Kirjoittaja Aihe: Ruohonjuuritason Linux-yhteistyön kehittämistä Pohjoismaissa?  (Luettu 23977 kertaa)

akutalikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Hei vaan Hämeenlinnasta!
Olen ajatellut, että voisi olla hyödyllistä monipuolistaa Ubuntuun (ja Linuxiin laajemminkin) viestintää ja muuta yhteistyötä Pohjoismaiden välillä. Viime ja tänä vuonna kävin hieman Ubuntu-sähköpostilistoilla (lähinnä nordic-yhteislista) sekä irkissä keskustelua. Baltian maissa asuviin harrastajiin on myös tarkoitus ottaa yhteyttä. Ajatus olisi lisätä suuren yleisön keskuuteen tietoisuutta Linux-vaihtoehdoista vanhankin tietokoneen elvyttäjänä. Hieman olen kantanut kortta kekoon kotikaupungissani:  https://www.kaupunkiuutiset.com/jutut/tietokoneelle-uusi-elama-22488 ja https://www.instagram.com/p/BkQTpMalQLy/


Näyttäisi olevan kohtalaisesti kiinnostusta tiivistää Ubuntu-yhteistyötä ainakin Skandinavian maiden ja Suomen välillä. Kovin paljon tarkemmin en ole vielä hahmotellut, joten kyselen foorumilta ajatuksia. Minkälaista yhteistyö olisi? Tarvittaisiinko virallinen yhdistys? Riittäisikö jonkin valtion oma virallinen yhdistys? Sellainen tosin taitaa olla vain Tanskassa, ellei yleisemmän tason Linux-yhdistyksiä lueta mukaan.  FLUG voisikin olla järkevin vaihtoehto, kun nyt toiminta näyttäisi hieman elpyneen (olin itsekin viime vuosikokouksessa ensimmäistä kertaa). Toisaalta Linux Mint -yhteisö on yllättävän iso ja aktiivinen Suomessakin. Olihana tällä foorumilla jo kymmenen vuotta sitten ajatuksia yhdistyksen ja/tai kerhojen perustamisesta, mutta mitään pysyvämpää ei liene vielä syntynyt.

Yhteistyön tavoitteita omasta näkökulmastani:
** ruohonjuuritason tiedotus
** konkreettisten työpajojen järjestäminen
** palveluliiketoiminnan edistäminen (esim. Ubuntua hyödyntävät PC-kierrätysyritykset)
** köyhien ja aloittelijoiden auttaminen (monet Ubuntu-jakelut ja Linux Mint ovat yksinkertaisempia, nopeampia ja luotettavampia käyttää kuin Windows 10 ja toimivat myös vanhoilla tietokoneilla) - innoitusta vaikka Saksasta  https://computertruhe.de/kurzinformation-in-anderen-sprachen/englisch/

Teiltä muilta varmaan tulee kosolti lisää hyviä ajatuksia.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Minulla on useampi vanha kone, joihin olen Ubuntun tai jonkun muun Linux-jakelun asentanut. Apua olen saanut tältä Ubuntu - foorumilta. Tämä on erittäin vireä keskustelupalsta. Toinen keskustelufoorumi, jolla käyn on Opensusen foorumi. Se ei ole niin vireä foorumi verrattuna tähän Ubuntun foorumiin.

Joskus olen tuumannut, että näillekin kahdelle keskustelupalstalle voisi viritellä jotakin yhteistyötä.

No, nämä ovat vain minun mielipiteitä. Jollakulla voi olla myös hyviä ideoita kehittää näitä asioita eteenpäin.

Terv epiphone.
Kahvi on väkevin juomani

tubutin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Mitä mieltä tämän foorumin ihmiset ovat tästä "keskustelusta", katsokaa ja hämmästykää:

https://keskustelu.suomi24.fi/tiede-ja-teknologia/tietotekniikka

Täällä keskustelu on sivistynyttä, jota ei voi tuosta sanoa. Mitä mieltä olette, edistääkö tuo tyyli millä tavoin Linuxin yleistymistä?

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Mitä mieltä tämän foorumin ihmiset ovat tästä "keskustelusta", katsokaa ja hämmästykää:

https://keskustelu.suomi24.fi/tiede-ja-teknologia/tietotekniikka

Täällä keskustelu on sivistynyttä, jota ei voi tuosta sanoa. Mitä mieltä olette, edistääkö tuo tyyli millä tavoin Linuxin yleistymistä?

Suoli24 on trollien hallussa. Ei siellä käydä mistään asiasta asiallista keskustelua.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
...
Suoli24 on trollien hallussa. Ei siellä käydä mistään asiasta asiallista keskustelua.

Ja sellaisena täyttää tehtävänsä ihan hienosti.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Täällä keskustelu on sivistynyttä, jota ei voi tuosta sanoa. Mitä mieltä olette, edistääkö tuo tyyli millä tavoin Linuxin yleistymistä?

Linux yleistymisestä jos ollaan huolissaan keskusteluja ajatellen niin pois pitäisi saada kytketty ennen vain apple piireissä suosittu "Minäpä käytän Linuxia eikä ole ongelmia" yms. tyyppinen kommentointi medioissa jos uutisoidaan jostain tietoturva ongelmasta Windowsissa.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

juylii

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Linux yleistymisestä jos ollaan huolissaan keskusteluja ajatellen niin pois pitäisi saada kytketty ennen vain apple piireissä suosittu "Minäpä käytän Linuxia eikä ole ongelmia" yms. tyyppinen kommentointi medioissa jos uutisoidaan jostain tietoturva ongelmasta Windowsissa.
Mutta, mitäpä voi kommentoida, kun vastaavia tietoturvaongelmia ei Linux/Unix (tai Apple) -ympäristössä ole.

PS. Tekstisi oli luettavampi, jos käyttäisit runsaammin pilkkuja. Ilman välimerkkejä teksti tuntuu puppu-generaattorin suoltamaksi.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Linux yleistymisestä jos ollaan huolissaan keskusteluja ajatellen niin pois pitäisi saada kytketty ennen vain apple piireissä suosittu "Minäpä käytän Linuxia eikä ole ongelmia" yms. tyyppinen kommentointi medioissa jos uutisoidaan jostain tietoturva ongelmasta Windowsissa.
Mutta, mitäpä voi kommentoida, kun vastaavia tietoturvaongelmia ei Linux/Unix (tai Apple) -ympäristössä ole.

Miksi siihen pitäisi kommentoida jotain Linuxiin liittyvää?
Yhtä typerää on esim. kommentoida uutiseen Fordin ongelmasta, että minäpä onneksi ajan Volvolla tms.

Jos siis tavoite on saada Linuxille ja/tai Ubuntuille hyvää mainetta ja näkyvyyttä eikä vain saada sille lapsellisten turhasta nillittäjien käyttöjärjestelmän mainetta.

Mielestäni tuollaisessa kommentoinnissa ei olla ihan kauhean kaukana lapsellisesta ilkkumisesta ja vahingonilosta, kun toisella porukalla on ongelmia ja tämä tuskin edistää Linuxin käyttöä ns. normaalien ihmisten piirissä.
« Viimeksi muokattu: 14.06.19 - klo:09.25 kirjoittanut Whig »
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Sinänsä vielä moisella "markkinoinnilla" on sellainen ongelma, että se voi iskeä omaan nilkkaan. Linuxille on nykyään olemassa aika ikäviäkin haittaohjelmia, ne vaan eivät kohdistu tällä hetkellä siihen työpöytäkäyttäjään, vaan ovat enemmänkin sen isomman maalin, eli palvelinpuolen juttuja. Mikään ei estä, etteikö jossain kohtaa pöllähdä niitä työpöytäkäyttäjiäkin kiusaavia haitakkeita.

Apple faneillehan näin pääsi käymään, kun OS X:ssä pyöriviä tuholaisia sitten yhtäkkiä ilmaantuikin.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

akutalikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Kiitos näkökulmista, samoja olen pohtinut. Kirjoittelin englanniksi Skandinavian ja Baltian Ubuntu-foorumeille:

https://aku-opettaa.blogspot.com/2019/06/cooperation-between-ubuntu-communities.html

Kansallisilla foorumeilla voidaan keskustella kansallisilla kielillä, mutta blogissa on paras käydä englanniksi keskustelua. Keskityn Ubuntu- ja Linux Mint -käyttäjiin alkuvaiheessa. Myöhemmin, jos katsotaan tarpeelliseksi, voidaan lähestyä suoraan myös muiden jakeluperheiden käyttäjiä.

https://aku-opettaa.blogspot.com/2019/06/cooperation-between-ubuntu-communities.html