Taas on puuhasteltu. Kiitos nm:lle. Lueskelin ohjeita läpi, jotain ymmärsin, jotain en. Ilmeisesti näyttää olevan laajempikin ja varsin kinkkinen vika, minkä uhriksi olen joutunut. Täyttä ratkaisua en tuntunut löytävän.
Koska en ole vihkiytynyt vieläkään tuohon teminaali-kieleen, niin tein päätöksen, että asennan jälleen tikulta Ubuntu 16.04 LTS uusimman version, minkä olin eilen tehnyt ja jo kertaalleen asentanut.
Heti, kun asennus oli valmis, menin katsomaan home-kansiosta tuota .config/compiz-1/compizconfig/config -polkua.
Siellä oli juuri samalla tavalla asiat, mihin ohjeessa pyydettiin siirtymään eli
[general_ubuntu]
profile = unity
Eli mitään muutoksia ei tarvinnut tehdä.
Tämän jälkeen palautin Dejadubilla omat tiedostoni alkuperäisille paikoilleen ja jälleen kävin katsomassa tuota .config-kohtaa eikä se ollut muuttunut mihinkään.
Jään nyt seuraamaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Seurailen tuota config-polkua silloin tällöin, että muuttuuko se.
Ei ole tekstien mukaan mitenkään varma homma mutta katsotaan.
Kerron tässä vielä yhden jipon, minkä oivalsin puuhastellessa.
Nimittäin jos kone menee täysin tilttiin ja jää ihmettelemään, että miten pelastan omat tiedostoni koneelta ( kun varmuuskopiota ei ole tullut tehdyksi), niin seuraavaa voi kokeilla.
1. Valmista tuo Ubuntu usb-asennustikku ( asennustikku kannattaa olla aina valmiina ) ja laita se koneeseen, mutta vain testikäyttöön, ei varsinaista asennusta.
2. Kun kone on käynnistynyt tikulta, laita koneeseen toinen muistitikku, mikä tulee näkyviin tiedostonhallinnassa
3. Nyt näet tiedostohallinnassa kolme muistia, eli Ubuntu-asennus-tikun, laittamasi tikun ja koneen oman kovalevyn.
4. Omalta kovalevyltäsi pääset kopioimaan omat tiedostosi ja kansiosi tuolle tyhjälle tikulle. Noita piilotiedostoja ohjelma ei suostu kopioimaan, mutta omat tiedostot ja kansiot saat kopioitua .
Näin saat pelastettua omat tietosi, mutta et sähköposteja etkä netin suosikkeja.
Joku viisas varmaankin saa myös ne kopioitua sopivilla valtuuksilla.
Ja lopuksi; mulla on toisella koneella Ubuntu 18.04 ja toisella 16.04. Tykkään enemmän tuosta 16.04:sta vaikka tuntuu 18.04:ssä olevan ainakin tulostimien ja skannerin asennus helpompaa. 16.04:n päivityksien pitäisi jatkua 2021 asti, mutta joku noissa teksteissä ihmetteli, että onko ohjelmoijilla jo kiire uuden version kanssa eikä ehdi korjailla esim. tätä mun vikaa. Sitä kiääntyessään kiintyy asioihin.