Voiko vika kuitenkin olla käyttiksessä/tikussa jota olen käyttänyt asennusmediana molemmissa versioissa kun ei se usein (vielä ainakaan) tuota tee ja tuo tuuletin on kyllä putsattu ihan asianmukaisesti ainakin käsittääkseni, itse en ole yrittänyt edes
Kyllä se minun mielestäni voi johtua viellisesta tikustakin asentaessa. Minä tein yhden tikun, useita kertoja, ihan perus Ubuntusta ja aina kun sen käynnistää kokeilutilaan se toimii jotenkin ontuvalla tavalla, aina eri vikoja ei edes boottaa aina. Jos sen asentaisi niin varmaan olisi risa lopputulos, en ole asentanut. Toisella (siis fyysisesti toisella) tikulla ihan sama .iso taas toimii täydellisesti. Siksi epäilen, että asennustikussa saattaa olla vika, vaikka niihin on totuttu luottamaan.
Muistin kulutusta ja prosessorin kuormitusta on helppo seurata, siihen on useita apuohjelmia. Lubuntussa on muistaakseni ihan ylpäpalkkiin liitettävä prosessorin lämpötilan näyttö.
Muistitestihän meni läpi monta passia ilman virheitä. Niin meni minullakin takavuosina, mutta silti oli yksi muistikampa löysällä ja teki satunnaisia vikoja harvakseltaan. Tarvitsi vaan täräyttää sopivasti. Itse korjasin, (mutta se onkin vanha ammattini). Ja voi olla muutakin johdonpäätä löysällä liittimestään. Sellainen saataa olla peruja siitä "puhdistuksesta".
Muistiahan on po. laitteessa 4 GB. Kyllä sen pitää riittää näille kaikille Ubuntuille, mutta Xubuntu ja kumppanit jättävät resursseja hyötykäyttöön kun työpöytä ei vie kaikkea.