Olipa seikkailu. Pohdin tässä uuden koneen ostoa ja totesin että näyttäisi olevan Lenovon hinnat huokeammat Lenovolta suoraan kuin jälleenmyyjältä, ja kun vielä koneen ominaisuudet sai itse valita, niin rohkenin syöttää perään luottokorttitiedotkin. Vaan eipä mennnyt putkeen. Kassalle siirryttäessä sivu oli ihan rikki, ulkoasu sekaisin ja JavaScript näytti olevan osin pois pelistä. Tökkäilin silti eteenpäin ja pääsin melkein loppuun asti. Sitten tuli virhe, maksun välitys epäonnistui tms. Ei mitään vihjettä mikä meni pieleen. Kokeilin sitten tehdä identtisen tilauksen Chromessa, ja tällä kertaa sivusto ei ollut rikki, mutta nytkin maksun välitys kaatui. Sitten löysin tiedon että olin onnistunut tekemään kaksi identtistä tilausta, ilmeisesti ekan Firefoxilla ja tokan Chromella.
Soitin sitten suomalaiseen tukinumeroon, josta vastattiinkin yllätys yllätys englanniksi. Selitin asian, ja vastaaja oli aika lyhyen keskustelun jälkeen halukas siirtämään puhelun numeroon josta "varmasti" vastataan suomeksi. No vastattiinpa enkuksi. Selitin taas asiani, ja vastaaja teki kaikkensa. Hän yritti itse tehdä tilauksen vahvistuksen, ja joutui mm. kysymään mitä tarkoittaa "Jatka". En ensin ymmärtänyt kysymystä kun se äännettiin enkuksi, mutta kun siitä päästiin, tilauksen vahvistus kaatui jälleen kerraan virheeseen. Tosin nyt teksti ei ollut suomeksi vaan enkuksi, ja siksi selvempi: internal system error. Ei tunnu suomalainen luottokortti kelpaavan. Tämäkin asiakaspalvelija halusi siirtää puhelun suomalaiseen numeroon, mutta sanoin että ei kannata, kun siellä ei vastata suomeksi.
Voihan olla että siellä oli ruuhkaa webbisivujen toimimattomuuden kanssa, ja jonon tukkeutuessa puhelut ohjataan meren yli. Tai sitten myynti sivuston kautta on niin heikkoa ettei sitä viitsitä pitää kunnossa. Eniten ärsyttää se että suomenkieliset tekstit olivat niin epäselviä. Esimerkiksi ilmoitus "pyyntöä ei ole lähetetty" näyttää mallikon silmissä siltä että osto on kuminkin onnistunut, mutta tavara ei ole vielä lähtenyt liikkeelle. Pitää tuntea ohjelmoijien ajatuksejuoksua että ymmärtää että kyse on selaimen ja palvelimen välisestä viestinnästä.
Tämä oli eka kerta kun yritin jotain laiotetta ostaa laitevalmistajan omasta verkkokaupasta. Kertokaas kokeneemmat mihin tämä sijoittuu keskimäärin? Kuinka usein se on näin hankalaa?