Kiitos tiedoista. Olen "Vaihtoehtoiset työpöytäympäristöt" alueella postannut kysymyksiä Neonista toista kymmentä kertaa ja saanut paljon vastauksia. Minulle suositeltiin Kde Neonia, joka on melkein samanlainen kuin Kubuntu. Kubuntussa tulee perusohjelmat valmiiksi asennettuina, kun taas Neonissa niitä voi asentaa esim. Discoveryn avulla. Koska Neon perustui Ubuntuun, pidin sitä hyvin samanlaisena kuin Kubuntua.
Koska koneessani on ilmeisesti suhteellisen uusi Nvidia näytönohjain osa Kubuntun ongelmista korjaantui. Koneeni on yleisesti ottaen nyt toiminut suhteellisen hyvin. Valmiustilasta palaaminenkin on jostain syystä ruvennut toimimaan. Lenovossa, joka on matkaläppärini Kubuntu 18.04 toimii moitteettomasti. Tässä isommassa koneessani HP Omen on ram muistia 32 gigaa, 500gb ssd-levy ja teran tavallinen levy. Malli on suhteellisen uusi sekä kallis ja viime keväänä hankittu. Doubleboot järjestelmä kuten Lenovossakin, vaikka molemmissa käytän hyvin harvoin Windowsia. Nyt kuitenkin Nvidia näytönohjaimeni toimii tässäkin koneessa palatessani valmiustilasta.
Tämänhetkinen ongelma on päivityksessä, jonka tein Gimpiin. Vaikka yläpalkissa oleva ikoni ilmoittaa uusista tai ainakin siinä on pieni sininen pallukka, itse ohjelma ei toimi. Kun ajoin päätteeltä komennon: "sudo apt update", tuli seuraava vastaus:
" E: The repository 'cdrom://[neon user _Bionic_ - Build amd64 LIVE Binary 20190613-11:37] bionic Release' does not have a Release file.
N: Updating from such a repository can't be done securely, and is therefore disabled by default.
N: See apt-secure(
manpage for repository creation and user configuration details."
Olin jo poistanut synapticin avulla pakettivarastoista sekä Gimpin että kyseisen ppa:n.
Miten nyt pitäisi toimia? Asennanko Discoverysta Gimpin ja mitä teen päivityksille? Minulle on aivan sama, käytänkö Kubuntua tai Neonia, kun vain ohjelmat ja järjestelmä toimii. Kde on minulle mieluisa, koska siinä on aktiviteetit, joiden avulla yleensä järjestelen eri työprojekteja. Jos pitää asentaa Kubuntu, olisiko viisainta asentaa jo Kubuntu 19.04, kun se ilmestyy lokakuussa ja sitten edetä 19.10 kautta seuraavaan Lts versioon?.