mutta kun kummallekaan käyttikselle en onnistunut löytämään yhtäkään kattavaa suomenkielistä tukisivustoa. Ubuntun kanssa taas tuotakaan ongelmaa ei ole.
Olen asennellut Linuxeja koneelle jo kernel 0.99:stä lähtien joskus '90-luvun alkupuolelta. Asennukset hämärästi
muistuttivat nykyisen SlackWaren asennusta levykesarjoineen: a, ap,...n, x, xap jne... Ja niitä asennetiin lerpuilta.
RedHat oli kuitenkin nimenomaan se jakelu, johon pääsin perehtymään paremmin mm. lukuisan kirjallisuuden avulla.
Ainakin versiot Picasso.. jne ovat nimeltä jääneet mieleen. Nykyisin koneella on Fedora - ja tulee olemaankin. Linux on ollut käyttöjärjestelmäni -96:sta lähtien, kun luovuin OS/2:sta
Windows on ollut, ja on yhä koneella, mutta levytilahan on halpaa,
enkä oikeastaan edes muista, milloin olen viimeksi Windowssia käyttänyt. Virallinen, laillinen XP on jäänyt asentamatta.
Debian jakeluna on aina kiinnostanut, mutta sen imago vaikeana käyttiksenä piti pintansa. Vasta tutustuessani
Ubuntuun ja sen loistaviin käyttöopasteisiin sai minut perehtymään paremmin Debian-pohjaisiin jakeluihin. Ubuntun
(Warty/Hoary/Breezy/Dapper/Edgy) jälkeen olen asentanut myös Debiania, mutta - jatkanut Ubuntun käyttämistä
(sen tietyistä ominaisuuksista huolimatta). Lisäksi on käytetty mm. SimpyMepistä, DSL:ää sekä Knoppixia kovalevylle
asennettuina.
SlackWaren ja sen pikkuveljien ympäristöjen yksinkertaisuus on aina viehättänyt, ja onhan noita siis käytetty jo melkoisesti.
Mandriva tai SuSE ei ole tarjonnut minulle mitään uutta Fedora-käyttäjänä.
Joskus heikkoina hetkinäni olen lukaissut *BSD-sivuja, mutta varmasti Linux ja sen lukuisat eri jakelut tulevat
riittämään jatkossakin. Useat erilaiset Live-CD -versiot on testattu - ja varmasti testataan tulevaisuudessakin.
Gentoo-jakeluna ei erityisesti kiinnosta - jo aikanaan piti lähes kaikki softa ja kernel kääntää. Flash-Linux eli
Gentosta muodostettu Live-CD on joskus ollut asennettuna, mutta ei siitä sen enempää...
Erityisesti minua kiinnostaa minimalistinen jakelu, joka sisältää vain ne ohjelmat ja ominaisuudet joita tarvitsen
henk. koht. tietokoneen käyttötarkoituksiini. Tarvittaessa tuollainenkin tulisi olla muokattavissa tulevaisuuden
tarpeita silmällä pitäen, joista ei vielä tänäpäivänä ole tarkkaa käsitystä (eli jakelun muokattavuus).