Kirjoittaja Aihe: Voiko näppäinkomennoilla saada hukkuneet ohjelmavalikot näkyviin?(RATKAISTU)  (Luettu 1486 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Tämä otsikko liittyy Kubuntu 18.04 kaatumiseen. Dolphin esimerkiksi toimii. Jos saan näppäinkomennolla ohjelmavalikot näkyviin, niin voisin tarkastaa ohjelmani ja tiedostoni. Työpöytä taustakuvineen aukeaa suoraan käynnistäessäni. Hiiri toimii ja oikealla näppäimellä saa joitakin valikoita esiin.

Minulla ctrl-alt-t tuo päätteen esille. Voisiko jollain komennolla saada ohjelmaikoneja tai /ja valikot myös näkyviin?
« Viimeksi muokattu: 14.06.19 - klo:19.21 kirjoittanut Pontus12 »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Minulla ctrl-alt-t tuo päätteen esille. Voisiko jollain komennolla saada ohjelmaikoneja tai /ja valikot myös näkyviin?

En nyt tarkalleen ymmärrä, mitä kuvakkeita tai valikkoja kaipaat, mutta jos kerran saat päätteen auki, avaa järjestelmän asetukset (systemsettings5) ja aseta haluamasi pikanäppäimet kohdassa Pikanäppäimet → Työpöydänlaajuiset pikanäppäimet.

Voihan toki olla, että sinulla on plasmashell kaatunut, jolloin kaikki sen osat kuten käynnistysvalikko ovat tietysti toimimattomia.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos Super Oscar. Minä ehdin tässä järkeillä ja kokeilla ja jotenkin sain paneelit ja ohjelmavalikot esille. En oikein tarkkaan muista, mitä tein, mutta ajattelin, että jos saan paneelin tehtyä ja sitten siihen jonkun ohjelman, niin pääsen alkuun. Jotenkin sain Chromen auki ja sitten joitakin muitakin ohjelmia. Tiesin koko ajan, että ohjelmien täytyy olla koneessa ja minun pitää vain saada ne näkyviin. Siten jostain paneelista pompahti yksi ohjelmavalikko jne. Lopulta poistin turhia paneeleja, joita olin ilmeisesti tehnyt. En todella tiedä, mitä kaikkea tein, mutta nyt Kubuntu on jälleen koossa. Päivitinkin sen. En vaivaa enää päätäni valmiustilasta palautumisella, ehkä näytön sammuttaminen riittää minulle.

Windows toimi, mutta en edelleenkään pidä siitä niin kuin Kubuntusta. Tosin harkitsen vakavasti Kde Neonin asentamista, kun tulee sopiva väli askarrella koneen kanssa. Minun puolestani tämä juttu on nyt ratkaistu, ainakin toistaiseksi.