Kirjoittaja Aihe: Canonical tuo Snap paketit sovelluskauppaansa  (Luettu 2052 kertaa)

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Canonical tuo Snap paketit sovelluskauppaansa
« : 05.03.20 - klo:09.48 »
Mitä mieltä foorumin jäsenet ovat tästä, Linkki uutiseen?

Itse olen tähän mennessä vain poistellut komentoriviltä vanhoja versioita Snap sovelluksista ettei levy täyty turhaan. Itselle kuulostaa ihan hyvältä, että saat uusimmat sovellusversiot käyttöön myös graafisesti mutta toi käynnistyksen hidastuminen(?) ei tietenkään kuulosta hyvältä.
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Canonical tuo Snap paketit sovelluskauppaansa
« Vastaus #1 : 05.03.20 - klo:10.34 »
Jos vanha apt -systeemi toimii niin haitanneeko mitään?
Mutta jossain taisin jo törmätä tuohon snapd -kuvioon, ihan 18.04. Enkä muista tarkistinko tuon snapd:n olemassaolon.

Jos tuo mahdollinen hidastuminen on ohitettavissa niin uskonpa että forumeille tulee tarkat ohjeet :)
 

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Canonical tuo Snap paketit sovelluskauppaansa
« Vastaus #2 : 05.03.20 - klo:10.46 »
Itseä ei Snap -asia haittaa yhtään, jos/kun sovellus toimii yhtä hyvin, kuin deb- tm. versio. Kone saa kaikin mokomin käynnistyä sen 3,7s hitaammin, jos vaakakupissa on se, että ohjelmatarjonta Linuxille lisääntyy. Ja automaattiset sovelluspäivitykset, tänne vaan. Saan ne kyllä pois päältä, jos oikein kovasti haluan. :P 

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Canonical tuo Snap paketit sovelluskauppaansa
« Vastaus #3 : 05.03.20 - klo:10.50 »
Canonical tuo Snap paketit sovelluskauppaansa

Snap-paketit ovat olleet jo pitkään saatavilla Ubuntun sovellusvalikoiman kautta. Siinä on tosin edelleen pieniä käytettävyysongelmia, kun ainakin suomenkielisellä työpöydällä haettaessa Firefoxia sovellusvalikoiman haulla, snap-paketoitu Firefox nousee tuloslistan kärkeen nimellä "Firefox", ja paremmin tuettu (ja oletuksena asennettu) deb-paketti on vasta sijalla viisi nimellä Firefox-selain. Tavallisen käyttäjän näkökulmasta pakettien eroja voi olla aika vaikea hahmottaa.

Mitä mieltä foorumin jäsenet ovat tästä, Linkki uutiseen?

Uutinen on siis se, että sovellusvalikoima-sovelluksen oma paketointi vaihdetaan debistä snapiksi: "Canonical korvaa sovelluskaupan snap-paketilla"
Kuten artikkelissa kerrotaan, muutoksella on vaikutusta lähinnä silloin, jos käyttäjä haluaa poistaa Snapin kokonaan järjestelmästä, jolloin graafinen sovellusvalikoima ei varmaankaan enää ole helposti asennettavissa.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Canonical tuo Snap paketit sovelluskauppaansa
« Vastaus #4 : 05.03.20 - klo:14.07 »
Tuolla linkissä sanotaan: ”Snapd hidastaa Ubuntun käynnistymistä pahimmillaan useilla sekunneilla”. Vaikka en itse ole asentanut yhtään snap pakettia olen huomannut, että kysymys on vanhan tietokoneen kohdalla paremminkin minuuteista, kuin sekunneista. Tarvitsee vain laittaa hakuun ”dev-loop*.device”. Tähden tilalla voi kokeilla eri numeroita.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Canonical tuo Snap paketit sovelluskauppaansa
« Vastaus #5 : 05.03.20 - klo:15.00 »
Vaikka en itse ole asentanut yhtään snap pakettia olen huomannut, että kysymys on vanhan tietokoneen kohdalla paremminkin minuuteista, kuin sekunneista. Tarvitsee vain laittaa hakuun ”dev-loop*.device”. Tähden tilalla voi kokeilla eri numeroita.

Hmm. Mitä loopback-liitoksia snapd tekee koneellasi, jos yhtään snap-pakettia ei ole asennettuna? Mount-komennon listaus saattaisi paljastaa, mistä on kyse:

Koodia: [Valitse]
mount

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Canonical tuo Snap paketit sovelluskauppaansa
« Vastaus #6 : 05.03.20 - klo:15.28 »
Ilmeisesti kirjoitin hiukan epäselvästi. Ei kysymys ole minun tietokoneestani, tämä käynnistyy ikäisekseen todella nopeasti. Olen hakenut tietoa netistä, koskien vanhan tietokoneen hidasta käynnistystä yleensä. Viestejä tästä alkoi ilmestyä joskus 18.04 julkaisun paikkeilla.