Kirjoittaja Aihe: Uuden näytönohjaimen hankinta NVIDIA:sta --> AMD:hen  (Luettu 2960 kertaa)

Saukk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Hei,
Olen hankkimassa uutta näytönohjainta. Vanhani on Asuksen GT 730  4GB. Ongelma on siinä, että tuo näytönohjain ei pysty 4k-resoluutiota pukkamaan, niin tämän johdosto olen vaihtamassa toiseen. Olen katsonut AMD leiriä juurikin noiden avointen ajutien takia. Olisiko jotain suosituksia näytönohjaimesta AMD:n puolella? Olen katsonut RX 570 ja RX 5500 XT välillä.  Tietenkin vielä kiinnostaa tuo tukiaika, että miten kauan voi olettaa, että näytönohjain saa ajuripäivityksiä.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Uuden näytönohjaimen hankinta NVIDIA:sta --> AMD:hen
« Vastaus #1 : 05.07.20 - klo:19.52 »
Jos tosiaan katselet AMD:n puolelta näyttiksiä, niin siinä tuskin tukiaika tulee vastaan, kun ajurit ovat avoimia eli yhteisön tuottamia.

Itse olen siirtymässä takaisin Nvidian leiriin, ja olen luopumassa (luultavasti mallinumeroni on Radeon RX 560 tai Radeon RX 550), vaikka ei siinä varsinaisesti ole ongelmia ollut, mutta tehot ovat jääneet vain keskinkertaisiksi.

Joku saa tästä 30 €:lla näyttiksen(+ postit), mutta ymmärsin, että olet hakemassa tätä parempaa (siis tehokkaampaa) näyttistä.

En tosin tiedä maksimiresoluutiota näyttiksestäni, mutta voin testata tällä näytöllä:
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/154993/q3279vwfd8/aoc-31_5-q3279vwfd8-wqhd-monitori-musta-hopea
(luultavasti se on sama näyttö).



Saukk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Uuden näytönohjaimen hankinta NVIDIA:sta --> AMD:hen
« Vastaus #2 : 06.07.20 - klo:14.55 »
Lainaus
Jos tosiaan katselet AMD:n puolelta näyttiksiä, niin siinä tuskin tukiaika tulee vastaan, kun ajurit ovat avoimia eli yhteisön tuottamia.

Itse olen siirtymässä takaisin Nvidian leiriin, ja olen luopumassa (luultavasti mallinumeroni on Radeon RX 560 tai Radeon RX 550), vaikka ei siinä varsinaisesti ole ongelmia ollut, mutta tehot ovat jääneet vain keskinkertaisiksi.

Joku saa tästä 30 €:lla näyttiksen(+ postit), mutta ymmärsin, että olet hakemassa tätä parempaa (siis tehokkaampaa) näyttistä.

En tosin tiedä maksimiresoluutiota näyttiksestäni, mutta voin testata tällä näytöllä:
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/154993/q3279vwfd8/aoc-31_5-q3279vwfd8-wqhd-monitori-musta-hopea
(luultavasti se on sama näyttö).

Joo olen hankkimassa tehokkaampaan näytönohjainta. Onko muilla kokemuksia AMD:n näytönohjaimista? Tässä nvidiassa on ainakin sellaisia ongelmia ollut, kun ubuntussa tulee joku tietty ajurversio NVIDIA:lle, niin työpöytä menee solmuun.
Joten jos tälläisiä kokemuksia ei ole AMD:n käyttäjillä, niin olisi mukava kuulla?

Tuosta ajurituesta sen verran, että jos näytönohjain on tarpeeksi vanha, niin kyllä ne sen ajurituen ottaa pois, jossain vaiheessa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Uuden näytönohjaimen hankinta NVIDIA:sta --> AMD:hen
« Vastaus #3 : 06.07.20 - klo:15.42 »
Tuosta ajurituesta sen verran, että jos näytönohjain on tarpeeksi vanha, niin kyllä ne sen ajurituen ottaa pois, jossain vaiheessa.

En ehkä murehtisi kovin paljon 20 vuoden kuluttua mahdollisesti tapahtuvaa ajurituen lakkauttamista. Ubuntussa on edelleen toimivat ajurit monille 90-luvulla julkaistuille näytönohjaimille. Toki osa nykyisistä työpöytäjärjestelmistä ja sovelluksista ei käytännössä toimi niillä grafiikkapiirin teknisten rajoitusten vuoksi, mutta yksinkertaisemmilla ikkunamanagereilla voi edelleen käyttää vanhaakin rautaa.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Uuden näytönohjaimen hankinta NVIDIA:sta --> AMD:hen
« Vastaus #4 : 06.07.20 - klo:16.16 »
Tässä nvidiassa on ainakin sellaisia ongelmia ollut, kun ubuntussa tulee joku tietty ajurversio NVIDIA:lle, niin työpöytä menee solmuun.
Joten jos tälläisiä kokemuksia ei ole AMD:n käyttäjillä, niin olisi mukava kuulla?

Olettaisin, ettei AMD:n kanssa vastaavaan helposti törmää, koska avoin koodi. Omista kokemuksista en oikein osaa puhua, koska vajaan vuoden vasta olen ollut AMD:n leirissä (RX 570), mutta ainakin sen ajan on ollut 100% ongelmatonta kyytiä. Sen verran hämäriä jakeluita tulee välillä käyteltyä, että luultavasti Nvidian (suljetun ajurin) kanssa olisin toisinaan pulassa ollut, mutta tämä Radeon on ollut täysin huoleton ja vakaa. Eikä ajurin asentelusta tarvitse huolehtia, on kernelissä valmiina.

On Linuxille AMD:n suljettukin ajuri olemassa, mutta ymmärtääkseni se ei ole yhtään parempi.

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Vs: Uuden näytönohjaimen hankinta NVIDIA:sta --> AMD:hen
« Vastaus #5 : 07.07.20 - klo:08.39 »
Kumpaa kannattaa suosia, Nvidiaa vai AMD:tä, jos haluaa pelailla Linux koneella nykypäivänä? Nvidiassa pelaaminen vaatinee suljetun ajurin käyttöä? Miten on AMD:n laita?
« Viimeksi muokattu: 07.07.20 - klo:08.41 kirjoittanut samihs72 »
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Uuden näytönohjaimen hankinta NVIDIA:sta --> AMD:hen
« Vastaus #6 : 07.07.20 - klo:10.24 »
Kumpaa kannattaa suosia, Nvidiaa vai AMD:tä, jos haluaa pelailla Linux koneella nykypäivänä? Nvidiassa pelaaminen vaatinee suljetun ajurin käyttöä? Miten on AMD:n laita?

AMD toimii avoimilla ajureilla. Pelaaminen onnistuu ihan mukavasti molempien leirien näytönohjaimilla:

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=navi-august-2019&num=1
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=radeon-xplane-vulkan&num=2

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Uuden näytönohjaimen hankinta NVIDIA:sta --> AMD:hen
« Vastaus #7 : 07.07.20 - klo:18.45 »
Kumpaa kannattaa suosia, Nvidiaa vai AMD:tä, jos haluaa pelailla Linux koneella nykypäivänä? Nvidiassa pelaaminen vaatinee suljetun ajurin käyttöä? Miten on AMD:n laita?

NVidiaa. Esim Steam  surveyn perusteella 10 suosituimman  kortin joukossa on vain yksi AMD ja se löytyy sieltä sijalta 9 tai 10.
« Viimeksi muokattu: 07.07.20 - klo:18.47 kirjoittanut matsukan »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Uuden näytönohjaimen hankinta NVIDIA:sta --> AMD:hen
« Vastaus #8 : 22.10.20 - klo:18.47 »
NVidiaa itse olen suosinut. Joskus ollut ongelmaa kahdella näytöllä. Työpöytää vaihtamalla siitäkin pääsin kunnes bugi korjattiin. Wayland tuki itselle vielä arvoitus. En käytä kun ei toiminut. OpenCL toimii hyvin samoin leffojen rautapurku. AMD lienee kuronut rakoa umpeen. Selaimet hieman ongelmallisia  saada niissä videon rautapurku toimimaan.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Uuden näytönohjaimen hankinta NVIDIA:sta --> AMD:hen
« Vastaus #9 : 22.10.20 - klo:20.05 »
AMD:tä kannattaa suosia minusta enemmän nykyään.  Seuraavaan koneeseen laitan lähes varmasti seuraavien takia. Linux ajurit on käsittääkseni merkittävästi paremmat nykyään ja toisekseen suorituskyky on mm. CAD ohjelmissa parempi. Mielenkiinnolla odottelen miten hinnat ohjaimilla muuttuu kun AMD kohta julkaisee heidän uusimman uutuuden.