Haluaisin erityisesti tietoa siitä, mitä tämä herja puuttuvasta symbolitaulusta tarkoittaa. Jos symbolitaulu puuttuu, niin miten sen voisi saada ladattua koneeseen, jotta kaikki herjat viimein loppuisivat?
Grubin "No symbol table" -virheilmoitus johtuu ymmärtääkseni siitä, että Grubin alkulataaja ei löydä seuraavan latausvaiheen tiedostoja. Se taas johtuu usemmiten siitä, että käynnistettävän järjestelmän GRUB ei ole asentunut oikeaan paikkaan, vaan kone käynnistyy jollain vanhemmalla, aiemman Linux-asennuksen Grub-lataajalla. Samasta syystä johtuu myös tämä aloitusviestin fataalimpi virhe, eli päivityksessä Grub ei ole onnistunut asentamaan alkulataajaa vieläkään oikeaan paikkaan, mutta nyt yhteensopivuusongelma estää käynnistymisen kokonaan.
Boot Repair luultavasti korjaa vian, mutta voi olla, ettei Grub jatkossa edelleenkään päivity oikein, vaan lataaja päätyy jollekin toiselle levylle kuin miltä bios käynnistää koneen. Tämän voi korjata määrittämällä kohdelevyt uudelleen grub-paketin asetuksissa:
Perinteisessä MBR-asennuksessa:
sudo dpkg-reconfigure grub-pc
UEFI-järjestelmässä:
sudo dpkg-reconfigure grub-efi-amd64
Vika selvisi ohjeiden avullaTämä viimeinen selitys auttoi minua korjaamaan vian hyvin helposti. Normaalisti olen asentanut käynnistyslataajan Linux-levylle, joka on koneissani ollut kovalevy SDB. Boottausjärjestykseksen olen aina valinnut niin, että Linux-levy boottaa ensiksi. Toukokuussa uuden käyttöjärjestelmän asennuksen aikana jo havaitsin, että GRUB asentuikin levylle SDA eli WIN7 levylle, koska en asennusvalikoista löytänyt kohtaa, jossa olisi voinut valita sen, mille levylle GRUB laitetaan. Kun kokeilin konetta asennuksen jälkeen, niin se toimi muuten normaalisti, mytta GRUB-taulun jälkeen kone herjasi puuttuvasta symbolitaulusta. Koska kone toimi muuten hyvin, niin en silloin tutkinut asiaa sen enempää.
Toissa iltana suoritettu GRUB2 päivitys teki ilmeisesti muutoksia levylle SDA, jolloin kone lakkasi toimimasta. Koska Linux-kovalevy SDB oli valittu boottausjärjestyksessä ensimmäiseksi, niin kone ei osannut lähteä käyntiin. Tänään vaihdoin boottausjärjestystä niin, että WIN7-levy eli SDA boottaa ensiksi, ja sen jälkeen kone alkoi toimia normaalisti. Sekä Mint 19.2 että WIN7 lähtevät hyvin käyntiin, eikä mitään herjoja puuttuvasta symbolitaulusta enää tule missään vaiheessa.
Kiitokset kaikille viisaille UBUNTU-miehille hyvistä ohjeista. Kysyisin kuitenkin lopuksi vielä sitä, miten ihmeessä kone kähti käyntiin toukokuusta tähän viikkoon asti, vaikka boottausjärjestys oli SDB ennen SDA:ta ja GRUB oli kuitenkin asentunut levylle SDA. Miten ihmeessä GRUB saattoi mitenkään toimia?
Koska kone toimii nyt normaalisti, niin kannattaako minun enää tehdä siihen mitään muutoksia? Ei kai siitä mitään haittaa ole, vaikka GRUB onkin asennettu WIN7 levylle.
*) Lisäkysymys lauantai-iltana:
Tänä iltana tuli taas lisää päivityksiä. Asensin kaikki muut päivitykset, mutta GRUB2 päivitystä en asentanut. Voisivatko viisaat UBUNTU-miehet kertoa minulle, voinko asentaa GRUB2 päivityksen ilman pelkoa siitä, että koneeni menee taas sekaisin?