Kirjoittaja Aihe: Mitä Linuksilla pystyy tekemään, jota ei Windowsilla pysty ?  (Luettu 9231 kertaa)

Jagster

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 90
    • Profiili
OT, mutta iiri on kadonnut Irlannista yhtä paljon tai vähän kuin ruotsi Suomesta.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Suomessa puhutaan käsittääkseni neljää saamen kieltä. Tuottaa kustannuksia kunnalle kun kerran juttelin
pohjoisesta kotoisin olevan  kanssa.
Puhutaan mitä puhutaan, mutta kuntien ja valtionkin velvollisuus on palvella kolmella eri saamen kielellä. (Alkuaan saamenkielet lisättiin kielilakiin ja samalla lisättiin myös suomalainen viittomakieli, joka kuitenkin hyvin pian pudotettiin laista pois. Myöhemmin on samen keliet siirretty erilliseen saamen kielilakiin.)

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Islanti (tietenkin) löytyy ja yhdeksän (9) erilaista saamen kieltä.

Minulla on Windowsissa aina näppäimistönä/syöttökielenä Finnnish Saami (FIS) vaikka kuinka yritän palauttaa sen tavalliseksi suomeksi. Ei se mitään haittaa, mutta näyttää hassulta kellonajan vieressä :-)

Eli kuten Eesaurus totesi kyllä siellä jotain saamea windows 10 luuraa myös.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
HandBrake ei kuulu Windowssiin

Ajattelin Windowssia noin perusasennuksen jäljiltä. En ajatellut tätä Ubunturiippuvaisena ketjuna.

Jos Windowsin kohdalla halutaan rajata noin tarkasti niin pitäisikö tässä myös ajatella, että se Linux on vain se kerneli?

Edit:
Vaikka et minulle vastannutkaan niin kohdan "ftp-palvelinkin asentuu hetkessä jos ei valmiina." perusteella ymmärrän miten tämä vertailu tehdään. Toiseen ei saa asentaa ja toiseen saa asentaa ja sitten vertaillaan.
« Viimeksi muokattu: 24.07.20 - klo:07.13 kirjoittanut Whig »
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Jos Windowsin kohdalla halutaan rajata noin tarkasti niin pitäisikö tässä myös ajatella, että se Linux on vain se kerneli?

Itse aloin eilen pohtia tuota samaa - mikä on osa linuxia ja mikä on osa windowsia.

Ehkä se oikein muoto tälle kysymykselle - "mitä sellaista voit kohtuu helposti tehdä linuxilla mitä et oikein millään pysty windowsilla tekemään?" Ja sellaisia asioita varmasti on, eli minusta kysymys asettuu siihen mikä toiminto on windowsissa ohjelmiston tekijän vinkkelistä estetty, mutta linux puolella kyseinen toiminnallisuus on mahdollistettu, kun joku sitä kerran kaipaa.

Se on ehkä se olennaisin pointti, eli Windows maailmassa on paljon mahdottomia asioita, joihn ei ole välttämättä mitään keinoa. Linux maailmassa liki kaikki on mahdollista, mutta toki osassa asiosta vaikeusaste kasvaa sitten roimasti.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Se on ehkä se olennaisin pointti, eli Windows maailmassa on paljon mahdottomia asioita, joihn ei ole välttämättä mitään keinoa. Linux maailmassa liki kaikki on mahdollista, mutta toki osassa asiosta vaikeusaste kasvaa sitten roimasti.
Windows maailmaan on tullut  paljon ominaisuuksia jotka olleet kauan Linuxissa. Levykuvan liittäminen tiedostojärjestelmmän on ennen vaatinut erillisen ohjelman. Keskitetylle paketinhallinnalle on vastine. Käyttöoikeuksien muokkaaminen Linuxissa melko helppoa. Linuxissa on pääkäyttäjän ohjelmat eri polussa.  Linuxissa voit tehdä chrootin toiseen järjestelmään. Itse päivittelen välillä toista systeemiä chrootin alla. Miten chroot vankila tehdään Windowssissa? Miten windowssissa luetaan laitteesta? Esim levykuva syntyy helposti cat /dev/sdd1 > levy.iso. On mahdollista lukea tai kirjoittaa tiettyä kohtaa levystä. Esim boot-sektorin kopionti. ssh, curl, wget, rsync ihan kivoja apuohjelmia. ftp-palvelinkin asentuu hetkessä jos ei valmiina.