Kirjoittaja Aihe: ubuntu ei tunnista näyttöä  (Luettu 2751 kertaa)

kukahan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
ubuntu ei tunnista näyttöä
« : 05.02.20 - klo:09.36 »
Hei, asensin pöytäkoneeseen, jossa on ubuntu18.04.04 uuden näytönohjaimen geforce gtx 1660 ja näytön acer nitro vgo 27 tuumaisen. Ubuntu ei tunnista näyttöä. Mitähän pitäisi tehdä, jotta saisin sen toimimaan? Nyt se toimii vain 800x640 resoluutiolla ja tällä nvidian perusajurilla. Olen kiitollinen vastauksista.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: ubuntu ei tunnista näyttöä
« Vastaus #1 : 05.02.20 - klo:11.26 »
Moi, mitä tarkoitat nvidian perusajurilla? Onko käytössä oletusajuri eli avoin Nouveau, vai oletko asentanut Nvidian suljetun ajurin lisäajurien kautta? Suljettu ajuri on suositeltava erityisesti uusimmille näytönohjaimille, joita Noveau ei välttämättä tue lainkaan.

Jos suljettu ajuri on jo asennettu, mikä versio on käytössä? Tarkista NVIDIA X Server Settings -ohjelmalla (komentorivillä nvidia-settings).

kukahan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: ubuntu ei tunnista näyttöä
« Vastaus #2 : 05.02.20 - klo:12.28 »
Moi, mitä tarkoitat nvidian perusajurilla? Onko käytössä oletusajuri eli avoin Nouveau, vai oletko asentanut Nvidian suljetun ajurin lisäajurien kautta? Suljettu ajuri on suositeltava erityisesti uusimmille näytönohjaimille, joita Noveau ei välttämättä tue lainkaan.

Jos suljettu ajuri on jo asennettu, mikä versio on käytössä? Tarkista NVIDIA X Server Settings -ohjelmalla (komentorivillä nvidia-settings).

Hei, tarkoitan tätä Nouveaun perusajuria. Sitä olen  käyttänyt. Olen Ubuntun käytössä aloittelija enkä edes tiedä kuinka asentaisin sen suljetun ajurin ja mistä sellaisen löytäisin.
« Viimeksi muokattu: 05.02.20 - klo:12.31 kirjoittanut kukahan »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: ubuntu ei tunnista näyttöä
« Vastaus #3 : 05.02.20 - klo:12.32 »
Käynnistä Ohjelmistot ja päivitykset, ja valitse sieltä Lisäajurit-välilehti.

kukahan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: ubuntu ei tunnista näyttöä
« Vastaus #4 : 05.02.20 - klo:12.37 »
Sitä olen kyllä monta kertaa kokeillut. tulee vaan nämä kaksi vanhaa nvidian ajuria (435 (suljettu, testattu)) ja (430(suljettu))ja sitten tämä suositeltu nouveaun ajuri, jossa kohtaa on ruksi.
« Viimeksi muokattu: 05.02.20 - klo:12.40 kirjoittanut kukahan »

vili84

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: ubuntu ei tunnista näyttöä
« Vastaus #5 : 05.02.20 - klo:13.59 »
Lainaus
Sitä olen kyllä monta kertaa kokeillut. tulee vaan nämä kaksi vanhaa nvidian ajuria (435 (suljettu, testattu)) ja (430(suljettu))ja sitten tämä suositeltu nouveaun ajuri, jossa kohtaa on ruksi.
Eli tuossa kohdassa olisi tarkoitus valita esim. tuo 435 (suljettu testattu) ja valita install jolloin tuo ajuri asentuu. Lisää ajuri vaihtoehtoja saa asentamalla ajuri lisäpaketin (en nyt ulko muista mikä oli ppa), mutta tuo ehdotettu on varmaan ihan hyvä.  (NVIDIAN ajurin asennukssa voi joutua kikkailemaan secure-bootin kanssa mutta en osaa tästä enempää sanoa, mahdollisesti tuo asennus osaa hoitaa sen itse).

kukahan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: ubuntu ei tunnista näyttöä
« Vastaus #6 : 05.02.20 - klo:14.28 »
Lainaus
Sitä olen kyllä monta kertaa kokeillut. tulee vaan nämä kaksi vanhaa nvidian ajuria (435 (suljettu, testattu)) ja (430(suljettu))ja sitten tämä suositeltu nouveaun ajuri, jossa kohtaa on ruksi.
Eli tuossa kohdassa olisi tarkoitus valita esim. tuo 435 (suljettu testattu) ja valita install jolloin tuo ajuri asentuu. Lisää ajuri vaihtoehtoja saa asentamalla ajuri lisäpaketin (en nyt ulko muista mikä oli ppa), mutta tuo ehdotettu on varmaan ihan hyvä.  (NVIDIAN ajurin asennukssa voi joutua kikkailemaan secure-bootin kanssa mutta en osaa tästä enempää sanoa, mahdollisesti tuo asennus osaa hoitaa sen itse).

Joo, tämä on tällaista :) Minulla on tämä ubuntu ollut jo usemman vuoden. Tuossa kohtaa olen käynyt useasti ja ajatellut että siinä kuuluu olla se nouveau enkä ole edes muuta ajatellut kokeilla. No, nyt se toimii. Kiitoksia paljon. :)

Kysyisin vielä sitä että minulla tämä päivitystyökalu on pari viikkoa herjaillut päivityksen tarkistuksen jälkeen että "pakettitietojen noutaminen epäonnistui... Tarkista internet-yhteys". Siitä huolimatta netti luonnollisesti toimii ja se on ainakin välillä tehnyt päivityksiä. Onkohan joku vialla?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: ubuntu ei tunnista näyttöä
« Vastaus #7 : 05.02.20 - klo:14.43 »
Kysyisin vielä sitä että minulla tämä päivitystyökalu on pari viikkoa herjaillut päivityksen tarkistuksen jälkeen että "pakettitietojen noutaminen epäonnistui... Tarkista internet-yhteys". Siitä huolimatta netti luonnollisesti toimii ja se on ainakin välillä tehnyt päivityksiä. Onkohan joku vialla?

Mitä apt update kertoo päätteessä?

Koodia: [Valitse]
sudo apt update

kukahan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: ubuntu ei tunnista näyttöä
« Vastaus #8 : 05.02.20 - klo:16.51 »
Näin siellä lukee:

"Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
E: Lukkotiedostoa /var/lib/apt/lists/lock ei voitu avata - open (13: Lupa evätty)
E: Ei voitu lukita hakemistoa /var/lib/apt/lists/
W: Problem unlinking the file /var/cache/apt/pkgcache.bin - RemoveCaches (13: Lupa evätty)
W: Problem unlinking the file /var/cache/apt/srcpkgcache.bin - RemoveCaches (13: Lupa evätty)"

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: ubuntu ei tunnista näyttöä
« Vastaus #9 : 05.02.20 - klo:17.03 »
Näin siellä lukee:

"Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
E: Lukkotiedostoa /var/lib/apt/lists/lock ei voitu avata - open (13: Lupa evätty)
E: Ei voitu lukita hakemistoa /var/lib/apt/lists/
W: Problem unlinking the file /var/cache/apt/pkgcache.bin - RemoveCaches (13: Lupa evätty)
W: Problem unlinking the file /var/cache/apt/srcpkgcache.bin - RemoveCaches (13: Lupa evätty)"

Sulje sovellusvalikoima ja päivityksiin liittyvät ikkunat. Jos saat edelleen tuon saman listauksen, katso mikä prosessi lukitsee pakettienhallinnan:

Koodia: [Valitse]
sudo lsof /var/lib/apt/lists/lock

kukahan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: ubuntu ei tunnista näyttöä
« Vastaus #10 : 05.02.20 - klo:17.20 »
Siellä oli nyt tällainen. Otin sen pois päivitysjutuista eikä enää herjaa: "W: Tiedoston http://dl.google.com/linux/earth/deb/dists/stable/Release.gpg nouto ei onnistunut."

Mutta tällaisen antaa:  "sudo lsof /var/lib/apt/lists/lock
lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfsd-fuse file system /run/user/1000/gvfs
      Output information may be incomplete."

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: ubuntu ei tunnista näyttöä
« Vastaus #11 : 05.02.20 - klo:23.44 »
Mutta tällaisen antaa:  "sudo lsof /var/lib/apt/lists/lock
lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfsd-fuse file system /run/user/1000/gvfs
      Output information may be incomplete."

Tuo on normaali varoitus, joka ei vaadi toimenpiteitä.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: ubuntu ei tunnista näyttöä
« Vastaus #12 : 06.02.20 - klo:08.47 »
jos päätteen käyttö onnistuu niin ni ajurit on helppo asentaa

Koodia: [Valitse]
ubuntu-drivers devices

sudo ubuntu-drivers autoinstall

uudelleen käynnistys ja volaa
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

kukahan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: ubuntu ei tunnista näyttöä
« Vastaus #13 : 11.02.20 - klo:06.34 »
Kiitoksia kaikille ohjeista. Nyt pelittää hyvin.