Kirjoittaja Aihe: Käytetty pöytäkone esim. Taitonetistä tai muualta. [RATKAISTU ]  (Luettu 5140 kertaa)

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Ostomania yrittää iskeä. Pitäisi saada ostaa käytetty, mutta kuitenkin suht iskukykyinen pöytäkone.

Minä en pelaa tietokoneella käytännössä ollenkaan. Mutta en haluaisi mitään nuhapumppuakaan.
Valokuvia minulla on paljon. Joten 2D kuvanlaatu saisi olla kuitenkin hyvä.

Sekä tietysti nettisurffailut ja toimisto-ohjelmien sujuva toiminta täytyy muistaa.
Windows ia en tarvitse. Asennan sitten itse jonkun Linux-distron mikä miellyttää.

Jos katsotaan tuota tämänhetkistä Taitonetin tarjontaa pöytäkoneista. Niin mikä lienee minun seuraava kone? Muistia sais olla vähintään se 8 gt. Riittääkö se? Entäs näytönohjain, kannattaako satsata tehokkaampaan, jos ajatellaan useamman vuoden tähtäimellä. Ssd-levyä en mielestäni tarvitse. Mutta tilaa kovalevyllä saisi olla vähintään 500 gt.

Budjetti joustaakin, mutta ei kone kovin kalliskaan saisi olla.

Mielipiteitä kehiin?
« Viimeksi muokattu: 02.06.19 - klo:16.00 kirjoittanut epiphone »
Kahvi on väkevin juomani

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Käytetty pöytäkone esim. Taitonetistä tai muualta.
« Vastaus #1 : 25.05.19 - klo:20.24 »
Voi olla että pöytäkoneen valinnassa prosessori ja näytönohjain painaa eniten, mutta muitakin ominaisuuksia koneella saisi olla. Itselläni on kokemusta vain läppäreistä, ja minua kiinnostaa aina että myöskin liitännät pysyisivät käyttökelpoisina. Täytyykin kysyä teiltä koneen kasaajilta että mitkä komponentit seuraavista voi päytäkoneeseen vaihtaa mielen mukaan, ja mitkä ovat aina riippuvia emolevystä tms. eli missä näistä sitoutuu pitkäksi aikaa: USB, HDMI/DisplayPort, HDD/SDD-kytkentätavat, sekä WLAN/Bluetooth.

Käsittääkseni tällä hetkellä minimiversioita ovat
USB: 3.x (mutta joku USB2-porttikin saa olla mukana)
HDMI: 1.4(b); kotikäytössä isommilla ei ole merkitystä, ainakaan jos ei pelaa
WLAN: 802.11n (eli Wi-Fi 4)
Bluetooth: 4.1

Muista en tiedä mikä olisi se minimi jonka alle ei kannata nyt mennä.
« Viimeksi muokattu: 25.05.19 - klo:20.27 kirjoittanut AimoE »

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Käytetty pöytäkone esim. Taitonetistä tai muualta.
« Vastaus #2 : 25.05.19 - klo:21.27 »
Minä en pelaa tietokoneella käytännössä ollenkaan.
Muistia sais olla vähintään se 8 gt. Riittääkö se? Entäs näytönohjain, kannattaako satsata tehokkaampaan, jos ajatellaan useamman vuoden tähtäimellä. Ssd-levyä en mielestäni tarvitse. Mutta tilaa kovalevyllä saisi olla vähintään 500 gt.

Minäkään en pelaa, joten näytönohjaimeksi kelpaa melkein mikä tahansa = halpa tai prosessoriin integroitu, niin kuin minulla: Xeon E3-1245 V2:ssa on Intelin i915, joka on minulle täysin riittävä. Jos ihan uutta ostaisi, niin Ryzen 5 2400G voisi iskeä...

Koneessani on muistia 8 GT, joka riittää oikein hyvin, jos ei käytä Gnomea, joka vuotaa muistia... siis Gnome panel...

SSD-levyn tarvitset päinvastoin kuin itse kuvittelet. Se tekee koneesta mukavan nopean käänteissään, kun asentaa systeemiosiot SSD.lle. Myös useasti käytetyt /home -kansion osat kannattaa olla SSD:llä. Nimimerkki kokemusta on... Isot fileet, kuten leffat, kannattaa tuupata jollekin suurelle halvalle pyörivälle limpulle.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Vs: Käytetty pöytäkone esim. Taitonetistä tai muualta.
« Vastaus #3 : 25.05.19 - klo:22.04 »
Jos ja kun kyseessä olisi sff-mallinen kotelo, niin sinne ei taida saada asennettua kuin yhden kovon. Olenko oikeassa? Ja nuo tämänhetkiset SSD-levyt ovat kyllä liian pieniä käyttööni.


Kahvi on väkevin juomani

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Käytetty pöytäkone esim. Taitonetistä tai muualta.
« Vastaus #4 : 25.05.19 - klo:23.51 »
Ja nuo tämänhetkiset SSD-levyt ovat kyllä liian pieniä käyttööni.
Saa myös terasena tai suurempana.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Käytetty pöytäkone esim. Taitonetistä tai muualta.
« Vastaus #5 : 26.05.19 - klo:07.38 »
Jos ja kun kyseessä olisi sff-mallinen kotelo, niin sinne ei taida saada asennettua kuin yhden kovon. Olenko oikeassa?

Minulla on 3 vanhaa yrityskonetta (HP, SFF koteloilla) ja kaikkiin niihin saa 2 kiintolevyä.
Kannattaa kysyä myyjältä ennen ostoa.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Käytetty pöytäkone esim. Taitonetistä tai muualta.
« Vastaus #6 : 26.05.19 - klo:11.24 »
Samaa mieltä Jarmalan kanssa, että SSD-levy on hyvä olla ja näytönohjaimesta olen sitä mieltä, että jos tarvitset tuollaiseen käyttööm mahdollisimman vähämurheisen koneen päivityksissäkin, niin ehdottomasti koneeseen emolevy, jossa on Intelin prosessori (joku I5) ja intehgroitu saman merkin näytönohjain esim. HD4000 tai siitä ylöspäin. Itsellä paljon valokuva- ja videokäyttöä ja tuo yhdistelmä on aivan riittävä. Raskaahkotkin fullHD-videot pyörivät, kuvankäsittely ripeää ja SSD:n ansiosta muutenkin juohevaa. Lisäksi natiivi tuki Intelin näyttikselle ei tuo murheita. Jos haluat ikävyyksiä, niin valinta on Nvidian ohjain, joka on tietty muuten hyvä, mutta ajurisotkut päivitysten kassa ovat turhaan rassaamassa, jos ei ole tosinörtti. Alle suosittelen käyttikseksi Ubuntu 16.04. Onnea matkaan.

elohope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Käytetty pöytäkone esim. Taitonetistä tai muualta.
« Vastaus #7 : 26.05.19 - klo:13.06 »
" ... ehdottomasti koneeseen emolevy, jossa on Intelin prosessori  ..."

Tätä periaatetta olen aina noudattanut ja olen ollut tähän asti tyytyväinen. Minulle on jäänyt sellainen mielikuva, että AMD:n prosessorien ja niihin sopivien näytönohjaimien kanssa on enemmän ongelmia kuin Intelin tallissa.

Nyt uusin Intelin haavoittuvuus, MDS eli Zombieload ei koske Ryzeneitä, joten tilanne voi olla muuttumassa? Ja ehkä minulla on muutenkin ollut liikaa epäluuloa AMD:tä kohtaan Linux-käytössä?

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Käytetty pöytäkone esim. Taitonetistä tai muualta.
« Vastaus #8 : 26.05.19 - klo:13.39 »
Nyt uusin Intelin haavoittuvuus, MDS eli Zombieload ei koske Ryzeneitä, joten tilanne voi olla muuttumassa? Ja ehkä minulla on muutenkin ollut liikaa epäluuloa AMD:tä kohtaan Linux-käytössä?

Mulla on ollut Ryzen puolisen vuotta, ja olen todella tyytyväinen. On hiljainen, virtapihi ja nopea.

Tosin AMD:n näyttis ei ole ihan samaa tasoa kuin NVidian vastaavassa hintaluokassa suljetuilla ajureilla. Toisaalta AḾD:n näyttiksellä ei ole ollut mitään ongelmia, joten se ainakin toimii itselläni.

Kyllähän tuolla AMD:llä pelaa tuxKarttia tai jotain muita vastaavia pikkupelejä täysillä resoilla ja tehosteilla. Se riittää itselleni. Jos et tosiaan tarvitse näyttistä pelaamiseen, niin silloin voi varauksellisesti suositella myös näyttikseksi AMD:tä, koska siinä on varsin laadukkaat avoimet ajurit.

Itse kaipaan NVidian CUDA:a (nopeuttaisi Blenderin käyttöä), mutta kyllä tälläkin tulee toimeen.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: Käytetty pöytäkone esim. Taitonetistä tai muualta.
« Vastaus #9 : 26.05.19 - klo:19.53 »
Jos ja kun kyseessä olisi sff-mallinen kotelo, niin sinne ei taida saada asennettua kuin yhden kovon. Olenko oikeassa? Ja nuo tämänhetkiset SSD-levyt ovat kyllä liian pieniä käyttööni.
Sen SSD-levyn voi laittaa koteloon sisälle vaikka nippusiteellä, kunhan ilma kiertää riittävästi. Jätä oleva vanha kiintolevy isolle datalle ja hanki SSD järjestelmälle. Et kadu.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Käytetty pöytäkone esim. Taitonetistä tai muualta.
« Vastaus #10 : 26.05.19 - klo:20.54 »
Jos ja kun kyseessä olisi sff-mallinen kotelo, niin sinne ei taida saada asennettua kuin yhden kovon. Olenko oikeassa? Ja nuo tämänhetkiset SSD-levyt ovat kyllä liian pieniä käyttööni.
Sen SSD-levyn voi laittaa koteloon sisälle vaikka nippusiteellä, kunhan ilma kiertää riittävästi. Jätä oleva vanha kiintolevy isolle datalle ja hanki SSD järjestelmälle. Et kadu.

Tai kaksipuoleisella teipillä. Olen käyttänyt tuota useamman kerran vanhoissa koteloissa, joissa ei ole 2,5"-paikkoja.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Vs: Käytetty pöytäkone esim. Taitonetistä tai muualta.
« Vastaus #11 : 02.06.19 - klo:15.59 »
No niin. Nyt on "uusi" kone ollut muutaman päivän käytössä.

HP Compaq Pro 6300 i3 3220 8Gb 128SSD + 500HDD.

Rahatilanne tuon tietenkin saneli. Olisin kyllä halunnut vähän vielä tykimmän, mutta tuo on nyt tuossa tietokonepöydällä, niin sinä se sitten on.

Joku kirjoitti tässä säikeessä, että ota se SSD-levy ja niinhän minä sen otin ja olen tosi tyytyväinen, sillä kone on nopea, ainakin minun asteikolla.
Lisäksi otin 500 Gt:n varastolevyn kaveriksi, joten tila ei lopu ihan heti. En tykkää käyttää pilvipalveluja, niin kaikki pitää  olla kotona koneella muístissa.


Kiitos kaikille vinkkejä antaneille, nyt on ostomania hetkeksi sammutettu.  8)

Muoks: Käytössä Ubuntu MATE 18.04 LTS -käyttöjärjestelmä
« Viimeksi muokattu: 02.06.19 - klo:16.02 kirjoittanut epiphone »
Kahvi on väkevin juomani

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Käytetty pöytäkone esim. Taitonetistä tai muualta.
« Vastaus #12 : 02.06.19 - klo:16.46 »
...
Lisäksi otin 500 Gt:n varastolevyn kaveriksi, joten tila ei lopu ihan heti. En tykkää käyttää pilvipalveluja, niin kaikki pitää  olla kotona koneella muístissa.
...

Ja kaikki yhdellä ja samalla kovalevyllä?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Käytetty pöytäkone esim. Taitonetistä tai muualta.
« Vastaus #13 : 02.06.19 - klo:17.03 »
Joku kirjoitti tässä säikeessä, että ota se SSD-levy ja niinhän minä sen otin ja olen tosi tyytyväinen, sillä kone on nopea, ainakin minun asteikolla.

Joo, jos ei ole SSD-levyä aiemmin käyttänyt, niin eron kyllä huomaa. Ja jos on käyttänyt, niin sitten huomaa, kun sellaista ei koneessa olekaan. 8)

Ja hinnathan on nykyään sellaisia, että on vaikea perustella, miksi sitä ei laittaisi ellei sitten erityisesti tarvitse paljon tilaa ja molempia ei pysty laittamaan. Edullisimmat SSD-levyt löytyvät sieltä alta 40 € ja siihen hintaan on haasteellista saada minkäänlaista perinteistä kiintolevyä.
« Viimeksi muokattu: 02.06.19 - klo:17.05 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Vs: Käytetty pöytäkone esim. Taitonetistä tai muualta.
« Vastaus #14 : 02.06.19 - klo:17.10 »
Ja kaikki yhdellä ja samalla kovalevyllä?

Kyllähän minulla on ulkoisia kiintolevyjä ja useampi kone, jotta dataa on monessa paikassa.
Kahvi on väkevin juomani

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Käytetty pöytäkone esim. Taitonetistä tai muualta.
« Vastaus #15 : 02.06.19 - klo:17.23 »
Kyllähän minulla on ulkoisia kiintolevyjä ja useampi kone, jotta dataa on monessa paikassa.

Mutta maantieteellisesti kaikki samassa paikassa?

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Vs: Käytetty pöytäkone esim. Taitonetistä tai muualta.
« Vastaus #16 : 02.06.19 - klo:17.27 »
Kyllähän minulla on ulkoisia kiintolevyjä ja useampi kone, jotta dataa on monessa paikassa.

Mutta maantieteellisesti kaikki samassa paikassa?

No, juu. Haittaaks se?
Kahvi on väkevin juomani

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Käytetty pöytäkone esim. Taitonetistä tai muualta.
« Vastaus #17 : 02.06.19 - klo:17.44 »
Kyllähän minulla on ulkoisia kiintolevyjä ja useampi kone, jotta dataa on monessa paikassa.

Lainaus
Lainaus
Mutta maantieteellisesti kaikki samassa paikassa?

No, juu. Haittaaks se?

Useimmiten ei.
Mutta  minä ainakin olen senverran pessimisti että olen vuokrannut palvelintilaa muualta. SInne sitten valikoidusti ne mielestäni kriittisimmät datat.
(Kun olin työelämässä niin pidin toimistolla varmistuslevyä.)

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
No kyllähän sinä olet oikeassa. Mutta en luota pilvipalveluihin.

Täytyy tuumata jonkinlaista parempaa ratkaisua.
Kahvi on väkevin juomani

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Pilvi on vain jonkun toisen kone.

Riippuu tietysti, kuinka vainoharhainen tietojensa menettämisestä on, tai siitä että joku toinen pääsee niihin käsiksi. Itse tahdistan kaikki tiedostoni kaikkien omien koneitteni välillä, ja yksi niistä makaa aika pysyvästi äitini kämpillä. Tosin kämpät ovat samalla paikkakunnalla, joten eihän se ole kuin yksi EMP, niin ovat tiedot mennyttä  8) Toistaiseksi en kuitenkaan ole ostanut tallennustilaa Antarktiksen tutkimusasemien koneilta.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11