11.20 - klo:15.39 »
Kaverilla oli kämpässään sellainen viritys taloyhtiön valokuituasennuksen jälkeen, että sähkökaapissa oli jonkinlainen laite (ko. laitetta epäilen valokuitupäätteeksi), josta lähti kaksi ethernetpiuhaa, jotka taas kytkettiin kymmenen sentin päässä oleviin pistokkeisiin. Nämä välittivät yhteyden seinäpistokkeeseen. Asentajan jäljiltä ko. piuhat oli kytkemättä. Kun vaan pisti piuhat kiinni niin yhteys toimi ilman minkäänsortin modeemia.

Näin sen pitäisi tässäkin asunnossa olla, kaikesta hämäyksestä huolimatta. Edellisellä asukkaalla kuitenkin oli käytössä vain lankapuhelin ja sen vaatima muunnin (RJ45-puhelinaaras). Täytyypä siis soittaa Telian (maksulliseen?) numeroon, josko se sieltä varmistuisi.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Telian markkinointi on törkeää
« Vastaus #7 : 26.11.20 - klo:17.35 »
No niin, soitin taloyhtiönetin asiakkaille tarkoitettuun numeroon, ja sain (hetun ja osoitteen antamisen jälkeen) kuulla että yhteys kytketään saman tien, kun nyt kerran soitin oikeaan paikkaan.

Ihan aluksi tämäkin vastaaja yritti väittää että langaton yhteys vaatii modeemin, mutta pienen vääntämisen jälkeen myönsi että eipä olekaan ihan sama asia puhutaanko modeemista vai pelkästä reitittimestä. Yritti sitten myydä muita lisäjuttuja joita en tarvitse.

Nyt jään miettimään teenkö ilmoituksen kuluttajaviranomaiselle.

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Telian markkinointi on törkeää
« Vastaus #8 : 26.11.20 - klo:18.41 »
Onpa ihmeellistä vedätystä Telian suunnasta. Meillä on ollut Soneran valokuitu talossa 10 vuotta ja on ollut hyvä alusta saakka. Ethernet johto seinään ja yhteys toimii. Sähkökaapissa piti kytkeä ethernet-johto lähdöstä haluttuun valokuitupisteeseen. Langattoman verkon luon tavallisen reitittimen avulla ja koska en kannata langattomia verkkoja hartaasti niiden säteilyn takia, reitittimestä menee ethernet-johdot tietokoneisiin ja vakaa netti on päällä koko ajan kaikissa koneissa. Toki langatonta verkkoa käytämme myös välillä. Modeemi on aivan eri asia kuin reititin.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Telian markkinointi on törkeää
« Vastaus #9 : 26.11.20 - klo:19.01 »
Sonera on nykyään Telia.

Kyse on kait siitä että kaukomailta on hankittu halvalla modeemeja joita ei haluta heittää roskiin, kun niitä voi käyttää myös pelkkään reititykseen. Tai ei vain viitsitä opettaa myyjille että termeillä on väliä. Tai ajatellaan että termien erottelulla aiheutetaan hämmennystä. Halpoihin laitteisiin se kumminkin perustuu pohjimmiltaan.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Telian markkinointi on törkeää
« Vastaus #10 : 27.11.20 - klo:19.39 »
Jäi vielä tarkentamatta se mitä sanoin vastikkeeseen sisältyvästä perusnopeudesta. Minut siis neuvottiin tilaussivulle, jolla perusnopeus näkyi maksullisena, eli ei otettu huomioon sitä kuuluuko se vastikkeeseen juuri siinä osoitteessa johon tilausta ollaan tekemässä. Mutta törkeintä siinä oli se, että 100M:n liittymä esitettiin 0€:n hintaisena ja suosituimpana, ja sitten oli eri kohdassa "pieni präntti" jossa kerrottiin että 0€ koskeekin vain ensimmäistä kuukautta, oikeasti kyse on maksullisesta. Toisin sanoen esitettiin se maksuton perusnopeus maksullisena ja maksullinen nopeus 0€:n hintaisena. Melkoinen silmänkääntötemppu.

Edit: tai sitten muistan väärin ja se halvin oli 50M eikä perusnopeutta 10M ollut ollenkaan tilattavissa nopeuksissa. En jaksa enää tarkistaa.
« Viimeksi muokattu: 27.11.20 - klo:19.59 kirjoittanut AimoE »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Telian markkinointi on törkeää
« Vastaus #11 : 06.12.20 - klo:19.24 »
Sellainen mahdollisuus tuli tässä mieleen että edellisen asiakkaan tapa käyttää valokuituyhteyttä on saattanut vaikuttaa siihen mitä minulle tarjottiin. Hän oli iäkäs ja hänellä oli lankapuhelin ja sovitin jolla se kytkettiin verkkkoon, eikä hän käyttänyt yhteyttä laajakaistana ollenkaan. Kun minä tein haun saman osoitteen laajakaistasta, enkä ollut kirjautunut millään tunnuksella Telian sivustolle, nettisivu saattoi olettaa että olen se edellinen asukas. Siltikään en ymmärrä miksi xDSL-modeemia tarjottiin kun selvästi olin tilaamassa laajakaistayhteyttä.

annimonni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 303
    • Profiili
Vs: Telian markkinointi on törkeää
« Vastaus #12 : 15.12.20 - klo:09.18 »
Mitä eroa on modeemilla ja reitittimellä...?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Telian markkinointi on törkeää
« Vastaus #13 : 15.12.20 - klo:09.48 »
Mitä eroa on modeemilla ja reitittimellä...?
Modeemeissa on (yleensä?) aina reititinominaisuus mukana. Modeemi muuntaa tietoliikenteen laajan alueen WAN-verkon ja lähiverkon eli LAN-verkon välillä. WAN-verkkoja on ainakin neljänlaisia: lankapuhelinverkko, TV-kaapeliverkko, valokaapeliverkko ja mobiiliverkko. Taloyhtiön liittyminen valokaapeliin voidaan toteuttaa siten, että tietoliikenne tulee talojakamosta asuntoon asti edelleen TV-kaapelin tai lankpapuhelinkaapelin kautta, ja silloin asukas tarvitsee modeemin. Jos kaapelointi tehdään niin että asunnossa on ns. kotijakamo (yleensä eteisessä oven päällä tai vieressä ylhäällä), niin muunnos tehdään siellä kotijakamossa, eikä asukkaan tarvitse itse hankkia omaa modeemia. Silloin reititn riittää eikä sitäkään aina tarvita.

Edit:
Jatkoa: Kotijakamossa yhteys on kytketty oletuksena asunnon yhteen datapostorasiaan. Jos yhteyttä tarvitaan useammassa huoneessa, ja niissä kaikissa on datapistorasia, voidaan kotijakamoon lisätä LAN-reititin, jolla yhteys kytketään näihin huoneisiin. Toinen vaihtoehto on langaton eli WLAN-reititin. Silloin reititintä ei laitetan kotijakaamoon koska kuuluvuus useimmiten on sieltä huono. Reitiin kytketään siihen yhteen datapistorasiaan johon se jakamosta tulee, ja reititin sitten jakaa yhteyden langattomasti kaikille laitteille asunnossa. WLAN-reitittimessä on (aina?) myös LAN-reititin mukana, eli kytkennän voi silti tehdä myös LAN-kaapelilla, mutta laitteet siis kytketään reitittimeen eikä datapistorasiaan.

Reititintä ei tarvita ollenkaan, jos asunnosssa on vain yksi laite verkkoon kytkettäväksi tai jos tietokoneeseen konffataan WLAN niin että muut laitteet saavat yhteyden sen tietokoneen kautta.
« Viimeksi muokattu: 15.12.20 - klo:09.57 kirjoittanut AimoE »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: Telian markkinointi on törkeää
« Vastaus #14 : 15.12.20 - klo:18.01 »
Mitä eroa on modeemilla ja reitittimellä...?
Tiivistetysti ja hiukan kärjistetysti, mutta. Modeemin tehtävä on siirtää tietoa netistä edestakaisin (ns. WAN-liikenne = wide area network). 4G, 5G, ADSL tai vaikkapa valokuitu liittymä.

Reititin hallinnoi sinun sisäverkon tiedonsiirrot verkkokaapelilla tai langattomasti (LAN = local area network). Se ohjaa liikenteen myös tarvittaessa ed.mainitulle modeemille.

Kuluttajalaitteissa nuo on yleensä yhdistetty. En muista milloin olisin viimeksi nähnyt modeemin ilman reititintä. Niitä kyllä on. Kannattaa myös muistaa,että reititin taas välttämättä ei sisällä modeemi osuutta lainkaan. Se on itse asiassa todella yleistä.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Telian markkinointi on törkeää
« Vastaus #15 : 16.12.20 - klo:21.43 »
Kun on ollut ongelmia noiden modeemireititinwifi-laitteiden kanssa, niin ajattelin laittaa pelkän modeemin PLANET VC-231G ja sen perään jonkin reitittimen wifi-ominaisuudella. Siinä siis pelkkä siltaava modeemi ja sen jatkeena sitten eri kokkare, joka hoitaa sisäisen liikenteen kotona ja ulkoa päin vpn:llä.

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Telian markkinointi on törkeää
« Vastaus #16 : 16.12.20 - klo:21.54 »
Kun on ollut ongelmia noiden modeemireititinwifi-laitteiden kanssa, niin ajattelin laittaa pelkän modeemin PLANET VC-231G ja sen perään jonkin reitittimen wifi-ominaisuudella. Siinä siis pelkkä siltaava modeemi ja sen jatkeena sitten eri kokkare, joka hoitaa sisäisen liikenteen kotona ja ulkoa päin vpn:llä.

Mesh wifi kannattaa hommata, jos on yhtään isompi alue, mikä pitää kattaa. Esim Tp-linkin Deco sarjalaiset on ollut ihan mainioita kapineita.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Telian markkinointi on törkeää
« Vastaus #17 : 17.12.20 - klo:20.21 »
Mesh wifi kannattaa hommata, jos on yhtään isompi alue, mikä pitää kattaa. Esim Tp-linkin Deco sarjalaiset on ollut ihan mainioita kapineita.

Onneksi kyseessä on kerrostalokaksio ja olen pyrkinyt langallisiin yhteyksiin niissä laitteissa, jotka pysyvät paikoillaan. Mökillä Mesh olisikin oiva.

Muuten, miksi taulutelevisio pitäisi ripustaa seinään telineellä? 10 kiloinen pysyy hyvin rautalangallakin. Kuten raskas taulu yleensäkin.