Kirjoittaja Aihe: ubuntun käytöjärjestelmä usb tikulle  (Luettu 4670 kertaa)

peetee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
ubuntun käytöjärjestelmä usb tikulle
« : 22.11.20 - klo:17.55 »
Useiden epäonnistumisten jälkeen haluaisin rautalankamallin tikun osiomisesta ja grubin asentamisesta käyttöjärjestemää varten.
Tulin tähän avunpyyntöön siksi, että kun minulla on ollut ja on edelleenkin useita linuksia tikuilla eikä niiden asentamisista ole ollut ongelmia. Edellinenkin ubuntu 18.10 oli tikulla ja toimi hyvin. Poistin vahingossa sen ja nyt en ole onnistunut asentamaan 20.10 tikulle. Virhe tulee esille siten, että grub valikko avautuu mutta mitkään ubuntut eivät avaudu  kirjautumis- tai työpöytätilaan. Vain teksti UBUNTU ja ratas pyörivät aikansa ja ruutu pimenee.
Olen käyttänyt mm ubuntun versioita yli 10 vuotta mutta nyt kohtasin tämän ongelman. Siis miten osioidaan ja mihin grub?

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Vs: ubuntun käytöjärjestelmä usb tikulle
« Vastaus #1 : 22.11.20 - klo:19.40 »
Useiden epäonnistumisten jälkeen haluaisin rautalankamallin tikun osiomisesta ja grubin asentamisesta käyttöjärjestemää varten.
Laita tikku koneeseen, mihin haluat asentaa Ubuntun. Laita asennusmedia paikalleen, ja käynnistä kone ko. asennusmedialta.
Asenna käyttöjärjestelmä USB-levylle. Asenna grub asennetun ulkoisen median käynnistysosiolle. Yleensä esim. /dev/sdX,
ei siis /dev/sdX(numero).

PS. Muitakin vaihtoehtoja olisi, jos käytössäsi on useita Linux-jakeluja, medioita.
Aiheesta on palstalla käyty aiemminkin keskustelua...

peetee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: ubuntun käytöjärjestelmä usb tikulle
« Vastaus #2 : 23.11.20 - klo:14.01 »
Kiitos vastauksestasi! Valitettavasti  ohjeilla ei ollut vaikutusta ja samat ongelmat jatkuvat. Olisiko muita ohjeita.
Toinen asia jjoka tuli esllle oli ilmoitus kun kokeilin recovery toimintoa tuli   error communicating to TPM chip  .
olisiko vaikutusta asennuksen onnistumiseen

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: ubuntun käytöjärjestelmä usb tikulle
« Vastaus #3 : 23.11.20 - klo:19.25 »
Keskity ja seuraa ohjeita. Näin asennetaan Ubuntu USB-tikulle.

https://www.fosslinux.com/10212/how-to-install-a-complete-ubuntu-on-a-usb-flash-drive.htm

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Vs: ubuntun käyttöjärjestelmä usb tikulle
« Vastaus #4 : 23.11.20 - klo:23.19 »
Virhe tulee esille siten, että grub valikko avautuu mutta mitkään ubuntut eivät avaudu  kirjautumis- tai työpöytätilaan. Vain teksti UBUNTU ja ratas pyörivät aikansa ja ruutu pimenee.
Tarkempi kuvaus laitteestasi voi selventää ongelmaa.
Rattaan pyöriessä voisit painaa ESC-näppäintä. Jos käynnistyminen kuitenkin jatkuu, ilman turhia virheilmoituksia - pimenee näyttö. Tuo "pimennys" voi kestää jopa jonkin aikaa, ennenkuin graafinen sisäänkirjautumisruutu ilmestyy.
"Maltti on valttia..." (TM. Maltti ja Valtti).

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: ubuntun käytöjärjestelmä usb tikulle
« Vastaus #5 : 24.11.20 - klo:00.41 »
Minulla tulee isompien päivitysten jälkeen grubin virheilmoitus jonkun fileen puuttumisesta mutta olen löytänyt ratkaisun... minulla on biosin patteri ollut 'tyhjä' jo vuosia joten välillä pitää käynnistyksen yhteydessä mennä bios valikkoon ja muuttaa bootissa levyjen järjestystä, 3 levyä; 250GB, 500GB ja 250GB ovat tuossa järjestyksessä, vaihdan vaan 500GB levyn ensimmäiseksi ja boom, käynnistyy, pitäisi varmaan vaihtaa tuo biosin patteri mutta kun on aivan hirvee lorvikatarri päällä koko ajan :O  :o
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: ubuntun käytöjärjestelmä usb tikulle
« Vastaus #6 : 24.11.20 - klo:01.24 »
Minulla tulee isompien päivitysten jälkeen grubin virheilmoitus jonkun fileen puuttumisesta mutta olen löytänyt ratkaisun... minulla on biosin patteri ollut 'tyhjä' jo vuosia joten välillä pitää käynnistyksen yhteydessä mennä bios valikkoon ja muuttaa bootissa levyjen järjestystä, 3 levyä; 250GB, 500GB ja 250GB ovat tuossa järjestyksessä, vaihdan vaan 500GB levyn ensimmäiseksi ja boom, käynnistyy, pitäisi varmaan vaihtaa tuo biosin patteri mutta kun on aivan hirvee lorvikatarri päällä koko ajan :O  :o

Se ei edes maksa paljoa ja on helppo vaihtaa.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: ubuntun käytöjärjestelmä usb tikulle
« Vastaus #7 : 24.11.20 - klo:10.34 »
Kiitos vastauksestasi! Valitettavasti  ohjeilla ei ollut vaikutusta ja samat ongelmat jatkuvat. Olisiko muita ohjeita.
Toinen asia jjoka tuli esllle oli ilmoitus kun kokeilin recovery toimintoa tuli   error communicating to TPM chip  .
olisiko vaikutusta asennuksen onnistumiseen
Voit kokeilla Ubuntun asentamista ihan kovalevylle ja kopioida sen sitten tikulle. Asentaminen tikulle ja päivitykset siinä vievät aikaa varsinkin jos hidas tikku ja USB 2 paikassa liki mahdotonta. Ubuntu 20 kokeilematta, mutta vanhempi Ubuntu toimi nätisti kun tein mediakoneen asennuksesta kopion tikulle. Kopioinnin jälkeen toki /etc/fstab pitää korjata ja grub asentaa uudestaan chrootin alla. Chroot ei välttämätön, mutta itse olen tottunut tekemään niin.

Joissain asennusohjelmissa ollut vika tuon grubin asentamisessa. Pitäisi olla jo korjattu. Osiointiohjeita on paljon netissä. Itse lunttaan usein Gentoon asennusohjetta osioinnissa ja grubin asentamisessa.  Siinä kerrotaan hyvin MBR ja UEFI erot.

peetee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: ubuntun käytöjärjestelmä usb tikulle
« Vastaus #8 : 08.12.20 - klo:21.25 »
Jatkan ubuntun ongelmasta. Olen kokeillut eri ohjeiden perusteilla asentaa ubuntun versioita tikulle ja kaikkia niitä vaivaa samankaltainen ongelma. Käynnistäminen työpöytätilaan kestää useita kymmeniä  minuutteja. Kirjautumisen jälkeen kaikki toiminnat tulevat pitkän viiveen jälkeen. Olen päivittänyt ubuntun versiot päivitystoiminnalla, joka kesti melko kauan. En usko laitevikaan,  koska muut linuksit toimivat aivan normaalisti tikuilta. Onko ubuntussa jokin bugi, joka aiheuttaa nämä oireet ja millä komennoilla niitä voisi yrittää korjata. Kerrottakoon, että samassa koneessa on Win 10 64bit viimeisin versio asennettuna kovalevylle. Usb tikkuina käytän 3. versioita ja portteja, joten siitäkään se ei kiikasta   

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Vs: ubuntun käytöjärjestelmä usb tikulle
« Vastaus #9 : 08.12.20 - klo:21.47 »
Minkälainen kone sinulla on?
Kahvi on väkevin juomani

hegulix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: ubuntun käytöjärjestelmä usb tikulle
« Vastaus #10 : 08.12.20 - klo:23.16 »
Tikku ei ole minkäänlainen kovalevy, ei siis voi nopeuttakaan olettaa!
Jotenka
Hyvvää Sibben päivää kaikille!

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Vs: ubuntun käytöjärjestelmä usb tikulle
« Vastaus #11 : 09.12.20 - klo:01.39 »
... koska muut linuksit toimivat aivan normaalisti tikuilta.
Hienoa, jos muut Linux-jakelut toimivat koneessasi normaalisti. Josko sitten käyttäisit
jakelua, joka koneessasi toimii.
Voisit hieman valaista, mitkä Linux-jakelut koneessasi ovat asiallisesti toimineet Ubuntua
lukuunottamatta.
USB-väylä on toki hieman hidas käynnistettäessä, mutta kohtuullisesti käytettävissä.
Käytössäni oleva USB-3.0 -tikku vanhassa i386-koneessa (USB1, USB1.1, USB2.0 -väylässä?)
tuntuu tuskastuttavan hitaalta verrattuna onnistuneen asennuksen jälkeen kiintolevyltä.
Vastaava tikku toimii toki sutjakammin tehokkaammissa koneissa.

Lisäys: toki tiedän, ettei USB3-väylää tukeva muistitikku toimi nopeammin hitaammissa
väylissä, mutta jotenkin tuntuu, että USB2.x -väyläiset tikut olisivat jopa nopeampia
vanhemmissa väylissä. Toki kyseessä voi olla myös muistitikun laatu.
« Viimeksi muokattu: 09.12.20 - klo:01.46 kirjoittanut juyli »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: ubuntun käytöjärjestelmä usb tikulle
« Vastaus #12 : 09.12.20 - klo:07.00 »
Jatkan ubuntun ongelmasta. Olen kokeillut eri ohjeiden perusteilla asentaa ubuntun versioita tikulle ja kaikkia niitä vaivaa samankaltainen ongelma. Käynnistäminen työpöytätilaan kestää useita kymmeniä  minuutteja. Kirjautumisen jälkeen kaikki toiminnat tulevat pitkän viiveen jälkeen. Olen päivittänyt ubuntun versiot päivitystoiminnalla, joka kesti melko kauan. En usko laitevikaan,  koska muut linuksit toimivat aivan normaalisti tikuilta. Onko ubuntussa jokin bugi, joka aiheuttaa nämä oireet ja millä komennoilla niitä voisi yrittää korjata.

Paljonko koneessa on muistia, ja onko tikulle luotu asennuksen yhteydessä swap-osio tai -tiedosto? Swap kannattaa joko kytkeä kokonaan pois käytöstä tai korvata zram-swapilla. Voit tarkistaa muistin ja swapin tilanteen komennolla:

Koodia: [Valitse]
free
Kopioi listaus tänne, niin saadaan parempi kuva tilanteesta.


Oliko niin, että joskus aiemmin Ubuntu 18.10 toimi tikulta hyvin, mutta nyt asentamasi 20.10 hidastelee? Oletko kokeillut 20.04:ää?

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: ubuntun käytöjärjestelmä usb tikulle
« Vastaus #13 : 09.12.20 - klo:15.58 »
Käynnistäminen työpöytätilaan kestää useita kymmeniä  minuutteja. Kirjautumisen jälkeen kaikki toiminnat tulevat pitkän viiveen jälkeen. Olen päivittänyt ubuntun versiot päivitystoiminnalla, joka kesti melko kauan.

Mitä systemd-analyze blame kertoo?
Mahdollisuuksien mukaan ota pois se palvelu joka vie aikaa. veikkaisin, että apt tarkistaa päivityksiä ja ehkä lataa niitä taustalla.
Ehkä joku automaatti indeksoi tiedostoja. locaten päivitys hidastaa usein konetta

Tikulle kirjoittaminen voi olla hidasta, mikä tekee päivitykset hitaaksi ja samoin levyä käyttävät ohjelmat käynnistyvät hitaasti.

Käynnistys nopeutuu jos käyttää simppeliä työpöytää. OpenBox oma suosikki. Kevyt graafinen kirjautumisohjelma auttaa myös. Esim slim.
Toki graafisen kirjautumisen voi ohittaa - startx käynnistää kyllä työpöydän. Kun viimeksi käytin tikkua niin ihan USB 2 paikassa käynnistyi kohtuullisen nopeasti,
Tosin initrd oli poistettu ja muitakin nopeutuksia tehty. Osia systeemistä voi siirtää ram-levylle. Perusasennus ei kyllä paljoa tilaa vie nykylevyiltä. Hitaalla hd-levylläkin käyttö kestää.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: ubuntun käytöjärjestelmä usb tikulle
« Vastaus #14 : 01.01.21 - klo:16.18 »
Onko jokin erityinen syy sille, että haluat ajaa USB-tikulta? Näkisin, että virtualisointi käyttäen USB-3 / SSD -levyjä ei tarjoa mitään muuta kuin etua (paljon nopeampi, varmempi, levytilaa "rajattomasti", erilaiset skenariot tehtävissä kopio-koneilla, mahdollista arkistoida, mahdollista tehdä 100% backupit triviaalisti, virtuaaliraudan vapaampi konfigurointi, levyt ovat yhtä edullisia jne) ... ethän edes tarvitse ajoa useimmilta koneilta kirjoituksista päätellen (joka sekin onnistuu, mutta virtualisointisofta pitää asentaa näille muille koneille).

Itse olen käyttänyt eri jakeluilla VMwarea (15+ vuotta ilman mitään Windows Host ongelmia, joka on melko tavatonta softamaailmassa), mutta oletettavasti Oracle VirtualBox toimii myös ihan hyvin (kunhan selvittää itselleen miten kopiokoneet ja muut siirrot saa toimimaan VirtualBoxissa, VMwaressa ei tarvitse tehdä mitään). VMware Workstation Player on ilmainen omassa käytössä. Ubuntu 20.04 Hostissa näyttäisi viimeisin VMware olevan tukematon, mutta siitähän sinulla ei ollut kyse, koska Host on sinulla Windows.

KORJAUS: Toimiihan se 20.04 Hostissa, mutta VMware vain sekoilee ilmoituksissaan. Täällä on tästä kuitenkin pitkä ketju - tuloksena se, että lähtien Ubuntu 18.04-versiosta (jos puhutaan LTS versioista), NTFS ei toimi riittävän hyvin, jotta VMware toimisi tällaisesta tiedostojärjestelmästä. (Siis 16.04:ssä vielä toimii).
« Viimeksi muokattu: 15.02.21 - klo:14.03 kirjoittanut Ganymedes »