Kirjoittaja Aihe: Vakaa Linux jakeluversio todella vanhalle koneelle  (Luettu 11437 kertaa)

Sarliina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Vakaa Linux jakeluversio todella vanhalle koneelle
« Vastaus #60 : 29.10.20 - klo:23.49 »
Voisiko olla siitä että olen firefoxissa kaikki mahdolliset evästeet hyväksynyt.. mietin vaan kun tuossa oli win 7 ja se toimi moitteettomasti.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Vakaa Linux jakeluversio todella vanhalle koneelle
« Vastaus #61 : 30.10.20 - klo:06.14 »
Voisiko olla siitä että olen firefoxissa kaikki mahdolliset evästeet hyväksynyt.. mietin vaan kun tuossa oli win 7 ja se toimi moitteettomasti.

Jos ongelmia aiheuttaa firefox, niin vanhan profiilin voi poistaa käskyllä, jolloin kaikki kirjainmerkit ja selaushistoria tuhoutuuu ...
Koodia: [Valitse]
mv .mozilla .mozillamem

Jos se ei auttanut, niin takaisin saa seuraavalla käskyllä:
Koodia: [Valitse]
mv .mozillamem .mozilla

En ole testannut toimivuutta, joten omalla vastuullasi.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Vakaa Linux jakeluversio todella vanhalle koneelle
« Vastaus #62 : 31.10.20 - klo:12.29 »
Voiko vika kuitenkin olla käyttiksessä/tikussa jota olen käyttänyt asennusmediana molemmissa versioissa kun ei se usein (vielä ainakaan) tuota tee ja tuo tuuletin on kyllä putsattu ihan asianmukaisesti ainakin käsittääkseni, itse en ole yrittänyt edes  ;D

Kyllä se minun mielestäni voi johtua viellisesta tikustakin asentaessa. Minä tein yhden tikun, useita kertoja, ihan perus Ubuntusta ja aina kun sen käynnistää kokeilutilaan se toimii jotenkin ontuvalla tavalla, aina eri vikoja ei edes boottaa aina. Jos sen asentaisi niin varmaan olisi risa lopputulos, en ole asentanut. Toisella (siis fyysisesti toisella) tikulla ihan sama .iso taas toimii täydellisesti. Siksi epäilen, että asennustikussa saattaa olla vika, vaikka niihin on totuttu luottamaan.

Muistin kulutusta ja prosessorin kuormitusta on helppo seurata, siihen on useita apuohjelmia. Lubuntussa on muistaakseni ihan ylpäpalkkiin liitettävä prosessorin lämpötilan näyttö.

Muistitestihän meni läpi monta passia ilman virheitä. Niin meni minullakin takavuosina, mutta silti oli yksi muistikampa löysällä ja teki satunnaisia vikoja harvakseltaan. Tarvitsi vaan täräyttää sopivasti. Itse korjasin, (mutta se onkin vanha ammattini). Ja voi olla muutakin johdonpäätä löysällä liittimestään. Sellainen saataa olla peruja siitä "puhdistuksesta".

Muistiahan on po. laitteessa 4 GB. Kyllä sen pitää riittää näille kaikille Ubuntuille, mutta Xubuntu ja kumppanit jättävät resursseja hyötykäyttöön kun työpöytä ei vie kaikkea.

DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Sarliina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Vakaa Linux jakeluversio todella vanhalle koneelle
« Vastaus #63 : 01.11.20 - klo:15.38 »
Noniin nyt on uusi ongelma... Yritin kirjoittaa Ubuntu mate levykuvaa tikulle ja ilmoitti että:



Siinä siis vanha Lubuntun asennusmedia, jota yritän poistaa.

EDIT: nyt alkoi alustamaan kun otin tikun irti ja laitoin takaisin... Mystistä.
« Viimeksi muokattu: 01.11.20 - klo:16.10 kirjoittanut Sarliina »

Sarliina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Vakaa Linux jakeluversio todella vanhalle koneelle
« Vastaus #64 : 01.11.20 - klo:19.05 »
Noniin nyt on Ubuntu MATE asennettu ja toimii oikein nopeasti mutta: Ei suostu asentamaa paketinhallinta ohjelman kautta Google Chromea enkä osaa käyttää pääte-ohjelmaa. Joku viisaampi osaisi neuvoa?

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Vs: Vakaa Linux jakeluversio todella vanhalle koneelle
« Vastaus #65 : 01.11.20 - klo:21.08 »
Noniin nyt on Ubuntu MATE asennettu ja toimii oikein nopeasti mutta: Ei suostu asentamaa paketinhallinta ohjelman kautta Google Chromea enkä osaa käyttää pääte-ohjelmaa. Joku viisaampi osaisi neuvoa?
Google-Chrome -selain noudetaan Googlen sivuilta ja asennetaan dpkg-ohjelmalla.
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg -i Lataukset/google-chrome-stable*.deb Onnistunee myös graafisesti...
PS. Google-Chrome -selaimesta ei ole tarjolla versiota 32-bittisiin käyttöjärjestelmiin.

PPS.Kohtaamisiasi ongelmia on käsitelty jo pitkään.
Aloita uusi viesti, jos aihe ei enää liity suoranaisesti alkuperäiseen ongelmaasi: "Vakaa Linux jakeluversio todella vanhalle koneelle" !
« Viimeksi muokattu: 01.11.20 - klo:21.23 kirjoittanut juyli »