Kirjoittaja Aihe: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS  (Luettu 3521 kertaa)

NiceMan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
Tällä hetkellä hyrrää Ubuntu 16.x LTS koneessa, aikoinaan aloitin 14.x versiolla mutta nyt mietin mitä hyödyn ja mitä häviän jos päivitän 16lts ->18 LTS:n ja ehkä sen jälkeen 20.x LTS joko alkaa olla toimivia ?

Käytis on omalla levyllä ja kaikki muu tuhka muilla joten isoa kadotusta ei tule jos päivitys jotain hukkaa ja on nyt varmuuskopiokin Ubuntusta kun vaihtoin vanhan tilalle uuden isomman levyn josta halutessa voi palata takaisin.

Mietin kun puhdasta asennusta en halua tehdä mutta uusin aina kiinostaa niin onko moni täällä päivitelly 16----- 20.x ?

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS
« Vastaus #1 : 31.08.20 - klo:20.53 »
Kyllähän nuo päivitykset yleensä onnistuvat, mutta itse tekisin ko. tilanteessa kuitenkin puhtaan 20.04 -asennuksen.

Uudempien versioiden hyödyt ja haitat... No, 16.04:n tuki loppuu 2021, joten on siitä ainakin se hyöty. Työpöytä vaihtui 18:04:n kohdilla Unitysta Gnome Shelliksi, joka on 20.04:ssä minusta jo oikein hyvä systeemi. Eikä 18.04:kään hassumpi ollut, sitä ennen oli vähän heikkoa. Peruskäyttäjälle on sinänsä aika sama, mikä versio siellä hyrisee, mutta 16.04:stä on jo hyvä hiljalleen siirtyillä eteenpäin. Viimeistään vuoden päästä.

MUOK: Unohtui ne oikeat hyödyt: 20.04:ssä on sisäänrakennettu tumma teema ja hyvännäköinen ikoniteema.  ;)
« Viimeksi muokattu: 31.08.20 - klo:20.55 kirjoittanut Eesaurus »

NiceMan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS
« Vastaus #2 : 31.08.20 - klo:21.01 »
Ok, katson jos uskalla klikata Uopdate to 18.x lts nappulaa =) Puhdasta asennus en lähde tekemään kun ole amatööri vielä ja jonkin verran systeemeitä rullailee.


Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS
« Vastaus #3 : 01.09.20 - klo:16.09 »
Suosittelin tekemään puhtaan asennuksen. Itsellä sama edessä. Yksi kone päivitetty 16 --> 20 ja toistaiseksi kaikki mennyt hyvin. Joitain ohjelmia voi kadota tai ne muuttuvat toisenlaisiksi. Käyttävät eri kirjastoja tai asetuksia. Itse en tykkää muutoksista. Isoja kirosanoja tulee jos lempiohjelma on kadonnut tai ei toimi. Loputtomasti ei voi roikottaa vanhaa mukana. Kaveri käyttää kai vieläkin Ubuntu 14 kun kirjanpito toimii siinä. Olen yrittnyt ehdottaa jos päivittäisi ja sitten takas se vanhempi Java minkä päällä kirjanpito on. Temppuilu voi autttaa, mutta lopulta vanhasta pitää luopua. Itsestäni tuli Unityn käyttäjä kun KDE sotkeentui. Nyt Unityn loppu häämöttää ja kun sen oppi perusasiat hoituu. LUbuntustakin on kadonnot LXDE. XUbuntu lienee pysynyt samana. Olen käyttänyt vähän. Itselle suuri ongelma on kun lempiohjelmani ei ole Ubuntu 20 pakettivarastossa. Ja olenhan käyttänyt sitä päivittäin jotain vuodesta 2004. 

NiceMan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS
« Vastaus #4 : 01.09.20 - klo:16.40 »
Muuten mutta olen amatööri, koneella pyörii muutama eri serveri, galleriaa etc. niin jaksa alkaa niitä uusiksi laittamaan =) Se on yksi ilta ja ohjelma kun menee mun kokemuksella.
Katsotaan mitä tapahtuu =)

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS
« Vastaus #5 : 02.09.20 - klo:00.42 »
Muuten mutta olen amatööri, koneella pyörii muutama eri serveri, galleriaa etc. niin jaksa alkaa niitä uusiksi laittamaan =) Se on yksi ilta ja ohjelma kun menee mun kokemuksella.
Katsotaan mitä tapahtuu =)
Itse teen yleensä uuden asennuksen, SSD-levylle mahtuu yleensä useampi asennus. Jos yksi menee jostain syystä rikki, niin on jotain varalla. 4 vuotta pitkä aika ja jos päivitys ei toimi pitää palata vanhaan (varmuuskopio) tai asentaa puhtaasti. Toki voit kopioida systeemin toiselle levylle ja päivittää. Ja sitten päivitää toisen kerran. Siinäkin kuluu aikaa. Omassa käytössä 20 tuntuu paremmalta kuin 18. Pisin asennus itsellä on nyt vuodelta 2013, mutta se onkin jatkuvasti päivittyvä jakelu mikä tuo omat murheensa. Konekin vaihtunut välillä. Pitkäaikainen asennus on mahdollinen jos ei tykkää asennella kaikkea uusiksi.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS
« Vastaus #6 : 02.09.20 - klo:05.51 »
...
 jos päivitys ei toimi pitää palata vanhaan (varmuuskopio) tai asentaa puhtaasti.
...

Koskeeko päivitys erilliseen /home -osioon?
Eli onko riskiä että jotain menettää jos vain päivitys sekoaa. (Paitsi aikaa ...)

NiceMan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS
« Vastaus #7 : 02.09.20 - klo:14.33 »
Tulipa päivitettyä nyt 18.x lts versioon ja kaikki muut toimii mutta mun musiikki serveri lopetti toiminnan eli onneksi vain yksi korjatta vika tai vian löytäminen.

HTTP ERROR: 503

SERVICE_UNAVAILABLE

RequestURI=/index.view

Powered by jetty://

Eli kyseessä subsonic eli jos jollain tietoa niin saa kertoa jos en vastausta löydä googlella ennen sitä.

NiceMan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS
« Vastaus #8 : 02.09.20 - klo:16.08 »
Tämäkin lähti toimimaan kun instlloi uusiksi vanhan päälle =)

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS
« Vastaus #9 : 02.09.20 - klo:16.24 »
Tämäkin lähti toimimaan kun instlloi uusiksi vanhan päälle =)

Onko tuo pakettivarastosta vai muualta?

NiceMan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS
« Vastaus #10 : 02.09.20 - klo:17.00 »
Wget komennolla otin uusimman. Googletin ohjee =)

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS
« Vastaus #11 : 03.09.20 - klo:20.49 »
subsonic itselle vieras. Tutumpia vaikka Kodi ja mpd. Liki kaiken saanee nykyään selaimeen, mutta tykkään vielä käyttöliittyästä joka tehty vaikka musan toistoon.

NiceMan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS
« Vastaus #12 : 03.09.20 - klo:21.20 »
subsonic oli eka mitä kokeilin, klik klik ja oli toiminassa, helppo ja kevyt.
Tämän tein vain takia että voin soittaa musiikki kirjastoani autossa ilman että raahaan sitä mukana ja plussana voin editoida soittolistoja kotona ja ne päivittyy autoon.
Miinus puolena että kehitys loppunut. En käytä videoiden toisoon, muutamia musiikkia videoita on mutta ei montaa.
Plexiä kokeilin ja ei ollut mun mieleen, tai en osannut saada toimimaan...

Kodia en ole testannut, ehkä voisi kurkata kun nyt ei lopu levy tila heti niin voi laitella mitä ihmeelisiä asioita kokeiluun =)


tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS
« Vastaus #13 : 04.09.20 - klo:07.58 »
Itse olen aika samalla tasolla Linuxin kanssa, eli osaan käyttää ja osaan googlata, mutta syvempi ymmärrys puuttuu. Versiopäivityksestä sanoisin, että joka kerran jokin on mennyt rikki, mutta kyllä ne kaikki on saatu googlailemalla kuntoon isomman tai pienemmän riesan kautta. Eli sanoisin, että Ubuntun päivityksissä on kiistatta haasteita, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä, eikä se todellakaan ole syy jättää päivittämättä. Ei oikein voi etukäteen arvioida mikä juttu milläkin kertaa laukeaa ja siihen vain pitää valmistautua.

Eli mene vaan 20.04 versioon jahka olet haukannut hieman happea 18.04 kanssa.

Se mitä itse vastustan isosti on täällä foorumeilla usein nähtävä kysymys - äänet eivät kuulu 14.10 versiossa tai verkko pätkii 16.04 versiossa. Siihen aina oikea vastaus on, että yritä uudemmalla ja jos se reistaa siinä niin sitten meillä on korjaamaton bugi. On täydellisen turhaa takertua vanhaan versioon ja taistella jonkun ongelman kanssa siellä, jos uudempi versio olisi kokeiltavissa saman tien se pitää aina ensin kokeilla.

NiceMan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS
« Vastaus #14 : 04.09.20 - klo:09.34 »
Menin eilen illalla jo 20.x lts versioon ja kaikki toimii 99%:sti ainut tunnettu "bugi" on tuo samban jako homma joka ei juttele win10:n kanssa joka kait johtuu että vanhempi 1.x on jätetty pois...
Suorat polut toimii mutta muuten ei näy verkossa...

https://askubuntu.com/questions/1229929/cant-acces-nas-anymore-after-upgrading-to-20-04

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS
« Vastaus #15 : 04.09.20 - klo:09.51 »
Menin eilen illalla jo 20.x lts versioon ja kaikki toimii 99%:sti ainut tunnettu "bugi" on tuo samban jako homma joka ei juttele win10:n kanssa joka kait johtuu että vanhempi 1.x on jätetty pois...
Suorat polut toimii mutta muuten ei näy verkossa...

https://askubuntu.com/questions/1229929/cant-acces-nas-anymore-after-upgrading-to-20-04

Kyllä Samba minulla toimii Ubuntu 20:n ja windows10:n välillä. Polkua ei enää saa näkyviin vain kirjoittamalla polku resurssienhallintaan, vaan Win10:ssä yhteys täytyy luoda pikkuisen pidemmän kaavan mukaan:

Avaa Resurssienhallinta, täppää hiiren kakkospainikkeella kohdetta "Tämä tietokone" ja valitse "Yhdistä verkkoasemaan". Avaa "Muodosta yhteys verkkosivustoon, jota voit käyttää tiedostojen ja kuvien tallentamiseen". Täppää Seuraava, valitse "Valitse haluamasi verkkosijainti", täppää Seuraava, syötä Samba-jaon polku UNC-muodossa eli \\kone\\palvelu ja odota hetki. Syötä käyttäjätunnus ja salasana. Nyt yhteys muodostuu, ja voit liittää pikakuvakkeen pikakäyttöön. Verkkosijainnin nimi on aika pitkä, se kannattaa muokata.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS
« Vastaus #16 : 04.09.20 - klo:10.46 »
Menin eilen illalla jo 20.x lts versioon ja kaikki toimii 99%:sti ainut tunnettu "bugi" on tuo samban jako homma joka ei juttele win10:n kanssa joka kait johtuu että vanhempi 1.x on jätetty pois...

Ja tämän pystyi muistaakseni Windowsin rekisterissä muuttamaan takaisin tuetuksi - tai sitten se tyrmättiin lopullisesti, jossain Windows päivityksessä


timo

NiceMan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS
« Vastaus #17 : 04.09.20 - klo:18.57 »
Kokeiltu, ei auta... No muutama juttu kokeilematta

NiceMan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivittäminen 16.x -> 18.x ->20.x LTS
« Vastaus #18 : 19.09.20 - klo:21.31 »
Kaikki saatu toimimaan, Samba etc. ja isoin muutos jonka näkee winukan puolelta on että tuntuu Samban jako olevan nyt 2x nopeampi, tuntuu että levyt olisi omalla koneella vaikka ovat piuhan päässä piilossa =)

TW vaihtui NoMachineen samalla.