Vimi vaan C-aloittelijalle huono, kun siinä ei ole koodin highlightingia.
No ei ehkä suoraan pakasta vedettynä, mutta kyllä sen aika helposti päälle saa. En silti sitä suosittelisi, jos tavoite on oppia koodausta tekstieditorin käytön sijaan. Sen sijaan kunhan koodaustaidot ovat kunnossa, niin vimiä voi hyvin kokeilla. Sitten voi päättää viitsiikö opiskella tai oikeastaan aloittaa "elämäntavan", johon kuuluu jatkuvaa oppimista.
https://vimhelp.org/vim_faq.txt.html#faq-24.1
Nykyaikaisten IDE:jen etu on toki se, että kaikki näppärät isot ja pienet jutut ovat oletuksena käytössä tai ainakin hyvin helposti esillä käyttöönotettavaksi. Vimin kanssa menee aika usein googlailuksi tai sitten wikin ja ohjeiden lukemiseksi.
No 2000-luvun alussa kasvatustieteilijät puhui "Elinikäisen oppimisen kaaresta" jo, ja nykyäänkin noin parikymmentä vuotta myöhemmin puhutaan mediassa samasta, mitä aloitin kasvisopinnoilla Turun yliopistossa joskus lukion jälkeen. Itse olen sisäistänyt elämänmittaisen oppimisen ja opiskelun osaksi arkeani, ja olen kiinnostunut kaikesta uuteen liittyvästä omalta kiinnostusalueeltani.
Käytin viimeksi Vimiä, vai oliko se Nanoa tradenomi-opintojen ensimmäisenä vuonna "Käyttöjärjestelmät" -kurssilla tentissä, kun piti editoida jotain conffaustiedostoa ja bonuksena oli vielä tallettaa valmiiksi tehtävämonisteessa annettuun polkuun itse laatima runo .txt -muodossa. Kirjoitin runon vaikutteena ensimmäinen Britteihin suuntautunut backpacker -reissu, ja sain kurssista 4/5.
Turun yliopistossakin aloitetaan ohjelmoinnin teorian perusteiden, ja olio-ohjelmoinnin opiskelu tekstieditorisuosituksella, joka ei anna ihan kaikkea valmiiksi kuin Manulle tuli illallinen.
Tässä vaiheessa vielä, kun C:n syntaksi on joiltain osin uutta, vaikka Pointerit jo ymmärränkin ja perusrakenteethan on samat joka kielessä, käytän nyt tuota Code::Breaks -IDEä, kun siinä on C-Syntaksin Highlighting, ja se osaa ehdottaa Eclipsen tavoin (IDE, jolla teen Javaa), täydentäen aloitettuun tekstiin mahdollisia päätöksiä.
NetBeansista en pitänyt siksi, koska vaikutti kovin raskaalta ohjelmistolta, ja se taitaa olla ensisijaisesti tarkoitettu Java SE- projekteihin, kun isolla alhaalla luki "Oracle", ja kun valitsi "New Project", niin ei ehdottanut muuta kuin Java-projektia tai XML/HTML/CSS -tiedostojen luontia ja tyhjää tiedostoa. Luin verkkomanuaalista, että C-projektitkin saa plug-inin asennettua valikkoon, mutta luovuin tosiaan kyseisestä IDEstä, koska liki 14 vuotta vanha koneeni tuntui kovin hitaalta NetBeansille.
Code::Breaks tuntuu nyt juuri keveytensä ansiosta miellyttävältä ja siinä on riittävsti koulutus/oppimis-näkökulmasta ominaisuuksia.
Kiinnostaisi tietää, millä editorilla teollisuudessa tehdään C:tä, jos joku tekee sitä työkseen. Onko editori ja ympäristö vapaa.