Kirjoittaja Aihe: Onko Chromessa todettu turvallisuus aukko tosi myös Ubuntussa (RATKAISTU)  (Luettu 3764 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Ilta Sanomissa oli uutinen vaarallisesta tietoturva-aukosta Chromessa. Uutisen mukaan vaara koskee myös Linuxia. Onko tästä tarkempaa tietoa?
« Viimeksi muokattu: 01.09.19 - klo:13.01 kirjoittanut Pontus12 »

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Päivitä chrome, niin homma on sillä selvä.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Olen päivittänyt kaikki järjestelmän päivitykset. Sen minä teen päivittäin, jos niitä on saatavilla. Mutta miten päivitän erikseen google-chrome selaimen? Yritin sudo apt update coogle-chrome. Vastaus oli:
"E: Komento update ei käytä parametreja"

Tämä on Kubuntu 18:04 lts. Käytän tätä konetta harvemmin. Pääkoneessani on Kde Neon 18.04. Tämä vain varmuuden vuoksi, sillä tällä on tuuskin mitään vaikutusta chromen päivittämiseen.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Koodia: [Valitse]
sudo apt update
sudo apt dist-upgrade

Tuolla rimpsulla pitäisi kaikki päivittyä.
Kahvi on väkevin juomani

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos. Tein niin ja oistin myös turhia paketteja järjestelmän ehdottamalla "sudo apt autoremove" komennolla.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Olen päivittänyt kaikki järjestelmän päivitykset. Sen minä teen päivittäin, jos niitä on saatavilla. Mutta miten päivitän erikseen google-chrome selaimen? Yritin sudo apt update coogle-chrome. Vastaus oli:
"E: Komento update ei käytä parametreja"

Tämä on Kubuntu 18:04 lts. Käytän tätä konetta harvemmin. Pääkoneessani on Kde Neon 18.04. Tämä vain varmuuden vuoksi, sillä tällä on tuuskin mitään vaikutusta chromen päivittämiseen.

Yksittäisen paketin voi päivittää install-komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo apt install google-chrome
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kun ajoin komennon "sudo apt install google-chrome" oli vastaus seuraava:
"
E: Pakettia google-chrome ei löydy
"
Oliko komennosta jäänyt jotain pois?

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
googgeloi rivillä "google chrome in ubuntu 18.04" ensimmäinen tulos antaa 2 tapaa asentaa/päivittää chrome,
Itse suosisin sourses.listaan lisäämisen (se ei ole siellä oletuksena) niin se päivittyisi myöhemminkin automaattisesti
Itselläni ei ole chromea asennettuna :O

Suora linkki ko opas sivuun
https://www.linuxbabe.com/ubuntu/install-google-chrome-ubuntu-18-04-lts
« Viimeksi muokattu: 01.09.19 - klo:17.03 kirjoittanut LeHiX »
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
googgeloi rivillä "google chrome in ubuntu 18.04" ensimmäinen tulos antaa 2 tapaa asentaa/päivittää chrome,
Itse suosisin sourses.listaan lisäämisen (se ei ole siellä oletuksena) niin se päivittyisi myöhemminkin automaattisesti

Chromen asentaminen lisää ohjelmalähteen automaattisesti, käyttäjän toimia ei tarvita.

Kun ajoin komennon "sudo apt install google-chrome" oli vastaus seuraava:
"
E: Pakettia google-chrome ei löydy
"
Oliko komennosta jäänyt jotain pois?

En ole aivan varma, mutta paketin nimi voi olla google-chrome-stable. Ei ole Ubuntua nyt käytössä, ei voi tarkistaa... Joka tapauksessa tuota ei tavallisissa tilanteissa tarvita, koska Chrome päivittyy muiden päivitysten mukana.

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 829
    • Profiili
Mikähän mahtaa olla Chromiumin uusin versio? Yleensä se on ollut sama kuin Googlen Chromenkin versio joka lienee 76.0.3809.132.

Minulla näyttää: Chromium Version 76.0.3809.100 (Official Build) Built on Ubuntu , running on Ubuntu 16.04 (64-bit)

Chromiumin päivitys on tosin usein tullut vähän myöhemmin kuin nuo muut.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos paljon vastauksista. Uskon nyt Chromen olevan suhteellisen luotettava. Talensin itselleni pdf-muotoon onhjeet päätteeltä tehtävään asennukseen. Tosin käytän mieluummin graafista asennusta, koska en ole perehtynyt ohjelmointiin. Dos kommennot opettelin kuitenkin jo pc-maailmassa ennen Windowsia. Wordperfect Library oli mielestäni loistava ohjelma, mutta internetin käytön muututtua graafiseksi siirryin Windowsiin.

Minun kohdaltani Chromen päivitys ja asennus on ratkaistu.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Mikähän mahtaa olla Chromiumin uusin versio? Yleensä se on ollut sama kuin Googlen Chromenkin versio joka lienee 76.0.3809.132.

Minulla näyttää: Chromium Version 76.0.3809.100 (Official Build) Built on Ubuntu , running on Ubuntu 16.04 (64-bit)

Chromiumin päivitys on tosin usein tullut vähän myöhemmin kuin nuo muut.

Löytyy Chromiumista samaa, kuin Chromesta eli Ohje -> Tietoja google chromesta
Ja tuolta näkee mikä on uusin ja mikä versio on asennettu.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

ariv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Ei löydy. Chromessa vain valikot: ilmoita ongelmasta ja ohjekeskus ja chromiumissa vain ohjekeskus.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Ei löydy. Chromessa vain valikot: ilmoita ongelmasta ja ohjekeskus ja chromiumissa vain ohjekeskus.

Näemmä "Tietoja Google Chromesta" puuttuu perinteisestä ohjelmavalikosta, joka on vielä saavutettavissa Unity-työpöydällä. Esimerkiksi Windowsissa ja Ubuntu 18.04:n GNOME-työpöydällä tuota vanhaa valikkoa ei enää ole lainkaan. Avaa sen sijaan selaimen päävalikko osoiterivin oikealla puolella olevan kolmen pisteen kuvakkeen kautta: https://www.howtogeek.com/299243/which-version-of-chrome-do-i-have/

Tai vaihtoehtoisesti voit avata selaimeen sivun: chrome://settings/help

ariv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Mikähän mahtaa olla Chromiumin uusin versio? Yleensä se on ollut sama kuin Googlen Chromenkin versio joka lienee 76.0.3809.132.

Minulla näyttää: Chromium Version 76.0.3809.100 (Official Build) Built on Ubuntu , running on Ubuntu 16.04 (64-bit)

Chromiumin päivitys on tosin usein tullut vähän myöhemmin kuin nuo muut.
Chromium on tällä hetkellä .100 ja chrome .132

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Meikäläisellä Ubuntu 16.04
Katso Chromiumin valikoista Historia->Asetukset->Tietoja Chromiumista Siitä taitaa löytyä oma versio.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Toisessa koneessa Ubuntu 18.04. Chromen ikkunan oikean yläkulman kolmen pisteen takaa  Historia -> Asetukset -> Löytyy versio
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP