Kirjoittaja Aihe: Winukan asennus  (Luettu 5575 kertaa)

tapion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Winukan asennus
« : 04.01.20 - klo:12.48 »
Ostin edullisen kakkoskoneen johon on tarkoitus laittaa W10. Jostain syystä ei avaa tikulta winukkaa, menee vain uudelleen käynnistysvalintaan, kokeiltu parilla eri tikulla, toiseen laitoin ubuntun ja se käynnistyi normaalisti. Levykuvan olen ladannut Mikkiksen sivulta. Kone on ThinPad X220.
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

maksim

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 249
  • Mikähän tässä nyt mättää?????
    • Profiili
Vs: Winukan asennus
« Vastaus #1 : 04.01.20 - klo:13.17 »
Millä ohjelmalla teit nuo Win-tikut?
Kannattaa kokeilla jollakin toisella ohjelmalla tikun tekoa.
OpenSusen foorumilla joku myös kirjoitti ongelmasta tehdä toimiva Win-tikku linuxilla.
Itse olen tehnyt  Win-tikut pääsääntoisesti Wintoosalla, mutta myös tarvittaessa linuxilla ja ovat toimineet.

tapion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Winukan asennus
« Vastaus #2 : 04.01.20 - klo:13.24 »
Tikun tein Mintin USB levykuvan kirjoittajalla. Wintoosalla on paha tehdä kun sitä ei vielä ole.
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

Marah

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Winukan asennus
« Vastaus #3 : 04.01.20 - klo:13.35 »
Jos koneissa on DVD-asemat, DVD-asennuslevyn ainakin voi tehdä linuxilla.

maksim

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 249
  • Mikähän tässä nyt mättää?????
    • Profiili
Vs: Winukan asennus
« Vastaus #4 : 04.01.20 - klo:13.44 »
Voisit kokeilla Etcher Balenaa tuohon tikun tekoon.
Tuolla on ohjeet asennukseen.

https://www.omgubuntu.co.uk/2017/05/how-to-install-etcher-on-ubuntu

Ja tuolta sen saa zip-pakettinina. Riittä kun purkaa paketin ja käynnistää, ei tarvii asentaa mitään.

https://www.balena.io/etcher/

tapion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Winukan asennus
« Vastaus #5 : 04.01.20 - klo:13.54 »
Voisit kokeilla Etcher Balenaa tuohon tikun tekoon.
Tuolla on ohjeet asennukseen.

https://www.omgubuntu.co.uk/2017/05/how-to-install-etcher-on-ubuntu

Ja tuolta sen saa zip-pakettinina. Riittä kun purkaa paketin ja käynnistää, ei tarvii asentaa mitään.

https://www.balena.io/etcher/

Ehdin jo kokeilla, ei toimi, pitää ladata wwinukka uudelleen jos vaikka sitten.
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Winukan asennus
« Vastaus #6 : 04.01.20 - klo:14.01 »
Se tikku pitää tehdä WoeUSB:llä. Etcherit sun muut on Linux tikkujen tekoon.

https://github.com/slacka/WoeUSB

sudo add-apt-repository ppa:nilarimogard/webupd8
sudo apt-get update
sudo apt install woeusb

tapion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Winukan asennus
« Vastaus #7 : 04.01.20 - klo:16.02 »
Se tikku pitää tehdä WoeUSB:llä. Etcherit sun muut on Linux tikkujen tekoon.

https://github.com/slacka/WoeUSB

sudo add-apt-repository ppa:nilarimogard/webupd8
sudo apt-get update
sudo apt install woeusb


Tällä onnistui, nyt on vinukka koneella. Kiitos.
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4154
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Winukan asennus
« Vastaus #8 : 04.01.20 - klo:19.47 »
Kyselen tässä tyhmiä: tarviiko tuon Windows 10:n asennukseen olla esim Windows 7 lisenssi. Vai asentuuko tuo kaikille koneille?

Minulla on kyllä kone josta lisenssinumero löytyy, mutta kun siinä on huippuunsa viritetty Fedora niin en haluaisi sitä sotkea.
« Viimeksi muokattu: 04.01.20 - klo:19.55 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Winukan asennus
« Vastaus #9 : 04.01.20 - klo:20.26 »
Kyselen tässä tyhmiä: tarviiko tuon Windows 10:n asennukseen olla esim Windows 7 lisenssi. Vai asentuuko tuo kaikille koneille?

Minulla on kyllä kone josta lisenssinumero löytyy, mutta kun siinä on huippuunsa viritetty Fedora niin en haluaisi sitä sotkea.

Kyllä se asentuu ilman lisenssejä ja ainoana haittana on rekisteröinnin perään kyselevä vesileima ruudun alareunassa.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4154
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Winukan asennus
« Vastaus #10 : 04.01.20 - klo:20.48 »
Kyselen tässä tyhmiä: tarviiko tuon Windows 10:n asennukseen olla esim Windows 7 lisenssi. Vai asentuuko tuo kaikille koneille?

Minulla on kyllä kone josta lisenssinumero löytyy, mutta kun siinä on huippuunsa viritetty Fedora niin en haluaisi sitä sotkea.

Kyllä se asentuu ilman lisenssejä ja ainoana haittana on rekisteröinnin perään kyselevä vesileima ruudun alareunassa.

OK, kiitos. Sitä ei sitten tiedä miten pitkään toimii jos ei rekisteröi...
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Winukan asennus
« Vastaus #11 : 04.01.20 - klo:20.54 »
Kyselen tässä tyhmiä: tarviiko tuon Windows 10:n asennukseen olla esim Windows 7 lisenssi. Vai asentuuko tuo kaikille koneille?

Minulla on kyllä kone josta lisenssinumero löytyy, mutta kun siinä on huippuunsa viritetty Fedora niin en haluaisi sitä sotkea.

Kyllä se asentuu ilman lisenssejä ja ainoana haittana on rekisteröinnin perään kyselevä vesileima ruudun alareunassa.

OK, kiitos. Sitä ei sitten tiedä miten pitkään toimii jos ei rekisteröi...

Tällä hetkellä eivät käyttöä estä. Ehkä muuttuu tulevissa päivityksissä, mutta tuskin. On tuo kymppi minulla virtualboxissa ollut varmaan vuoden ja vieläkin toimii. Kyllähän tuo vesileima nopeasti alkaa ärsyttämään, jos windowsia jostain käsittämättömästä syystä jatkuvasti käyttäisi.

tapion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Winukan asennus
« Vastaus #12 : 05.01.20 - klo:04.44 »
Kyselen tässä tyhmiä: tarviiko tuon Windows 10:n asennukseen olla esim Windows 7 lisenssi. Vai asentuuko tuo kaikille koneille?

Minulla on kyllä kone josta lisenssinumero löytyy, mutta kun siinä on huippuunsa viritetty Fedora niin en haluaisi sitä sotkea.

Asentuu koneelle ja W7-lisensillä sen saa aktivoitua. Edellyttää tietysti että koneella on ollut W7
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4154
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Winukan asennus
« Vastaus #13 : 10.01.20 - klo:14.15 »
Kyselen tässä tyhmiä: tarviiko tuon Windows 10:n asennukseen olla esim Windows 7 lisenssi. Vai asentuuko tuo kaikille koneille?

Minulla on kyllä kone josta lisenssinumero löytyy, mutta kun siinä on huippuunsa viritetty Fedora niin en haluaisi sitä sotkea.

Asentuu koneelle ja W7-lisensillä sen saa aktivoitua. Edellyttää tietysti että koneella on ollut W7

Entäs sitten kun kaikki 2 kiintolevyä on vaihdettu, onko se liikaa Windowsille rekisteröimismielessä? W7 lisenssilätkä on koneen kyljessä ja W7 on ollut käytössä monta vuotta, vuosia sitten. No selvinnee kun kokeilen. Tuo WoeUSB ei taida toimia kuin Debian pohjaisillla jakeluilla?
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16217
    • Profiili
Vs: Winukan asennus
« Vastaus #14 : 10.01.20 - klo:15.27 »
Tuo WoeUSB ei taida toimia kuin Debian pohjaisillla jakeluilla?

WoeUSB:n GitHub-sivulla on kyllä listattu paketoinnit Archille, Fedoralle, Gentoolle ja openSUSElle, ja kai sen voi kääntää itse missä tahansa ympäristössä, jossa on tarvittavat riippuvuudet.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4154
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Winukan asennus
« Vastaus #15 : 10.01.20 - klo:16.52 »
Tuo WoeUSB ei taida toimia kuin Debian pohjaisillla jakeluilla?

WoeUSB:n GitHub-sivulla on kyllä listattu paketoinnit Archille, Fedoralle, Gentoolle ja openSUSElle, ja kai sen voi kääntää itse missä tahansa ympäristössä, jossa on tarvittavat riippuvuudet.

Kiitos, en taaskaan skrollannu sivua tarpeeksi alas, perisynti. :)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4154
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Winukan asennus
« Vastaus #16 : 16.01.20 - klo:17.53 »
Kyselen tässä tyhmiä: tarviiko tuon Windows 10:n asennukseen olla esim Windows 7 lisenssi. Vai asentuuko tuo kaikille koneille?

Minulla on kyllä kone josta lisenssinumero löytyy, mutta kun siinä on huippuunsa viritetty Fedora niin en haluaisi sitä sotkea.

Asentuu koneelle ja W7-lisensillä sen saa aktivoitua. Edellyttää tietysti että koneella on ollut W7

Entäs sitten kun kaikki 2 kiintolevyä on vaihdettu, onko se liikaa Windowsille rekisteröimismielessä? W7 lisenssilätkä on koneen kyljessä ja W7 on ollut käytössä monta vuotta, vuosia sitten. No selvinnee kun kokeilen. Tuo WoeUSB ei taida toimia kuin Debian pohjaisillla jakeluilla?

Ei tarvinnut lisenssiä koneen kyljestä, sanoo että minulla on digitaalinen lisenssi tms. En muista tarkkaa sanamuotoa.
Mutta ei tuolla mitään tee kun kaikki muut selaimet jumittaa koneen paitsi IE. Eli kone menee täysin jumiin hetken päästä kun aloittaa surffauksen, ja kaikilla selaimilla sama jutti (Edge, Chrome ja Firefox) Mikään näppäinyhdistelmä ei auta, ainoa auttava asia on pitkä painallus virtanapista. Olen poistanut hiiren ja näppäimistön ajurit ja asentanut ne uudelleen. Näytönohjainajuri on päivitetty.
Mikään ei auta. Olen myös kokeillut eri hiirillä ja jopa lankanäppäimistöllä. Kone ei mene jumiin jos selain vaan on auki, mutta meneppä hiirellä tai näppäimistöllä tekemään jotain -> POKS-JUMI :P
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4154
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Winukan asennus
« Vastaus #17 : 29.01.20 - klo:08.07 »
Kyselen tässä tyhmiä: tarviiko tuon Windows 10:n asennukseen olla esim Windows 7 lisenssi. Vai asentuuko tuo kaikille koneille?

Minulla on kyllä kone josta lisenssinumero löytyy, mutta kun siinä on huippuunsa viritetty Fedora niin en haluaisi sitä sotkea.

Asentuu koneelle ja W7-lisensillä sen saa aktivoitua. Edellyttää tietysti että koneella on ollut W7

Entäs sitten kun kaikki 2 kiintolevyä on vaihdettu, onko se liikaa Windowsille rekisteröimismielessä? W7 lisenssilätkä on koneen kyljessä ja W7 on ollut käytössä monta vuotta, vuosia sitten. No selvinnee kun kokeilen. Tuo WoeUSB ei taida toimia kuin Debian pohjaisillla jakeluilla?

Ei tarvinnut lisenssiä koneen kyljestä, sanoo että minulla on digitaalinen lisenssi tms. En muista tarkkaa sanamuotoa.
Mutta ei tuolla mitään tee kun kaikki muut selaimet jumittaa koneen paitsi IE. Eli kone menee täysin jumiin hetken päästä kun aloittaa surffauksen, ja kaikilla selaimilla sama jutti (Edge, Chrome ja Firefox) Mikään näppäinyhdistelmä ei auta, ainoa auttava asia on pitkä painallus virtanapista. Olen poistanut hiiren ja näppäimistön ajurit ja asentanut ne uudelleen. Näytönohjainajuri on päivitetty.
Mikään ei auta. Olen myös kokeillut eri hiirillä ja jopa lankanäppäimistöllä. Kone ei mene jumiin jos selain vaan on auki, mutta meneppä hiirellä tai näppäimistöllä tekemään jotain -> POKS-JUMI :P

Vika löytyi, viallinen näytönohjain. Eli rautavika, nyt AMD prosessorin näytönohjaimen kanssa Windows toimii mukisematta.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski