Kirjoittaja Aihe: Kuvien käsittelystä  (Luettu 1809 kertaa)

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Kuvien käsittelystä
« : 23.05.20 - klo:23.28 »
Olen ladannut digikamerasta kuvia Xubuntu-koneelle. Olen käsitellyt jotakin kuvaa yksinkertaisesti suurentamalla sitä Gtrl-panikkeella ja samalla myös +-painiketta painelemalla. Eli suurentanut kuvaa. Kun kuva on ollut mielestäni hyvin sommiteltu hiirellä siirtelemällä, olen ottanut siitä kuvakaappauksen. Olen näin tekemällä saanut paremmalta näyttävän kuvan. Mutta ihmetystä on tuottanut se, että alkuperäisen kuvan ja kuvakaappauskuvan tiedostokoko on muuttunut. Ja se tässä on ihmeellistä, että kuvakaappauskuva tiedostokooltaan nyt suurempi. Alkuperäisen kuvan koko on 777,3 Kt ja kuvakaappauskuvan koko on 2,2 Mt. Miten tämä on mahdollista, kun tavallaanhan kuva pieneni alkuperäiseen verrattuna? Eli tässä mielestäni tein samalla tavalla, jos olisin kuvaa leikannut kuvankäsittelyohjelmalla. Suurempi kuvakoko vie enemmän tallennustilaa.
« Viimeksi muokattu: 24.05.20 - klo:02.23 kirjoittanut makel58 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kuvien käsittelystä
« Vastaus #1 : 24.05.20 - klo:02.41 »
Kuvakaappaukset tallentuvat PNG-formaatissa, joka on häviötön, eikä pysty pakkaamaan valokuvia yhtä pieneen tilaan kuin JPEG.

Kuvankäsittelyyn ja rajaamiseen suosittelisin kyllä jotain oikeaa kuvankäsittelyohjelmaa. Kelpaisiko Gimp, vai kaipaatko jotain yksinkertaisempaa?

dhara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Kuvien käsittelystä
« Vastaus #2 : 24.05.20 - klo:09.01 »
Minuakin kiinnostaisi kuvien käsittely. Gimp on kyllä varmasti hyvä ohjelma, mutta vaikea käyttää ensikertalaiselle.
Jokin yksinkertaisemmalla olisi hyvä aloittaa.
Onko ehdotuksia?

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Kuvien käsittelystä
« Vastaus #3 : 24.05.20 - klo:09.56 »
En tiedä onko yksinkertaisempi, mutta toinen kuvankäsittelyohjelma, joka on varteen otettava vaihtoehto Gimp:lle, on krita.

pinux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
    • Profiili
Vs: Kuvien käsittelystä
« Vastaus #4 : 24.05.20 - klo:10.00 »
Photoflarea kannattaa kokeilla.

https://photoflare.io

dhara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Kuvien käsittelystä
« Vastaus #5 : 24.05.20 - klo:10.04 »
Kiitos vaihtoehdoista.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Kuvien käsittelystä
« Vastaus #6 : 24.05.20 - klo:10.12 »
Itse hoitelen omat vaatimattomat kuvankäsittelytarpeeni Shotwellillä. Sitten Gimpillä, jos on pakko, mutta Shotwellilläkin voi rajata, kääntää (kätevä, jos on esim. tarvetta oikaista vinossa olevia skannattuja kuvia), säätää värejä, lämpötilaa yms.

MUOK: Shotwell ei toki kelpaa, jos halutaan oikeata kuvankäsittelyohjelmaa. Se on vain kuvankatselin, jolla voi helposti tehdä ne yleisimmät editointijutut.
« Viimeksi muokattu: 24.05.20 - klo:10.27 kirjoittanut Eesaurus »

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Kuvien käsittelystä
« Vastaus #7 : 24.05.20 - klo:10.29 »
Kuvakaappaukset tallentuvat PNG-formaatissa, joka on häviötön, eikä pysty pakkaamaan valokuvia yhtä pieneen tilaan kuin JPEG.

Kuvankäsittelyyn ja rajaamiseen suosittelisin kyllä jotain oikeaa kuvankäsittelyohjelmaa. Kelpaisiko Gimp, vai kaipaatko jotain yksinkertaisempaa?

Eniten olen käyttänytkin Shotwelliä. Latasin eilen Gimpin, mutta en ole pitkään aikaan käyttänyt sitä. Täällä neuvottiin joskus miten voi kuvasta, joka on suurikokoinen, poistaa Gimpillä jotain tietoa (vai mitä se nyt onkaan), mutta silmä ei sitä huomaa. Siis kuvan koko pienenee. En enää muista, miten se tehtiin.
« Viimeksi muokattu: 24.05.20 - klo:10.31 kirjoittanut makel58 »