Kirjoittaja Aihe: Kauppakuitit tiedostoon ja kätevästi selattaviksi ja haettaviksi  (Luettu 5593 kertaa)

dhara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Millainen olisi kätevä tapa saada kauppakuitit koneelle säilöön? Olen tähän mennessä ottanut ostoskuiteista kopion (koska alkuperäinen kuitti haalistuu ajan kuluessa) ja laittanut sen sitten kansioon. Nyt kansio on paisunut jo aika isoksi ja sieltä on aika hankala myös selata niitä kuitteja. Säilytän kuitteja takuun vuoksi ja myös siksi, että tiedän milloin olen jonkun tavaran ostanut. Minulla on tulostimessa myös skannaustoiminto. Haluaisin siis kuitit koneelle siten, että niitä olisi kätevä selata esim. kuten kuvia voi katsella maten silmä ohjelmalla. Myös hakutoiminto olisi kätevä olemassa. Tuotteen nimen ja ostopäivämäärän jne. mukaan. Voisihan niistä jokaisesta ottaa kuvan ja tallentaa siten koneelle, mutta olisiko jotain muuta ehkä kätevämpää menetelmää?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Olen tähän mennessä ottanut ostoskuiteista kopion (koska alkuperäinen kuitti haalistuu ajan kuluessa) ja laittanut sen sitten kansioon.

Silloin kun uudenlaiset kuitit ja laitteet tulivat markkinoille, jotkut kaupat käyttivät kuittipaperia, jonka teksti haalistui, mutta nyt en enää moneen vuoteen ole saanut sellaista haalistuvaa kuittia, vaan tekstit ovat pysyneet näkyvissä.

Minulla on tulostimessa myös skannaustoiminto. Haluaisin siis kuitit koneelle siten, että niitä olisi kätevä selata esim. kuten kuvia voi katsella maten silmä ohjelmalla. Myös hakutoiminto olisi kätevä olemassa. Tuotteen nimen ja ostopäivämäärän jne. mukaan. Voisihan niistä jokaisesta ottaa kuvan ja tallentaa siten koneelle, mutta olisiko jotain muuta ehkä kätevämpää menetelmää?
Skannaus tuottaa bittimössön, josta ei voi hakea tekstiä. Jos haluat tallettaa kuitit sellaisessa muodossa, että voit tehdä hakuja yms. tekstin perusteella, tarvitset tekstiä skannaavan ohjelman. Itse en ole kokeillut kuin yhtä, kännykässä, ja jälki oli niin huono etten sen jälkeen ole viitsinyt edes etsiä. Huonolla jäljellä tarkoitan sitä, että kirjaimet eivät tunnistuneet oikein. Lisäksi on turha odottaa että tekstin skannaus säilyttäisi tekstin forntin ja asettelun sisennyksineen, sarakkeineen, yms.

Toivotavasti joku tietää paremmin toimivan ratkaisun.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Ratkaisujen etsimiseen tarvitset hakusanoja. Kokeile hakea esim. "text scanner" tai "OCR". Selityksiä ja lisää hakusanoja löytyy sivun https://fi.wikipedia.org/wiki/Tekstintunnistus englanninkielisestä versiosta.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Nimeät sen kuitin tiedostonimen, että löytyy tiedostohaulla.

Yksi kätevä mitä käytän mytös, että nappaan kuvan kuitista puhelimella ja liitän sen erilliseen whatsapp ryhmään, josta ne sitten aikanaan poimin google driveen talteen.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Silloin kun uudenlaiset kuitit ja laitteet tulivat markkinoille, jotkut kaupat käyttivät kuittipaperia, jonka teksti haalistui, mutta nyt en enää moneen vuoteen ole saanut sellaista haalistuvaa kuittia, vaan tekstit ovat pysyneet näkyvissä.

Missä sinä käyt ostoksilla? Minä en tuommoiseen haalistumattomaan kuitiin ole vielä missään törmännyt.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Yksi mahdollisuus on ottaa kuiteista kuvat esim. kännykällä ja laittaa tietokoneelle, miksei myös scannamalla jos siitä tuloksena on jpg, png kuvat, digikam ohjelmalla voidaan nimetä nimi-päivämääräjne ja tageihin tiedot joiden perusteella voi tehdä hakuja
esim: AOC27-20190703T123522.png jossa tageina Hinta219, Näyttö, 27tuumaa, 2560x1440,IPS, Dustin
Tosin ko kuitti tuli spostiin mutta kuvakaappaus.
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Muutaman vuoden olen pitänyt ihan laskentataulukossa listaa: ostopaikka, ostopäivä, tuotteen nimi ja takuun voimassaolaika.
Kuitista skannerilla kopio ja tiedostonimeen tuotenimi ja takuun päättymispäivä.
Ja nuo tiedostot omassa hakemistossaan, 'takuulaput'.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Silloin kun uudenlaiset kuitit ja laitteet tulivat markkinoille, jotkut kaupat käyttivät kuittipaperia, jonka teksti haalistui, mutta nyt en enää moneen vuoteen ole saanut sellaista haalistuvaa kuittia, vaan tekstit ovat pysyneet näkyvissä.

Missä sinä käyt ostoksilla? Minä en tuommoiseen haalistumattomaan kuitiin ole vielä missään törmännyt.

Tosin eikö näissä muuten ole niin, että jos takuulle tms. on tarvetta niin on kuitin antaneen yrityksen tehtävä kaivella siitä haalistuneesta kuitista ne tarvittavat tiedot (tosin heillähän on varmasti näistä kopiot mutta kuitenkin)?

Edit: Vastaan itselleni eli on: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/01/13/haalistunut-kuitti-pateva
« Viimeksi muokattu: 05.07.19 - klo:07.52 kirjoittanut Whig »
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

dhara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Kiitos ehdotuksista. Alen testailemaan otanko kuvia vai skannailenko. Täytyy sitten nimetä kuitit järkevästi. Kyllä skannerilla saa hyvän jäljen aikaiseksi, mutta silloin skannaus kestää tolkuttoman kauan. Whatsuppeihin en kuittejeni ala laittamaan. Ne pysyvät omalla konella ja parissa varmuuspaikassa, niin kuin muutkin säilytettävät tiedostot.

Tuohon ylen artikkeliin, jossa sanotaan tunnistamattoman kuitin olevan pätevä: Luulisin tulevan aikamoinen väittely kauppiaan ja asiaakkan välille jos vie arvokkaan tavaran kuitin jossa ei lue mitään ja vaatii sitä takuuseen. Jo vuosia sitten monissa paikoissa varoitettiin kuittien haalistumisesta ja joissain kaupoissa sai ilmaiseksi kestävän kopion kuitista. En ymmärrä miksi alunperinkään mentiin tuollaiseen haalistuvaan paperiin, kun varmasti tekiniikka antoisi mahdollisuuden kestävälle kuitille. Epäilen ainakin yhden syyn olevan hinta.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Kiitos ehdotuksista. Alen testailemaan otanko kuvia vai skannailenko. Täytyy sitten nimetä kuitit järkevästi. Kyllä skannerilla saa hyvän jäljen aikaiseksi, mutta silloin skannaus kestää tolkuttoman kauan. Whatsuppeihin en kuittejeni ala laittamaan. Ne pysyvät omalla konella ja parissa varmuuspaikassa, niin kuin muutkin säilytettävät tiedostot.

Tuohon ylen artikkeliin, jossa sanotaan tunnistamattoman kuitin olevan pätevä: Luulisin tulevan aikamoinen väittely kauppiaan ja asiaakkan välille jos vie arvokkaan tavaran kuitin jossa ei lue mitään ja vaatii sitä takuuseen. Jo vuosia sitten monissa paikoissa varoitettiin kuittien haalistumisesta ja joissain kaupoissa sai ilmaiseksi kestävän kopion kuitista. En ymmärrä miksi alunperinkään mentiin tuollaiseen haalistuvaan paperiin, kun varmasti tekiniikka antoisi mahdollisuuden kestävälle kuitille. Epäilen ainakin yhden syyn olevan hinta.

Whatsupista ne on kätevä kopioida talteen. Whatsupilla on myös kätevä kutistella kuvatiedostojen kokoa ilman erillistä ohjelmaa.

Ainut syy on hinta. Onhan se pirun kätevä keksintö, kun ei erillistä mustetta tarvitse.

dhara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
No kun en ole whatsupissa, enkä menekkään. Ei minulla ole siellä mitään tekemistä.
En ole mikään teini tai nuori tai edes keski-ikäinenkään enää. En tosin tiedä missä
ne rajata menevät. Mutta ei siellä ole ketään kavereitakaan. Pärjätään ihan hyvin
soittelemalla tai tekstiviesteillä. Sorry vanhanaikaisuuteni.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
No kun en ole whatsupissa, enkä menekkään. Ei minulla ole siellä mitään tekemistä.
En ole mikään teini tai nuori tai edes keski-ikäinenkään enää. En tosin tiedä missä
ne rajata menevät. Mutta ei siellä ole ketään kavereitakaan. Pärjätään ihan hyvin
soittelemalla tai tekstiviesteillä. Sorry vanhanaikaisuuteni.

Mistä tiedät, ettei siellä ketään ole? Onhan tuolla käytännössä kaikki kenellä älypuhelin on.

dhara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
No kun en ole whatsupissa, enkä menekkään. Ei minulla ole siellä mitään tekemistä.
En ole mikään teini tai nuori tai edes keski-ikäinenkään enää. En tosin tiedä missä
ne rajata menevät. Mutta ei siellä ole ketään kavereitakaan. Pärjätään ihan hyvin
soittelemalla tai tekstiviesteillä. Sorry vanhanaikaisuuteni.

Mistä tiedät, ettei siellä ketään ole? Onhan tuolla käytännössä kaikki kenellä älypuhelin on.

En ole väittänyt, ettei siellä ketään olisi. Ja tosiaankaan käytännössä kaikki älypuhelminen
eivät edes ole kuulleetkaan siitä.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
.... Pärjätään ihan hyvin soittelemalla tai tekstiviesteillä. Sorry vanhanaikaisuuteni.

Ja operaattorisi kiittää.
Elämä on valintoja, ei moitteen sijaa sinunkaan asenteessasi :)