Kirjoittaja Aihe: Miten saisi työpöytien vaihdon pois hiirtä liikuttaessa?(RATKAISTU)  (Luettu 1333 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Miten saisi työpöytien vaihdon pois hiirtä liikuttaessa? Olen kyllä yrittänyt jäljittää, mikä sen aiheuttaa. Onko syyllinen "sivutin", joka on alapalkissa ja näyttää työpöydät pieninä ruutuina. Minä vaihdan työpöytää joko pikanäppäimellä tai klikkaamalla sivuttimesta haluamaani työpöytää. Minulla on niitä neljä -- kaksi ylhäällä ja kaksi alhaalla.

Jostain syystä liikuttaessani hiirtä työpöytä vaihtuu välillä itsestään. Kubuntu on loistava käytöjärjestelmä, mutta siinä on valtavasti asetuksia. Minulla voi tietenkin olla joku asetus väärin tai oletusasetuksena. Jotkut käyttäjät varmasti tykkäävät vaihtaa työpöytää hiirellä. Minulle riittää näppäinkomentojen lisäksi hiiren veto kulmaan, jolloin saan kaikki avoimet ikkunat näkyviin ja klikkaamalla jotain niistä siirryn ikkunan työpöydälle.

Siis miten saisin kontrolloimattoman vaihdon pois?
« Viimeksi muokattu: 06.07.20 - klo:20.42 kirjoittanut Pontus12 »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Miten saisi työpöytien vaihdon pois hiirtä liikuttaessa?
« Vastaus #1 : 06.07.20 - klo:09.11 »
Mene asetuksiin työpöydän kontekstivalikosta, valitse Hiiren toiminnot -välilehti ja poista hiiren rullan toiminto.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Miten saisi työpöytien vaihdon pois hiirtä liikuttaessa?
« Vastaus #2 : 06.07.20 - klo:11.15 »
Kiitos paljon. Tämä helpotti, kun olen tottunut käyttämään pikanäppäimiä työpöytää vaihtaessa.

Kuitenkin jonkun ajan päästä, kun liikutin hiirtä kolmostyöpöydältä ulkoisessa monitorissa läppärin monitoriin ja takaisin, työpöytä vaihtui ensin neloseen ja sieltä se hyppäsi kakkoseen. Eli jotain hiiri tekee edelleen ilman lupaa. Voisikohan olla, että ulkoinen monitori sekoittaa kuvion. En siis klikannut kertaakaan hiirellä, joten vaihtuminen ei voinut mielestäni johtua siitä.
« Viimeksi muokattu: 06.07.20 - klo:11.26 kirjoittanut Pontus12 »

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Miten saisi työpöytien vaihdon pois hiirtä liikuttaessa?
« Vastaus #3 : 06.07.20 - klo:14.30 »
Työpöydän vaihto näytön reunalla ei pitäisi olla oletuksena päällä. Katso kuitenkin mitä on valittuna. Löytyy (18.04) ”järjestelmäasetukset”, ”työpöydän toiminta”, ”näytön reunat” ja sieltä ”vaihda työpöytää näytön reunalla”. Muistaakseni on samoin uudemmissakin. Jos se ei ole valittuna, niin kannattaa laittaa se päälle ja uudelleen pois.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Miten saisi työpöytien vaihdon pois hiirtä liikuttaessa?
« Vastaus #4 : 06.07.20 - klo:16.44 »
Kuitenkin jonkun ajan päästä, kun liikutin hiirtä kolmostyöpöydältä ulkoisessa monitorissa läppärin monitoriin ja takaisin, työpöytä vaihtui ensin neloseen ja sieltä se hyppäsi kakkoseen. Eli jotain hiiri tekee edelleen ilman lupaa.

Ettei hiiri ollut tehtävienhallinnan yllä? Siinä on vielä erillinen asetus, johon pääsee sen omasta kontekstivalikosta.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Miten saisi työpöytien vaihdon pois hiirtä liikuttaessa?
« Vastaus #5 : 06.07.20 - klo:20.41 »
Kiitos. Otin kruksin pois asetusten kohdasta "Vaihda tehtävää hiiren rullalla". Ehkä työpöydät pysyvät nyt paikallaan ja ja minä vaihdan pikanäppäimillä tai viemällä hiiren yläkulmaan klikkaamalla haluamaani ohjelmaa.