Kirjoittaja Aihe: Digikam ja albumit Kubuntu 18.04 (Ratkaistu)  (Luettu 7064 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Digikam ja albumit Kubuntu 18.04 (Ratkaistu)
« : 28.04.19 - klo:14.42 »
Olen joskus , ehkä joitakin vuosia sitten, kopioinut kuvia tiettyihin hakemistoihin, joista Digikam on tehnyt albumeja. Kun selaan niitä, ne ovat kuitenkin tyhjiä. Minulla on esimerkiksi albumi "Esityskuvat" ja sen alialbumeina (tai hakemistoina?) nimettynä eri esityksiä ja niiden kuvia. Ne ovat kuitenkin tyhjiä.

Pitäisikö minun vain poistaa Digikamista vanhat albumimerkinnät niiltä osin, kun ne ovat tyhjiä, vai kopioida kyseisiin hakemistoihin niitä vataavia kuvia? Helpointa olisi vain poistaa tyhjät pääalbumit, kopioida usb:ltä tiedostot koneen levylle, jossa on minun kuvani ja josta löytyy mm. Esityskuvat ja muitakin nyt tyhjiä hakemistoja, jotka Digikam voisi tehdä albumeiksi. Mutta jos minun täytyy kopioida kuvat erikseen jokaiseen tyhjään hakemistoon, se vie tietysti paljon enemmän aikaa kuin poistaa tyhjät hakemistot ja kopioida kuvat hakemistoineen ja antaa Digikamin tehdä loput.

Yritän järjestellä kuviani ja olisi hienoa, jos joku osaisi auttaa minua tässä albumi-ongelmassa.
« Viimeksi muokattu: 16.06.19 - klo:21.14 kirjoittanut Pontus12 »

juylii

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Digikam ja albumit Kubuntu 18.04
« Vastaus #1 : 30.04.19 - klo:23.35 »
Olen joskus , ehkä joitakin vuosia sitten, kopioinut kuvia tiettyihin hakemistoihin, joista Digikam on tehnyt albumeja. Kun selaan niitä, ne ovat kuitenkin tyhjiä.
Lyhyt katsaus ohjelmaan Linux.fi -sivuilla:
Kuvien tuonti
Kuvien tuonti arkistoihin onnistuu suoraan kamerasta, muistikortinlukijasta ja verkko- tai ulkoisilta asemilta. digiKam tukee useita yhtäaikaisia arkistoja jotka voidaan sijoittaa eri asemille. Ne voivat sijaita pysyvästi liitetyillä tallennusasemilla tai ulkoisilla- ja verkkoasemilla, jotka liitetään vain tarvittaessa. Itse arkistojen kirjanpito (database4.db tiedosto) täytyy sijaita pysyvästi liitetyllä asemalla, kuten käyttäjän kotihakemistossa. Tällöin käyttäjä voi vaikka lisätä lisää tilaa kuvia varten ulkoisella kiintolevyllä.

Lisää infoa ohjelman kotisivuilla:  https://www.digikam.org/



Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Digikam ja albumit Kubuntu 18.04
« Vastaus #2 : 10.05.19 - klo:00.08 »
Jos edellisestä Digikamin käytöstä vuosia ja systeemi muuttunut sen jälkeen suosittelen aloittamaan alusta. Jos metadata on kuvissa niin Digikam lukee ne sieltä. Jos vain tietokannnassa ja levyliitokset muuttuneet niin sitten ollaan ongelmissa. Tietokannat sekoavat aina joskus. Eniten olen tagittanut musiikkikokoelmaani. Järkevä kansiorakenne auttaa. Tyyliin kamera/vuosi/vvkkpp - tapahtuma. Yksittäisten kuvien nimeäminen turhaa. Jos muistaa kameran ja suunnilleen kuvanottohetken kuvan löytää ilman kuvanhallintaohjelmaa. .xmp,  Exif ja IPTC tapoja tallentaa metadataa. Turvallisin lienee erillinen xmp-tiedosto. RAW-kuville oikeastaan ainoa järkevä.  xmp-tiedosto on ihan merkkipohjainen ja muunnos joistakin järjestelmistä toisiin onnistuu. Esimerkiksi paljon käytetystä LightRoomista. Nimeämisongelma. Esimerkiksi hakemistossa voi olla kuva10.jpg ja kuva10.raw. Jotkut ohjelmat nimeävät  xmp-tiedoston tyyliin kuva10.xmp ja jotkut kuva10.raw.xmp. Ongelma vaikuttaa pieneltä, mutta jos vaikka LR:ssä 100 000 kuvaa ja haluaa vaihtaa ohjelmaan joka käyttää toista tapaa. Vaikka Digikamiin. Moni tykkää DarkTablesta ja muitakin on. Vähän ohi asian, mutta itselle ajankohtainen. Nykyinen DT vähän rikki ja jos päivitän, niin xmp-tiedostot ja tietokanta muuttuu. Päivitys takaisin ei enää onnistu - paitsi palauttamalla kaikki vanhaan tilaan. Jos kuvia vähän Digikam ja vastaavat eivät tarpeellisia. Itse lopetin Digikamin kun qt4 kirjastojen ja KDE4:n tuki loppui.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Digikam ja albumit Kubuntu 18.04
« Vastaus #3 : 21.05.19 - klo:15.28 »
Minulla ei ole raw-kuvia, vaan henkilökohtaisia ja teatteriesityksistä ja näyttelijöistä. Ne ovat useimmiten jpg tai png muodossa. Jotkut vanhemmat ovat psp-tiedostoja, jotka täytyy muuntaa, koska harva ohjelma tunnistaa niitä enää. Olen käyttänyt Digikamia lähinnä järjestämiseen ja editointiin Dark Tablea. Kuvia on eri laitteilla ja eri usb-levyillä, joten kokoaminen on hankalaa.

Se vähä, mitä toistaiseksi olen saanut aikaan on, että olen tehnyt hakemistoja ja alihakemistoja. Sitten huomasin voivani tehdä niitä suoraan Digikamissa käyttäen albumeja. Kymmenisen vuotta sitten tein ison tietokannan silloisista valokuvista, mutta vaihtaessani konetta tietokanta hukkui. Turhauduin niin, etten järjestellyt sen jälkeen kuvia muuten kuin vain joihinkin hakemistoihin. Nyt siis yritän saada vähitellen järjestettyä kuvani. Ilmeisesti järkevintä olisi tallentaa metatiedot kuviin, vai kuinka?

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Digikam ja albumit Kubuntu 18.04
« Vastaus #4 : 22.05.19 - klo:02.55 »
Itse järjestin Digikamilla kuvat /vuosi/kuukausi/päivä järjestykseen ja olen pyrkinyt laittamaan tagit kuviin jolloin ne siirtyy siirrettäessä ja kopioitaessa, myös muokatessani GIPpillä tagit säilyy, kyllästyin niihin .xmp tiedostoihion ja poistin ne siirrettyäni tagit kuviin. Kuviin tultt (joihinkin)Otsikko ja kuvateksti ja kaikkiin useampia hakusanoja, helpottaa kummasti löytämistä.
Jos haluan liittää muualla (toinen koneessa oleva levy) oleviin kuviin tagit teen kuvahakemistosta väliaikaisen linkin Digikamin hakemistoon/albumiin ja poistan sen kun olen valmis
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Digikam ja albumit Kubuntu 18.04
« Vastaus #5 : 22.05.19 - klo:02.59 »
En tiedä mikä on nykyään Digikam:n kapasiteetti, muutama vuosi.... 5-6v sitten se sekosi kun liitin levyn jolla oli about 1 000 000 kuvaa  :o ;D enkä uskalla liittää ko silppulevyä kuin hakemisto kerrallaan linkillä
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Digikam ja albumit Kubuntu 18.04
« Vastaus #6 : 23.05.19 - klo:11.49 »
Kiitos tiedoista. Laitan tästedes metatiedot sekä tietokantaan että suoraan valokuviin.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Digikam ja albumit Kubuntu 18.04
« Vastaus #7 : 23.05.19 - klo:12.26 »
Digikam:ssa kun pystyy sijoittamaan sen/ne pari datatiedostoa itse niin siirsin ne /kuvat hakemistosta /kuvat/.digikam piilohakemistoon niin eivät häiritse kuvien selailua, aikaisemman sekoamisen jälkeen oli vielä .digikam hakemistossa /backup jonne kopioin ko datatiedostot talteen mahdollista sekoamista varten mutta eipä ole seonnut enää. Tosin kuvatkin ovat /kuvat/OmatKuvat hakemistossa jossa sitten on Vuosi/kk/päivä tai vain /vuosi/kk/misc. Kuukausi hakemistot nimesin lajittelun helpottamiseksi esim. (01) Tammikuu, (06) Kesäkuu jne.
Nykyään tulee vähemmän kuvattua/kuvia joten melkein riittää /vuosi/kuukausi hakemistorakenne
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Digikam ja albumit Kubuntu 18.04
« Vastaus #8 : 25.05.19 - klo:13.05 »
Valokuvissa on EXIF, IPTC ja XMP paikkoja säilyttää metadataa.  Hieman sekavaa ja DigiKam lienee paras millä editoida noita kenttiä. DarkTable hieman rajallinen ja pitää muistaa että DT tallentaa kuviin myös editointihistorian. Jos kuvia julkaisee netissä ylimääräinen data kannattaa poistaa. Tietoja voi olla yllättävän paljon ja käytössä oleva kuvienkatselin ei välttämättä näytä kaikkea dataa. History stackin palauttaminen jpg-tiedostosta voi olla hyödyllistä jos RAW-kuva tallessa mutta ei editointihistoriaa. Mutta noiden jakamisessa netissä ei järkeä.  Kuva ilman tietoa melko arvoton joten tiedot kuvien sisällöstä arvokkaita jälkipoville. Ei iso vaiva kirjoittaa pientä tekstiedostoa kansioon tyyliin info.txt ja pistää sinne vaikka Pekan lakkiaiset 30.5.2019 + paikka ja vierastiedot.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 773
    • Profiili
Vs: Digikam ja albumit Kubuntu 18.04
« Vastaus #9 : 25.05.19 - klo:15.06 »
Nykyään tulee vähemmän kuvattua/kuvia joten melkein riittää /vuosi/kuukausi hakemistorakenne

Minä nimeän kuvat päivämäärän ja kellonajan mukaan. jhead kaivaa ne kuvan EXIF-tiedoista:

Koodia: [Valitse]
jhead -n%Y%m%d-%H%M%S IMG*.jpg
Ja sitten siirrän ne vuosittain omiin vuosiluvun mukaisiin hakemistoihinsa.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Digikam ja albumit Kubuntu 18.04
« Vastaus #10 : 26.05.19 - klo:18.28 »
Nykyään tulee vähemmän kuvattua/kuvia joten melkein riittää /vuosi/kuukausi hakemistorakenne

Minä nimeän kuvat päivämäärän ja kellonajan mukaan. jhead kaivaa ne kuvan EXIF-tiedoista:

Koodia: [Valitse]
jhead -n%Y%m%d-%H%M%S IMG*.jpg
Ja sitten siirrän ne vuosittain omiin vuosiluvun mukaisiin hakemistoihinsa.

Digikam osaa myös nimetä päivämäärän mukaan: "nimi_[date]" antaa nimeksi nimi_20190560T112233 eli ennen T kirjainta vuosikkpäivä ja jälkeen tuntiminuuttisekunti ja jos on usemapi tiedosto useamman päivän ajalta kaikkiin tulee kuvaus/tallennus hetki
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Digikam ja albumit Kubuntu 18.04
« Vastaus #11 : 26.05.19 - klo:19.40 »

Digikam osaa myös nimetä päivämäärän mukaan: "nimi_[date]" antaa nimeksi nimi_20190560T112233 eli ennen T kirjainta vuosikkpäivä ja jälkeen tuntiminuuttisekunti ja jos on usemapi tiedosto useamman päivän ajalta kaikkiin tulee kuvaus/tallennus hetki
Kannattaako päivämäärän mukaan nimeäminen jos kuvat kansioosa, jossa on jo nimessa päivämäärä. Tosin locate löytää nopesti tiedoston jos muistaa päivämäärän. Digikam ja vastaavat osaavat kuitenkin etsiä päivämäärän mukaan jos kuva tietokannassa. Kameran laskuri pyörähtää kyllä 10 000 jälkeen. Sitten voi muuttaa sitä etuliitettä.. Nikon oletus on DSC_xxxx kun 10000 täytyy voi käyttää DSD_xxxx.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Vs: Digikam ja albumit Kubuntu 18.04
« Vastaus #12 : 26.05.19 - klo:19.45 »
Kannattaako päivämäärän mukaan nimeäminen jos kuvat kansioosa, jossa on jo nimessa päivämäärä. Tosin locate löytää nopesti tiedoston jos muistaa päivämäärän. Digikam ja vastaavat osaavat kuitenkin etsiä päivämäärän mukaan jos kuva tietokannassa. Kameran laskuri pyörähtää kyllä 10 000 jälkeen. Sitten voi muuttaa sitä etuliitettä.. Nikon oletus on DSC_xxxx kun 10000 täytyy voi käyttää DSD_xxxx.

Minulla on kanssa ongelmaa Canonin pokkarin kanssa. 10 000:n kuvan jälkeen lähdettiin alusta taas. Ja jos en pahasti erehdy, niin minulla on samannimisiä kuvia vuosien takaa ja toisaalta lähimenneisyydestä.  :-\
Kahvi on väkevin juomani

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Digikam ja albumit Kubuntu 18.04
« Vastaus #13 : 30.05.19 - klo:21.58 »

Minulla on kanssa ongelmaa Canonin pokkarin kanssa. 10 000:n kuvan jälkeen lähdettiin alusta taas. Ja jos en pahasti erehdy, niin minulla on samannimisiä kuvia vuosien takaa ja toisaalta lähimenneisyydestä.  :-\
En näe tuossa suurta ongelmaa. Ovat kuitenkin eri kansioissa - toivottavasti. Kuvia voi kuitenkin numeroida uusiksi jos haluaa jatkaa juoksevaa numerointia. Helpommalla pääsee kun muuttaa etupäätettä. Useimmissa kameroissa voi muuttaa tiedoston etupäätettä. Itse otin tänään yli 600 kuvaa. Ovat tietysti omassa kansiossaan. Kuvien erikseen nimeäminen hirmunen työ. Hyvä kun jaksaa tagit pistää kohdalleen.