Kirjoittaja Aihe: Gimp 10 ja päivitys (RATKAISTU)  (Luettu 4176 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Gimp 10 ja päivitys (RATKAISTU)
« : 18.09.19 - klo:17.28 »
Katsellessani opetusvideota Gimpistä siinä suositeltiin päivittämistä 10:een, jos sitä ei vielä ole. Menin osoitteeseen ja klikkasin ppa:ta. http://ppa.launchpad.net/otto-kesselgulasch/gimp/ubuntu/

Järjestelmä on Kde Neon Ubuntu 18.04, plasma 5.16.5. Asensin ppa:n , mutta järjestelmä ei suostu päivittään sitä normaalista päivitysikonista. Synapticilla en vielä ole kokeillut, koska ajattelin ensin kysyä täältä neuvoa.
« Viimeksi muokattu: 19.09.19 - klo:13.47 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Gimp 10 ja päivitys
« Vastaus #1 : 18.09.19 - klo:20.27 »
Moderaattori TOMIN siirsi tämän aiheen ""muiden käyttöjärjestelmien eskusteluun. En ymmärä, miksi aihe siirrettiin muiden käyttöjärjestelmien keskustelupalstalle. Kun päivitin Gimpin opetusvideon ohjeiden mukaisesti ja lisäsin edellä lainaamani ppa:n. Huomasin Neonin tarjoavan päivityksiä, mutta päivitysohjelma ei käynnistynyt, vaan varoitti vaarallisesta ppa:sta. Halusin kysyä neuvoa muilta.
Teinkö jotain väärin? Toivoisin Tomin, että kertoisit minulle, miksi kysyin asiaani väärältä keskustelupalstalta.
« Viimeksi muokattu: 18.09.19 - klo:20.29 kirjoittanut Pontus12 »

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: Gimp 10 ja päivitys
« Vastaus #2 : 18.09.19 - klo:21.07 »
Moderaattori TOMIN siirsi tämän aiheen ""muiden käyttöjärjestelmien eskusteluun. En ymmärä, miksi aihe siirrettiin muiden käyttöjärjestelmien keskustelupalstalle. Kun päivitin Gimpin opetusvideon ohjeiden mukaisesti ja lisäsin edellä lainaamani ppa:n. Huomasin Neonin tarjoavan päivityksiä, mutta päivitysohjelma ei käynnistynyt, vaan varoitti vaarallisesta ppa:sta. Halusin kysyä neuvoa muilta.
Teinkö jotain väärin? Toivoisin Tomin, että kertoisit minulle, miksi kysyin asiaani väärältä keskustelupalstalta.

Et tehnyt mitään väärin, ja keskustelupalstakin on täysin oikea, joskin alun perin väärä alue. Käytät KDE Neon -jakelua, joka ei varsinaisesti ole Ubuntu. Siitä syystä viestisi siirrettiin oikeaan kategoriaan, mutta älä huoli, apu löytää kyllä tiensä tännekin. Kaikki on siis kunnossa.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Gimp 10 ja päivitys
« Vastaus #3 : 18.09.19 - klo:22.16 »
Teinkö jotain väärin? Toivoisin Tomin, että kertoisit minulle, miksi kysyin asiaani väärältä keskustelupalstalta.

Ei ole mitään syytä huolestua, jos moderaattori siirtää aiheen. Tässä tapauksessa kyse on siitä, että KDE Neon ei ole Ubuntu eikä sen virallinen muunnos vaan käyttää omia pakettilähteitään Ubuntun lähteiden lisänä eli kyse on siis omasta jakelustaan. En voi tietysti puhua muiden puolesta, mutta itse ainakin olen aina lukenut viestit alueesta riippumatta, joten viestisi saa kyllä näkyvyyttä täälläkin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Gimp 10 ja päivitys
« Vastaus #4 : 19.09.19 - klo:11.25 »
Kiitos tiedoista. Olen "Vaihtoehtoiset työpöytäympäristöt" alueella postannut kysymyksiä Neonista toista kymmentä kertaa ja saanut paljon vastauksia. Minulle suositeltiin Kde Neonia, joka on melkein samanlainen kuin Kubuntu. Kubuntussa tulee perusohjelmat valmiiksi asennettuina, kun taas Neonissa niitä voi asentaa esim. Discoveryn avulla. Koska Neon perustui Ubuntuun, pidin sitä hyvin samanlaisena kuin Kubuntua.
Koska koneessani on ilmeisesti suhteellisen uusi Nvidia näytönohjain osa Kubuntun ongelmista korjaantui. Koneeni on yleisesti ottaen nyt toiminut suhteellisen hyvin. Valmiustilasta palaaminenkin on jostain syystä ruvennut toimimaan. Lenovossa, joka on matkaläppärini Kubuntu 18.04 toimii moitteettomasti. Tässä isommassa koneessani HP Omen on ram muistia 32 gigaa, 500gb ssd-levy ja teran tavallinen levy. Malli on suhteellisen uusi sekä kallis ja viime keväänä hankittu. Doubleboot järjestelmä kuten Lenovossakin, vaikka molemmissa käytän hyvin harvoin Windowsia. Nyt kuitenkin Nvidia näytönohjaimeni toimii tässäkin koneessa palatessani valmiustilasta.

Tämänhetkinen ongelma on päivityksessä, jonka tein Gimpiin. Vaikka yläpalkissa oleva ikoni ilmoittaa uusista tai ainakin siinä on pieni sininen pallukka, itse ohjelma ei toimi. Kun ajoin päätteeltä komennon: "sudo apt update", tuli seuraava vastaus:

" E: The repository 'cdrom://[neon user _Bionic_ - Build amd64 LIVE Binary 20190613-11:37] bionic Release' does not have a Release file.
N: Updating from such a repository can't be done securely, and is therefore disabled by default.
N: See apt-secure(8) manpage for repository creation and user configuration details."

Olin jo poistanut synapticin avulla pakettivarastoista sekä Gimpin että kyseisen ppa:n.

Miten nyt pitäisi toimia? Asennanko Discoverysta Gimpin ja mitä teen päivityksille? Minulle on aivan sama, käytänkö Kubuntua tai Neonia, kun vain ohjelmat ja järjestelmä toimii. Kde on minulle mieluisa, koska siinä on aktiviteetit, joiden avulla yleensä järjestelen eri työprojekteja. Jos pitää asentaa Kubuntu, olisiko viisainta asentaa jo Kubuntu 19.04, kun se ilmestyy lokakuussa ja sitten edetä 19.10 kautta seuraavaan Lts versioon?.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Gimp 10 ja päivitys
« Vastaus #5 : 19.09.19 - klo:12.48 »
Poista tuo cdrom -rivi tiedostosta /etc/apt/sources.list tai lisää rivin alkuun # merkki.

Päätteeseen
Koodia: [Valitse]
sudo nano /etc/apt/sources.list
Lisää # merkki ko. rivin eteen.

Ctrl+O -> Enter tallentaa nanossa ja Ctrl+X sulkee sen.

Sitten pakettilistan ja koko järjestelmän päivitys.
Koodia: [Valitse]
sudo apt update && sudo apt dist-upgrade
« Viimeksi muokattu: 19.09.19 - klo:12.51 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Roberto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 174
    • Profiili
Vs: Gimp 10 ja päivitys
« Vastaus #6 : 19.09.19 - klo:13.23 »
Alkuperäiseen ongelmaan pitäisi löytyä apu tästä.
Konsole komennot:
Koodia: [Valitse]
sudo add-apt-repository ppa:otto-kesselgulasch/gimp
sudo apt update
sudo apt install gimp
Dell OptiPlex 7470 (All in One), i5-9500T (6) @ 4,400GHz, 32 GiB DDR4, Samsung 970 EVO Plus (M.2 2280) 500 Gt
Dell OptiPlex 7440 (All in One), i5-6500  (4) @ 3.600GHz, 16 GiB DDR4, Samsung 970 EVO Plus (M.2 2280) 500 Gt
Jäähyllä olevat: Amiga 500, C64

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Gimp 10 ja päivitys
« Vastaus #7 : 19.09.19 - klo:13.46 »
Kiitos paljon. Molemmat ongelmat ratkesivat!

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Gimp 10 ja päivitys (RATKAISTU)
« Vastaus #8 : 23.09.19 - klo:22.50 »
Uteliaisuuttani kysyisin toimiiko Wayland & Nvidia tuossa Neon jakelussa?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Gimp 10 ja päivitys (RATKAISTU)
« Vastaus #9 : 24.09.19 - klo:16.39 »
Kun klikkasin infoa ja sitä grafiikkatietoja, niin Wayland oli luettelossa, mutta mielestäni tiedot eivät liittyneet mihinkään. Ymmärtääkseni minulla on Nvidia ajuri. Jos waylandin saa jollakin komennolla esiin, voin kokeilla, kun kerrot miten.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Gimp 10 ja päivitys (RATKAISTU)
« Vastaus #10 : 25.09.19 - klo:06.10 »
Kubuntussa voi valita Plasma, wayland, mitä työpöytää asennettu ihan kirjautumisruudussa. Itsellä tulee musta ruutu kun valitsen Waylandin. Plasma toimii hyvin. Wayland syrjäyttää xorgin jossain vaiheessa.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Gimp 10 ja päivitys (RATKAISTU)
« Vastaus #11 : 25.09.19 - klo:13.53 »
Kubuntussa voi valita Plasma, wayland, mitä työpöytää asennettu ihan kirjautumisruudussa. Itsellä tulee musta ruutu kun valitsen Waylandin. Plasma toimii hyvin. Wayland syrjäyttää xorgin jossain vaiheessa.

Mikä versio Kubuntusta? Minulla on 18.04, eikä siinä ole kirjautumisruudussa mitään valintaa.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Gimp 10 ja päivitys (RATKAISTU)
« Vastaus #12 : 25.09.19 - klo:15.17 »
Uusin 19.04. LTS versiosta jätettiin wayland pois. On kyllä testimielessä asennettu. 16.04 vielä päivittäisessä käytössä. Kodista myös wayland versio.